Iedereen mag roken in zijn eigen huis... als er op het moment dat jij er bent niet word gerookt...hangt er nog steeds rook van de vorige sigaretten in de lucht. Het is jammer dat er weinig rekening met je word gehouden, ik zou zelf gewoon deze plekken tijdelijk wat vermijden. Gewoon om je kindje zoveel mogelijk de kans te geven om te'groeien. Vind het hier lastig uitleggen, maar 1 middag meer of minder rook zal niet echt uitmaken. Ik heb wel mensen in mijn nabije omgeving die roken, maar die roken thuis ook niet in huis,maar buiten of in het schuurtje. Zijn er ook geen discussies
Meeroken is net zo erg.... kies voor jullie gezondheid zou ik zeggen. Ze weten het en als ze het niet respecteren dan houdt het op! Zal ook zo zijn als jullie daar tzt met de baby op visite willen. Wel héél lastig dat snap ik!
Als ik me er niet lekker bij zou voelen (en daar klinkt het wel naar) zou ik gewoon niet gaan... Ik weet niet of een te laag geboortegewicht van meeroken kan komen, maar waarom zou je dan het risico nemen, zou je de kleine straks meenemen naar zo'n rokerige omgeving?
Bedankt voor de vele reactie's! Fijn om te horen voor mij dat ik me niet aanstel.. Toevallig gister met een vriendin over gehad (rookt zelf) zij vond dat ik wat overdreven reageerde op het roken van andere. Maar jullie bevestigen mijn gevoel dat het beter is om niet teveel met andere mee te roken. Weet niet hoe we het gaan doen als de kleine er straks is.. Even afwachten wat ze er zelf aan doen. Maar als ik merk dat de kleine teveel in rokerige ruimtes is, of na een dag oppassen naar rook stinkt dan ga ik er zeker wat van zeggen. Op een nette manier, zonder scheve gezichten te krijgen. Blijft toch je schoonfamilie
Ik ben zelf gestopt ivm zwangerschap en mijn vrienden steunen mij daar zo erg in, dat zij hun huis rookvrij gemaakt hebben Echt tof. En wat schoonmoeder betreft, tja, zij rookt in huis. daar zijn we niet vaak, maar goed erg gezond en lekker is het niet. Nu maak ik er nog geen probleem van, maar als de kindjes straks geboren zijn dan wordt er niet in huis gerookt als hun er zijn ( bij ons sowieso wordt niet in huis gerookt ) en heeft iemand daar moeite mee? dan komen ze helemaal niet. Dus ik vind helemaal niet dat je je aanstelt, ik vind het zelfs zo in alle gevallen: Een niet roker heeft meer te zeggen over roken in huis dan een roker. Heb toen ik alleen was jarenlang in huis gerookt, maar als er een niet roker was, dan ging ik naar buiten want hun kiezen er niet voor. Dus je staat naar mijn mening volledig in je recht.
tsjeetje wat moeilijk zeg. Wat zegt je verloskundige/gynacoloog hiervan? Ikzelf ben een dochter van een stevig rokende mama (lees twee pakjes per dag, ook tijdens de zwangerschap) maar ondanks dat was ik een dikke negen-ponder.... ik denk dus dat er meerdere factoren zijn van een laag geboortegewicht.. Maar wat niet goed voelt, moet je niet doen!! Dan kun je jezelf erna niks verwijten toch?
Denk dat de gezondheid van je kindje voorgaat. Ik snap niet dat er mensen zijn die het nog durven roken in bijzijn van een zwangere en / of baby of klein kind. Het is bewezen dat het erg slecht is voor de longetjes van een kleintje dus wat valt er nog over te discussiëren? Ja het is hun huis... Jah het is wel schadelijk dus komaan zeg! Ikzelf moet sowieso altijd hoesten als er gerookt wordt en ik weet al dat er ergens in mijn buurt gerookt wordt daardoor, voor ik zelfs zie dat er gerookt wordt. En dan zou zo'n klein hummeltje met minilongetjes die nog moet geboren worden of net geboren is, daar dan hele tijd in vertoeven? Ik zou gewoon niet gaan als ze er geen rekening mee houden. Je kindje weegt al te weinig, waarom dan nog eens zijn nog niet volgroeide longetjes nog meer onder druk gaan zetten of zijn lichaampje het nog moeilijker maken?
Ik zou het eerlijk zeggen en zeggen dat je er moeite mee hebt en dat de gezondheid van je kindje voor gaat. Steken ze dan nog een sigaret op, dan ga je weg, en dan hoop ik stiekem dat je man er dan ook nog wat van gaat zeggen Ik rook zelf ook, maar rook niet in bijzijn van zwangere in een ruimte, voor mij gewoon een principe punt.
Ik zou niet gaan. Ik ga om deze reden binnenkort ook niet naar de verjaardag van een vriendin. Kom nu net bij mijn schoonouders vandaan. In 40 minuten hebben ze 5 sigaretten om mij hen gerookt. Ik kom er nauwelijks en maar heel kort. Ze houden geen rekening met hun kleinkind. Als ze dit willen doen als ze geboren is ga ik wel weg met onze kleine. Dan maar scheve gezichten.
Ik zou lekker thuis blijven. Zelf roken is niet goed, maar meeroken evenmin. Als je familie daar geen rekening mee wil houden, zou ik niet gaan. In een huiskamer waar door meerdere mensen gerookt wordt heb je al gauw het idee of er een rookbom is afgegaan. Ik ging niet!
