Wij wonen in Spanje maar willen misschien naar nl verhuizen en hebben een zoontje van 16 maanden (we willen nu nog niet weg maar misschien binnen een half jaar tot anderhalf jaar). Hoe werkt het in nl met kinderopvang? Ons mannetje gaat nu naar een crèche hier en dat kost 330 euro per maand met warme maaltijd inbegrepen (zonder luiers of andere voeding). Hij mag dan van maandag tm vrijdag komen van 08:00-17:30 als we dat willen. Maar hij gaat drie dagen van 09:00-15:00 en een dag van 08:30-12:30 zoiets. Dit is dus best goedkoop maar je krijgt hier verder ook geen kinder bijslag of andere tegemoetkomingen. Waar moeten wij aan denken als we in nl ons zoontje zon vier dagen naar een crèche moeten brengen? Wat kost dit ongeveer? Uitgaande van een niet al te hoog salaris want we moeten beide helemaal bij af beginnen en m'n man kan geen Nederlands of Engels. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met deze vraag! Ook eventuele andere rechten qua kinder bijslag enzo ben ik benieuwd naar
Voor de kinderopvang toeslag kun je op de site van de belastingdienst een proefberekening maken. Je betaald per uur dus hangt ook af van hoeveel uur je opvang nodig hebt. Kinderbijslag krijgt elk kind. 194 euro per kwartaal. Bij een echt laag inkomen heb je wellicht ook recht op kind gebonden budget huurtoeslag en zorgtoeslag. Ook hiervan kun je op site Vd belastingdienst een proef berekening maken
Mijn zoon gaat 2 dagen naar de creche en wij betalen daarvoor rond de 615 euro per maand. Daarvan krijg je een deel terug (+-/40-60%) van de belasting, dat is afhankelijk van je salaris. We mogen hem dan brengen vanaf 7.30 en ophalen uiterlijk 18.00. later brengen of eerder halen krijg je geen korting. Je betaald per dagdeel en niet per uur. Per uur kan wel maar dan ga je een ander contract aan en betaal je omgerekend per uur meer dan ik per dagdeel. Bij die prijs is inbegrepen: boterham eten tussen de middag, gedurende de dag drinken, koekje, soepstengel oid en luiers. Als je kindje nog flesvoeding krijgt moet je dat meegeven. In Nederland heb je ook gastouders. Die zijn vaak goedkoper maar ook kleinschaliger (4-6 kinderen ongeveer) Maar net wat je voorkeur heeft.
Okee bedankt voor de tip van de site van de belastingsdienst! Het is alleen nog heel moeilijk om alles te berekenen omdat we natuurlijk totaal geen idee hebben van inkomens etc, maar dat wijst zich dan tegen die tijd natuurlijk vanzelf.. Bij een gastouder krijg je ook deze toeslag neem ik aan? En voor twee kinderen, betaal je dan in principe het dubbele en krijg je het dubbele terug qua toeslagen? Opvang is dan wel behoorlijk duur zeg!
Voor een volgend kind krijg je procentueel veel meer terug. Bijv voor het eerste kind 60% en het tweede 90%. Het wordt dus niet 2 keer zo duur. Scheelt weer Uiteraard wel pas recht op als je allebei werk hebt. Wel spannend lijkt me, om naar hier te verhuizen. Succes!
Ik heb even een proefberekening voor je gemaakt met de tarieven van onze kinderopvangorganisatie. 11 uur kdv per dag, 7.04 euro per uur, uren per maand 190. Als een van jullie straks fulltime werkt en de ander 4 dagen, kom je denk ik wel aan sowieso 40000 euro per jaar? Degene die het minst werkt moet wel minstens 4 dagen werken, wil je recht hebben op 4 dagen kinderopvangtoeslag. 1 kind, kosten 1342. Loon is bruto per jaar Loon 30000, toeslag 1142, netto 200 Loon 40000, toeslag 1051, netto 291 Loon 50000, toeslag 972, netto 370 2 kinderen, kosten 2684. Loon is bruto per jaar Loon 30000, toeslag 2373, netto 311 Loon 40000, toeslag 2281, netto 403 Loon 50000, toeslag 2196, netto 488 Kinderbijslag is voor 1 kind t/m 5 jaar 197.67 per kwartaal. Je hebt misschien ook nog recht op kindgebonden budget (inkomensafhankelijk) en als je allebei werkt heb je nog de combinatiekorting, is ook inkomensafhankelijk en dan moet je wel aan wat voorwaarden voldoen (lang genoeg in Nederland wonen, dus niet direct recht erop).