Dilemma: rijden op zwarte zaterdag?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door PenK, 5 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    We zijn er nog niet helemaal uit.
    Vanavond de knoop doorhakken.

Ik neig nu naar vrijdagavond vertrekken en dan hopen dat we voor het ochtendgloren de grote Franse steden voorbij zijn.
    Tenzij ‘iedereen’ dat gaat doen...

2. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Wij zijn vorige week zaterdag om 7.30uur vertrokken vanuit regio Utrecht. Voor het eerst dat we zonder problemen bij Parijs langs konden rijden. Enige oponthoud was ong 5 min bij Antwerpen. Verder konden we de hele rit doorrijden. Ook de volgende dag geen file gehad, zelfs niet bij Bordeaux, daarom zijn we 100km verder gereden dan eerst de bedoeling was.
    Wij vertrekken altijd rond die tijd en voorgaande jaren ook weinig files gehad (toen richting Slovenië).

3. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Wij willen rond 3 uur 's nachts vertrekken vrijdag op zaterdag naar Oostenrijk.
    Wij hebben een huurcaravan en zitten dus vast aan vaste dagen huren, altijd vrijdag (middag) ophalen en op een vrijdag terugbrengen. Ik werk vrijdag nog een hele dag. En mijn man rijdt als enige, dus wij kunnen niet omwisselen met rijden. Ik ben benieuwd hoe de reis verloopt. Het is de eerste keer voor ons in het hoogseizoen.

4. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    829
    534
    93
    Tot hoe laat kan je inchecken? Wij zijn ook een aantal keren op zwarte zaterdag weggegaan naar Zuid-Frankrijk en gingen toen zaterdagochtend rond een uur of 8 weg en konden altijd lekker doorrijden omdat we achter de files aanreden. We moesten iets van 10 uur rijden en hebben er inclusief stops om te tanken, plassen en te eten (deden dat in 1 stop, dus als we gingen stoppen om te plassen dan ook meteen tanken en wat eten als ze honger hadden) 12 uur over gedaan. We hebben ook zo'n peageding van de ANWB en dat scheelt ook wel wat tijd.

5. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    We kunnen va. 16.00u inchecken. Kom je laat ligt de sleutel ergens anders klaar. Als het maar na 16.00u is dus.

En nog steeds zijn we er niet uit wat we gaan doen......

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Waar twijfel je nog aan? Wel of geen extra overnachting, of vrijdagavond laat gaan rijden, of pas na de files vertrekken en zondag aankomen?

Ik denk dat ik als je tussen de laatste 2 twijfelt ik voor vrijdagavond laat gaan rijden en een nachtje doorrijden zou kiezen. Lijkt me dan voor de korte duur van jullie vakantie fijner. En dan probeer heb je zaterdag overdag gewoon ergens te wandelen, lunchen, een zwembad op te zoeken zoiets. Als je eenmaal in het huis komt lekker allemaal vroeg naar bed en dan ben je zondag helemaal fit!

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar meestal als je eerder bent is dat geen probleem. Wij hadden vorig jaar een keer dat ze nog aan het schoonmaken waren, maar toen hebben we eerst even boodschappen gedaan en konden we daarna ons appartement in.

8. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    829
    534
    93
    Als je zo.laat kan aankomen zoals je wil als het maar na 4 uur is, zou ik zaterdagochtend rond een uur of 8 gaan rijden, iedere 2 uur uurtje stoppen om de honden en de kinderen uit te laten en te tanken, enz. en rond een uur of 9 aan te komen. Vrijdagnacht rijden of ergens vrijdag overnachten doen heel veel mensen. Hebben wij ook gedaan en konden doorrijden en toen kwamen we een paar uur voor de eindbestemming in de file en hebben we die zaterdagmiddag 3 uur in de file gestaan en dat is niet leuk als je moe bent van een nacht overslaan. Sindsdien rijden we op zondag of zaterdagochtend na de files.

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Extra overnachting zou nog een optie kunnen zijn maar wordt best een ‘gedoe’ en kostbaar met groot gezin en twee honden. Ivm. erge allergie van een van ons moeten we echt wel in een goed hotel (lees: schoon, vooral niet vochtig) verblijven. Een oude gîte is voor ons helaas geen optie.

Twijfel nu tussen zaterdagavond weggaan en dus zondagochtend aankomen. Voordeel dat de kinderen dan gelijk lekker ‘los’ kunnen; spelen, zwemmen enz. En niet de zwarte zaterdag files.
    Nadeel; aankomst dag later dan gedacht/gepland

Of

Zaterdagochtend weggaan, rond uur of 9.
    Voordeel aankomst op dag zelf en minder files waarschijnlijk dan bij vertrek heel vroeg
    Nadeel is dat we ‘s avonds aankomen, kinderen ws topfit (slapen makkelijk hele autorit) en die gaan echt de eerste uren niet naar bed (ook jongste van 4 niet;)). En toch de kans dat we nog wat van de zwarte zaterdag- files meepakken.

Dilemma dilemma :confused:

10. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Waarom niet zaterdag om 05u/06 vertrekken???

Nellie4 vindt dit leuk.
  11. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    829
    534
    93
    Is het zo'n ramp als ze niet de eerste paar uur naar bed gaan? Ja jullie kunnen dat dan ook niet maar dat kan je als je zondagochtend aankomt ook niet.

12. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Nee hoor, helemaal niet.

13. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Omdat op sites van de ANWB, Frans verkeersbureau etc.staat dat je dan juist achterin de file aansluit. De grote steden (Parijs, Orleans) moeten we of vroeg voorbij zijn of las een stuk later.
    Vandaar!

14. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Ik zou gewoon zondagochtend vroeg gaan rijden. Dan heb je geen (nauwelijks) vrachtverkeer en qua drukte scheelt het een stuk. Dan kom je in de loop van de middag aan.
    Je moet gewoon je mindset omgooien: zodra je vertrekt is het vakantie. Leuk dat de kinderen geen dag willen missen maar uiteindelijk gaat het erom dat jullie als ouders ook zo ontspannen mogelijk aankomen (en graag in één stuk). Wat heb je nou aan die ene extra vakantiedag (ochtend) als je de vorige dag een uitputtingsslag hebt gehad qua reis?
    Wij zijn vorig jaar op de zondag na zwarte zaterdag vertrokken. Mega relaxte reis gehad, zonder file.

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Zo gaan we het doen....we vertrekken zondag heel vroeg. Lekker overdag...uitgerust op pad.

mamameer, Nellie4 en Sopje1234 vinden dit leuk.
  16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik paar jaar geleden naar Bretagne. Vertrokken op vrijdag met het idee om bij Rouen te overnachten.
    Doffe ellende. Al file bij Antwerpen. Uiteindelijk 3 uur langer over gedaan. Volgende dag zelfde verhaal.
    Weer file. Weer 3 uur langer over de rit gedaan.
    Mocht ik het ooit weer aandurven (want ik moet het toch in mijn eentje rijden), ga ik of in de nacht rijden, of eerder weg, dan maar nog een extra overnachting.
    Op zwarte zaterdag zou ik het er niet op wagen, en vertrekken zo vroeg als je kan. Zeker met een overnachting.

17. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Zo is het! Ik hoop dat je niet alsnog file hebt (zal je net zien). Alvast een hele goede reis en een fijne vakantie gewenst!!

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik geef je groot gelijk! Ik heb nooit begrepen dat al die mensen tegelijkertijd in de auto stappen, wetende dat je in de file komt. Dan maar een half dagje minder vakantie.

19. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    829
    534
    93
    Veel plezier en rij voorzichtig!

Deel Deze Pagina