Ppffff schoonfamilie en roken.... Ken het probleem... Ik zit met hetzelfde probleem ongeveer dan! Bij mij is ons kindje gewoon op schema qua groei, alleen ik ben een niet roker en vind het een probleem als schoonmoeder tijdens het oppassen gewoon in de woonkamer rookt als de kleine er is. Het is nl schadelijk. Ze zegt dat ik er zo over denk omdat ik jong ben... Ze vindt omdat het vroeger ook kon (haar kinderen zijn ook opgegroeid met roken in huis). Mijn man neemt het voor schoonmoeder op! Ik heb gezegd dat ik niet wil dat ze dan oppast als ze niet ergens anders wil roken. Maar mijn man wil dat zijn moeder ook oppast. Ik heb er erg veel moeite mee, maar inmiddels is het zo erg dat het niet alleen om het roken gaat. Schoonmoeders wil dat wij het kind opvoeden zoals zij het heeft gedaan (ouderwetse opvoeding) want dat is beter. Ze blijft maar zeggen dat ik jong ben en daardoor andere opvattingen heb en mijn man denkt er volgens haar anders over en dan roept ze:'hij is de vader en heeft ook wat te zeggen!' Terwijl ik nooit heb gezegd dat hij niks in te brengen heeft. Maar bij mijn man kan ze nog dingen influisteren wat zij wil! Maar dat ze met dat roken alleen maar aan haar zelf denkt en niet aan de gezondheid van ons kindje stoort me nog het meeste.
Hier hetzelfde probleem met schoonouders die stug doorroken. Natuurlijk kan ik ze niet verbieden om in hun eigen huis te roken, maar ik heb wel gezegd dat ik er minder zal komen als ze er geen rekening mee houden. Ik loop nu even binnen om hallo te zeggen en dan ga ik weer. Misschien wat overdreven, mijn kindje zal waarschijnlijk niks overhouden van die paar uurtjes in de rook maar ik vind het gewoon niet prettig. We hebben dit diverse keren aangegeven en als ze niet eens de moeite nemen om even niet te roken dan heb ik ook geen zin om op bezoek te gaan. Gelukkig staat mijn vriend achter me en ook mijn schoonzus komt er zelden met haar kinderen. Schoonouders zijn nu wel een logeerkamer aan het maken " voor als de kleine komt logeren" dus dat wordt het volgende probleem....
Ik hoor van sm ook steeds de opmerkingen over vroeger. De kindjes groeien hetzelfde a,s 30 jaar geleden en toen was het ook geen probleem. Eigenlijk is het ook maar onzin dat ik zelf gestopt ben met roken....Nou ik heb tegen mn man gezegd dat onze kindjes daar niet in huis komen als zij niet van plan is dan buiten te roken! En serieus, ik ga weer weg als ze een peuk opsteekt waar mijn kinderen bij zijn, kan me geen moer schelen wat ze er van vindt of dat ik een uur voor niks moet rijden.
Klopt, ik werd ook al uitgelachen dat ik nog maar 3 kopjes koffie per dag dronk. Want ondanks dat de vk en gyn mij dit aanraden is het natuurlijk belachelijk, want 30 jaar geleden kon je ook liters koffie drinken....
Ja, ik krijg ook regelmatig te horen dat ik me aanstel. Vroeger hoefde dat allemaal niet. En misschien is het ook wel wat overdreven, maar het is mijn kindje en ik ga geen risico lopen omdat zij geen uurtje zonder sigaretje kunnen. Mijn moeder haalde op haar verjaardag zelfs geen filet americain in huis omdat ik dat niet mag. Haha, beetje overdreven, maar dat laat wel zien dat zij wel echt meeleven.
meeroken tijdens de zwangerschap... was deze week nog in het nieuws. http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/nieuws/Pages/nieuws-pagina.aspx?nieuwsid=638
@ minimeee: helaas herkenbaar die frustraties ivm SF. SM rookt ook maar enkel buiten maar dat stoort me soms al, als ze dat doet in buurt van zoontje Vind dit zo'n slecht voorbeeld! Ik zie zoontje (in de zomer dus toen 17 maand) dan zo kijken nr haar van wat doet zij nu? Leg dan maar later uit aan je 15 jarige zoon dat hij niet mag roken omdat het zo slecht is als zijn oma het doet. Maar goed, mss ben ik dan extreem in mijn denken op dat vlak. Ik ben zelf een anti-roker, vandaar dus. Vind het gewoon al erg dat ze dat doet waar zo'n klein kind bij is. Ik kan daar zo niet bij dat ze dat zelf niet snapt dat het gewoon zo ongezond is, zeker voor zo'n kleintje. Nu moest ze ooit binnen gaan roken in haar huis waar we bij zijn, ik zou onmiddellijk mijn kindjes nemen en aanzetten. Haar huis of niet. Het zijn dan ook MIJN kinderen en ik beslis dus nog altijd wat het beste is voor hen. Ook al veel discussies (ook over andere zaken, SM verwent mijn zoontje zo, hij mag er alles, wordt constant ingevolgd door hen en is dan echt onhandelbaar als we dan terug thuis komen) met manlief, die liet zich altijd zo manipuleren door zijn moeder. Alsof alles wat ze zei en besliste de waarheid en goed was en dus was alles wat ze deed ok. Ondertussen al veel ruzies over gehad en het heeft wel iets opgeleverd hoor. Manlief heeft nu eindelijk beseft dat wij onderling eerst moeten overeenkomen in de opvoeding van de kindjes en dat zijn moeder zich daar moet aan aanpassen.