Dilemma: nog 4 diensten doorbijten of 2 weken extra verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door niva, 4 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Hallo allemaal..Ik zit met het volgende dilemma:

Ik moet nog 4 slaapdiensten voordat mijn verlof begint.
    Eigenlijk heb ik dan mooi 4 weken vantevoren verlof, en dat zou betekenen dat ik na mijn bevalling 12 weken zwangerschapsverlof overhoudt. Precies wat ik wilde.

Het probleem is..dat functioneren me erg zwaar valt momenteel. ik heb in beide handen carpaal tunnnelsyndroom en ik word niet goed van de pijn in mijn vingers. Mijn fysiek laat me enorm in de steek en ik kan wel janken als ik aan die vier slaapdiensten denk die ik nog moet.

Probleem is: Als ik me nu ziekmeldt, gaan er alsnog twee weken ná de bevalling van mijn verlof af. En dan heb ik dus nog maar tien weken.

(dit is namelijk omdat mijn collega me een week eerder gewoon 'vrij'geplant heeft en daarna heb ik verlof..dus ik moet eigenlijk nog twee weken werken, waarvan ik er ééntje al vrij heb )

Hoe moet ik dit tegen elkaar afwegen? Verlies ik die twee weken achteraf ten kostte van 4 rotdienstjes die ik nu nog moet...Of hou ik die twee weken en probeer ik me toch door de dagen te slepen?

Het is écht heel zwaar momenteel..

Zou ik me anders ziek kunnen melden en dan net in die laatste 'werkweek'(waarin ik dus officieel nog zou moeten werken, maar waarin ik lekker roostervrij ben) weer beter melden? Help!

2. Ik wilde ook doorwerken tot 4 weken voor de bevallingsdatum maar dat is mij ook niet gelukt. Ik weet niet of je goed met je werkgever overweg kunt maar de mijne heeft me mega gematst door me2 weken eerder ziek te melden en zodra mijn verlof inging(4 weken vantevoren) weer betergemeld zodat mijn verlof automatisch inging. Op die manier had ik 18 weken vrij. Dus 6 weken van te voren en alsnog 12 weken daarna.
    Misschien dat zoiets te regelen valt met jouw werkgever? Succes en sterkte met de laatste loodjes!

3. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    mijn advies: Laat je verlof met zes weken ingaan en neem daarna nog 2 weken vakantie ( als je de dagen hebt) of desnoods 2 weken onbetaald.

Voor veel vrouwen ( waaronder ik) is het helaas niet te doen om tot vier weken voor de bevalling te werken.
    Mijn yoga "juf" raad ook zes weken aan. De rust kun je goed gebruiken.

Ikzelf werk ook al enkele weken nog maar 20 a 30 uur ipv 40+ en dan ook nog eens vanuit huis ipv rondcrossend door het land , van vergadering naar vergadering.
    Zwanger zijn kost nou eenmaal energie.
    Ik probeer me daarbij neer te leggen.

één voordeel, als je uitgerust aan de bevalling en het "moeder"zijn begint, ben je ook eerder weer hersteld, en dan red je je best met tien weken.

Succes met kiezen,

4. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    dank je voor jullie reacties..

Mijn werkgever en ik zijn het niet altijd heel erg eens met elkaar, maar ik kan het voorstellen inderdaad.

Ik heb vanmiddag gebeld met een collega en zij heeft geregeld dat alle diensten die ik nog moest n elk geval dagdiensten worden ..dan hoef ik dus niet meer s nachts alléén te werken. Dat scheelt al enorm. Dus ik wacht nu morgen even af (dan is de eerste van het rijtje)
    Als het dan écht niet gaat meld ik me ziek..als het toch wel lukt probeer ik de laatste drie diensten ook nog te doen..

jullie hebben wel gelijk, het is erg moeilijk om tot 4 weken vantevoren door te werken..ik had het ook niet volgehouden als ik fulltime zou werken hoor.

5. Marijtje

Marijtje Actief lid

20 sep 2006
    201
    0
    0
    Je hebt wettelijk RECHT op dagdiensten hoor!

6. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    ik twijfel ook nog heel erg of ik het wel ga redden tot 4 weken. Het gaat zooo snel dan, maar je wil ook niet minder tijd met je kindje besteden... :rolleyes:

7. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Dat klopt. ik wilde natuurljk ook lekker 12 weken met mijn kindje.Maar je kindje heeft er niets aan als je totaal uitgeput bent.

Liever twee weken minder met een vrij fitte moeder, houd ik mezelf maar voor.

8. meiske

meiske Lid

20 apr 2007
    92
    0
    0
    Heerhugowaard
    Je zou voor een ziekmelding ook de pijnklachten in je handen door de CTS aan kunnen voeren. Dat is dan een gewone ziekmelding, niet ten gevolge van je zwangerschap. Dan blijven de twaalf weken na je bevalling gewoon staan.

Op http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm kun je ook terug vinden dat je werkgever je niet kan verplichten tot nachtdiensten.

9. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Sorry maar dit klopt niet. Het maakt niet uit om wat voor reden je ziek bent in de laatste 6 weken van je zwangerschap. Dan gaat altijd automatisch je verlof in.

Hier ter info nog even de officiële tekst van de site van het UWV:
    Ziektedagen die liggen in de periode van zes weken
    voor de dag na de uitgerekende datum tot de gekozen
    ingangsdatum van het verlof, tellen mee voor de
    bepaling van de termijn van zestien weken, ongeacht
    de oorzaak van de ziekte.

10. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Klopt ziek is ziek ongeacht of dit door de zwangerschap komt of niet.

Maar als je met je werkgever kan regelen dat de slaap diensten dagdiensten worden, of je neemt wat vrije dagen op, dan kom je zo te lezen een heel eind.
    Je werkgever lijkt me heel schappelijk en dat is mooi meegenomen, zo zijn ze lang niet altijd!

Veel suc6 met de laatste daagjes werken.

11. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hihi..Mijn werkgever zelf is niet zo schappelijk hoor, het zijn de collega's die in dit geval al hun eigen roosters hebben omgegooid om me 'uit de brand'te helpen. En ik had nog overuren staan, dus dat ik nu iets minder uren werk is op zich geen probleem, dan kan ik die overuren opmaken.

Ik vind het wel fijn dat jullie allemaal zo meedenken.
    Gister de eerste van de 4 diensten gehad, en het was best goed te doen omdat ik het vooruitzicht had dat ik s avonds lekker naar huis kon ..Ik hou het dus nog wel een paar daagjes vol.

groetjes

12. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    van mij mag er een slotje op trouwens

Deel Deze Pagina