Dilemma pup

Discussie in 'De lounge' gestart door Jo913, 3 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Over anderhalve week komt er een pup bij ons in huis. We zijn al verschillende keren gaan kijken, al voordat het nestje überhaupt geboren is, en hebben zowel de moeder als de vader gezien. Alles ziet er netjes uit, de pups worden grootgebracht in de huiskamer en er zit een officiële stamboom bij. Ouders zijn vrij van alles waar ze op getest worden. Kortom, geen op of aanmerkingen.
    Nou hebben ze een gedragsdeskundige laten komen en aan de hand van de resultaten een pup toegewezen aan ons.. natuurlijk zijn het allemaal schattige beestjes maar juist de pup de ze ons hebben toegewezen was de pup waarmee wij zelf het aller minst hebben. Van te voren hebben we er natuurlijk een aantal keer al bij gezeten en andere pups spraken ons veel meer aan kwamen bij ons en vonden we ook gewoon mooier. Deze toonde weinig interesse in ons, is ook wat ielig terwijl we aan hebben gegeven graag een forse hond te willen. Niet dat dit geen leuk hondje is, maar gewoon precies het hondje waarvan we hadden gehoopt dat t m niet zou worden. En toen ze gisteren het gewicht vertelde schrokken we ook een beetje, als we op internet zoeken dan zouden de pups al 2x zoveel moeten wegen. Wat zouden jullie doen? Ergens voelt het gewoon niet zo goed.

2. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Als het niet goed voelt, dan niet doen. Ik weet niet hoe het normaal bij pups gaat maar ik mag toch hopen dat je er zelf wat over te zeggen hebt. Wij hebben meerdere raskatten gehad en altijd zelf mogen kiezen uit de kittens die nog beschikbaar waren. Snap dat met die gedragsdeskundige niet zo goed

RoIn en Ysabella vinden dit leuk.
  3. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    O ja, en ze vertelde dat van de 4 er 3 (waaronder die van ons) hetzelfde karakter hebben. De pup die ons steeds opzoekt en die we dus veel mooier vonden ook. We hebben dat gisteren ook meteen gezegd en aangegeven dat we dit totaal niet hadden verwacht en toen opeens was het hondje van onze voorkeur toch echt qua karakter opeens heel anders. Een beetje een vreemd verhaal vinden wij.

4. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Dat is het dus, we hebben er blijkbaar niks over te zeggen. We hebben voorkeur opgegeven, 2 pups, en die zijn het dus allebei niet geworden. En die voorkeur geef je dan toch ook niet voor niks op? Je gaat natuurlijk geen pup opgeven waarvan je denkt dat die niet bij je past en vooral omdat uit de karaktertest 3x hetzelfde uitkwam snap ik niet dat ze dan toch opeens iets anders doen.

5. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    Ik zeg niet doen. Bij twijfel niet oversteken.

een hond heb je voor heel zijn leven en niet voor even. Als het toch niet klikt ...

Ysabella, anica en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Ja dit zegt mijn gevoel ook. Al verschillende hondjes gehad maar dit gevoel nog nooit gehad.

Ysabella en puzzelstukje vinden dit leuk.
  7. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Ik heb destijds een pup gekozen nav de puppentest en niet voor de pup waar ik de beste klik mee had. Dit omdat mijn zoon zeer druk is en ik een stabiele, assertieve hond moest hebben. Ik heb dus met mijn verstand gekozen. Pup en ik hebben naar elkaar toe moeten groeien. Maar hij is nu de perfecte, stabiele en geweldige hond waar ik zielsveel van hou. Hij was overigens de grootste en zwaarste uit het nest maar is aan de kleine kant geworden. Gewicht in het nest zegt niet zoveel heb ik later wel eens gelezen.
    Ik denk trouwens als je zo sterk twijfelt je het gewoon niet moet doen. Als dit hondje straks niet mooi uitgroeit of bepaalde trekjes heeft, zal je denk ik altijd blijven denken “zie je wel”. Dat belemmert je om er vol voor te gaan.

Kanarie vindt dit leuk.
  8. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik zou me afvragen of het niet een manier is om makkelijk van die ielige pup af te komen.. Ik zou het helemaal niet door laten gaan tenzij je gewoon vrije keuze krijgt.

Marti, Ysabella, Liefje91 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Wat raar hier werd er door de gedragskundige 2 of 3 pups geselecteerd die bij je zouden passen en kon je daaruit kiezen. Zou hier niet mee accoord gaan

10. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Hier ben ik dus ook bang voor, ze moeten m natuurlijk ook kwijt.. hoe langer ik er over hoe slechter mijn gevoel erbij wordt

11. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Ja precies, en dan zouden we dus wel kunnen kiezen voor de pup van onze voorkeur want die had dan wel weer hetzelfde karakter. Vreemde gang van zaken.

12. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    We zijn inderdaad dus bang dat deze niet zo mooi uitgroeit. En qua karakter zou die dus hetzelfde zijn als de pup van onze voorkeur.. met andere woorden, die zou ook bij ons passen. Sterker nog, het hele nestje zou op 2 hondjes na hetzelfde karakter hebben (7 van de 9 rustig, 1 reu en 1 teef drukker. Wij krijgen een reu) er zou weinig verschil tussen zitten. Maar toen we dat aangaven waren er opeens 20 redenen waarom dat toch niet zo zou zijn.

13. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij kregen ook een pup toegewezen via de karaktertest. Dat is vrij normaal bij veel rashonden met stamboom. We konden slleen t geslacht van voorkeur opgeven.

Wij kregen toevallig wel de pup van onze voorkeur, dus heb misschien makkelijk praten, maar je spreekt het van te voren toch zo af? Dat je een pup toegewezen krijgt. Dan weet je toch dat het zou kunnen dat je niet de pup van je voorkeur krijgt? Misschien hadden alle toekomstige eigenaren wel de voorkeur voor precies die puppen.

Als je twijfelt moet je t niet doen, dan moet je op zoek naar een andere fokker. Maar ik denk dat een fokker prima weet welke pup er bij wie past. Je krijgt de resultaten van de karaktertest ook mee dus kun je t zelf beoordelen. En wat al gezegd werd, gewicht nu zegt niets over de uiteindelijke grootte, dat is voornamelijk erfelijk bepaald.

Maar nogmaals, jullie moeten ermee leven. Dus als je twijfelt niet doen.

LaLaS vindt dit leuk.
  14. Dagda

Dagda Fanatiek lid

8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen niet doen als het niet goed voelt. Op deze manier krijgen jullie een valse start in het opbouwen van een band met de pup. Voor zowel de pup als jullie gezin niet wenselijk.

Picaris vindt dit leuk.
  15. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.832
    2.255
    113
    Ik zal wel simpel zijn. Maar als ik een pup toegewezen zou krijgen via 1 of andere test zou ik er al klaar mee zijn. Daar wil je toch zelf een keuze in hebben? Ik zou lekker naar 't asiel gaan, en kijken welke hond het allerleukst is daar

Jessi79, Marti, Ysabella en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.420
    10.348
    113
    Beetje vreemd, mijn moeder geeft ook een rashond (daarvoor ook nog een paar) maar nog nooit gehoord dat ze een gedragsdeskundige laten kijken en voor jou kiezen.

Als ze zeggen 2/3 pups sluiten bij jullie aan en dan kun je kiezen dan begrijp ik dat maar dit niet.

Ik zou toch proberen om voor die andere pup te gaan of anders wachten op een ander nest. Al zou dat vervelend kunnen worden. Mijn moeder had en pup afgeslagen en kon toen moeilijk een andere krijgen

17. Jo913

Jo913 Bekend lid

14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Tegen ons werd van tevoren gezegd dat we voorkeur mochten opgeven voor 2 en dat de test de doorslag zou geven maar dat het nog nooit was voorgekomen dat mensen geen pup van hun voorkeur kregen dus daar maakten we ons geen zorgen over

18. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ben blij dat ik nooit zo heb gewerkt bij mijn ras maar ik weet dat het normaal is bij sommige rassen.
    Bij twijfel zou ik het niet doen. Je begint al met een negatief gevoel naar de pup en dat kan leiden tot meer irritaties in de toekomst. Of ook niet, het is een gok die je neemt maar straks klikt het echt niet en zit jij met een pup die je weer kwijt moet/wil of terug moet brengen en dan heb je verdrietige kinderen, een geïrriteerde fokker en ga zo maar door.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.533
    14.045
    113
    Vrouw
    Niet doen! Zoals hier boven al gezegd, als het hondje later een karaktertrek heeft die jij niet zo leuk vindt, dan ga je het altijd daar aan wijten.

Heb je ook al de gezondheidsverklaring van de dierenartsen kunnen inzien ivm het gewicht?

Overigens vind ik die karaktertesten sowieso de grootste onzin en geldklopperij. Onze hond heeft ons destijds uitgekozen. De fokker keek destijds echt naar welke hondjes op jou als eigenaar af kwamen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Dat kun je vinden. Maar feit is wel dat sommige hondjes meer geschikt zijn om te "werken" en andere meer behoefte hebben aan ontspannen in een gezin. Dat is vaak vanaf pup al duidelijk. Maar dan nog, wellicht waren de andere kopers eerder en hebben zij dan "recht" op hun 1e keuze.

Aan ts de keuze, wel of niet doen.

Deel Deze Pagina