Afval scheiden, loont het?

Discussion in 'De lounge' started by 1981Mama, Oct 28, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ha Ladies,

Wij scheiden sommig afval, maar niet alles. Ik vraag me af of het loont überhaupt? Het is best veel werk in ons drukke bestaan. Wat doen jullie? Kan je ergens meer vinden over wat er met het gescheiden afval gebeurt?

Laatst weer een nieuwsbericht dat het apart inzamelen van plastic helemaal niet zo veel milieu voordeel oplevert omdat het eerst naar China moet worden vervoerd.

Als ik hier uit het raam kijk, dan zie ik de vuilniswagen die de gft bak in hetzelfde gat lijkt te legen als de grijze bak (ondergrondse containers).

Daarnaast natuurlijk papier en karton. Wat je echt klein moet versnipperen om het überhaupt door zo'n brievenbus gleuf te kunnen weggooien. Lekker met al dat karton van tegenwoordig.... je kan natuurlijk 1x per 3mnd langs het grofvuil rijden voor je kartonnen dozen maar dan verbruik je weer benzine.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier betaal je per leging voor je restafval, dus scheiden loont hier zeker wel. Kost geen extra tijd en went snel. Papier gaat bij ons ook in een kliko, dus dat past allemaal makkelijk.

3. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    1,225
    1,262
    113
    Wij hebben 4 kliko’s dus voor ons is het een hele kleine moeite om het te scheiden. Glasbak zit hier ook op de hoek, dus dat is ook het werk niet niet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je niet 4 kliko’s hebt (door ruimte gebrek, doordat je gemeente dat niet aanbied enz) en je zelf dus karton ed weg moet brengen, het veel makkelijker is om alles gewoon bij elkaar te gooien. Ik heb ook weleens begrepen dat bijna alles gewoon op dezelfde berg gegooid wordt, of dat het heel veel kost om alles te scheiden bij vuilverwerking omdat er toch nog veel spullen in de verkeerde kliko gegooid worden.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik vind het vanzelfsprekend om te doen. Ik weet eigenlijk niet beter, we doen het al 20 jaar ofzo. En het kost me totaal geen extra tijd, alles wordt hier aan huis opgehaald.

Evanesco likes this.
  5. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    Je moet je imo niet afvragen wat het nut is, maar het gewoon doen. Ik vind het vanzelfsprekend en echt een kleine moeite. Wij hebben in de trapkast in huis 3 bakken (van Ikea) staan: 1 voor plastic, 1 voor papier en 1 voor glas. Dit is voor alle kleine dagelijkse dingen zoals verpakkingen etc. Die bakken legen we in de containers die buiten staan, het plastic bewaren we in grotere zakken. 1 a 2x per week oid lopen we even naar de container waar we plastic kunnen achterlaten. Kost niet meer tijd dan ZP checken ;) Grote stukken karton brengen we daar ook naar de papierbak. Je hoeft dat echt niet te versnipperen hoor, dozen kun je toch gewoon vouwen of desnoods in een paar grote stukken scheuren? De openingen van die containers zijn echt enorm groot.

olleke, Zoe123 and Bootcamp babe like this.
  6. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

In snap ook niet goed waarom dit veel werk is. De afzonderlijke bakken nemen iets meer plek in, maar kiezen wat je in welke bak gooit is toch geen moeite.
    Misschien wordt niet alles gerecycleerd, maar alles wat er gebeurd is toch winst voor het milieu? Dus waarom zou ik het niet doen?
    Plastic blijft inderdaad een probleem, maar hier (Leuven) wordt hard en zacht plastic al afzonderlijk opgehaald, dus dat scheelt weer. En het is voor mij een signaal om minder plastic te kopen (herbruikbare zakjes voor groenten en fruit, geen kleine plasticflesjes drank, geen individueel verpakte koekjes, geen rietjes, geen oorstokjes, herbruikbare tas voor boodschappen, geen internetaankopen die in lagen plastic worden verstuurd,...). Ik deel de bezorgdheid van veel jongeren hier in België: "er is geen plan(et) B", dus wat ik kan doen, doe ik!

7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier loont het zeker. We betalen hier perzik van het rectaal, zak van 30 liter. Deze gaat ongeveer 1 keer in de 3 weken naar de ondergrondse container. Plastic wordt elke 3 weken geleegd, we hebben een grote container thuis en deze is eigenlijk te klein. Dit mag van mij wel vaker gebeuren eerlijk gezegd. Blik werd altijd bij de glasbak verzameld alleen nu heeft de gemeente besloten dat dit ook bij het plastic afval moet omdat ze niet verwacht hadden dat ditzoveel zou zijn. Hier in de regio wordt dus goed gescheiden en loont het zeker. Alleen jammer dat ik dus eigenlijk een grotere container voor het plastic zou moeten hebben nu blik erbij gegooid moet worden ;)

En eerlijk, je zou er niet zoveel over na moeten denken, maar gewoon scheiden. Zoveel werk is het niet en zo doet iedereen zijn kleine deel om goed voor deze planeet te zorgen. Alle kleine beetjes helpen niet waar?

8. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Dit kost echt geen uur per dag. Ik vind het echt een belachelijke gedachte dat je alles maar bij het restafval zou gaan doen, met de garantie dat iets de verbrandingsoven in gaat, in plaats van te scheiden, omdat je denkt dat misschien niet alles netjes verwerkt en gerecycled wordt. Dat levert dus een enorme milieubelasting op.

9. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Het loont alleen al omdat je je bewust wordt van wat je allemaal weg flikkert. Sorry dat ik het zo zeg maar zo is het wel. Het kan minder door minder te kopen en meer dingen zelf te maken. Maar omdat je je eigen afvalberg niet meer ziet heb je er gewoon geen beeld bij.

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Vind het ook een kleine moeite. Hier scheiden we ook restafval, GFT, plastic en glas. Elke week met de boodschappen neem ik het glas mee voor de glasbak. Ik vind het toch wel belangrijk, als is het maar als signaal naar onze zoon dat je ook voor de omgeving moet zorgen.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier loont het wel.
    Karton word wekelijks op donderdag opgehaald en zetten wij in dozen aan de weg.
    Het dagbesteding centrum voor gehandicapten haalt dat lopend op en brengt het naar de grote container.
    En dan word het nog 1x opgehaald door de gemeente en 1x door de voetbal dus in totaal 6x per maand.

Glas en blik word wekelijks opgehaald door hetzelfde centrum en brengen ze lopend bij de glasbak.
    Ik heb een mandje in de voortuin waar ik alles in doe.

Ik zet mijn grijze bak normaal gesproken 1x per maand aan de weg en dat scheelt mij een hoop geld op jaarbasis.

12. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Precies dit wilde ik schrijven. Ik scheid al zeker 20 jaar al mijn afval en het is voor mij net zo vanzelfsprekend als bijv. stofzuigen of tandenpoetsen. Het hoort er gewoon bij. Ik denk er niet eens over na, ik doe het gewoon, het gaat vanzelf. Dit geldt ook voor mijn kinderen. Die weten niet beter. Zoveel extra moeite is het toch niet?

Jessi79 likes this.
  13. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Hier ook makkelijk omdat papier en plastic en glasbak in de straat staan.
    Ik vind wel dat er een duidelijke lijst bij moet hangen wat er wel en niet in mag.
    Laatst in het nieuws werd gezegd dat bonnetjes niet bij het papier mogen, en dan zo’n lading helemaal wordt afgekeurd.
    Veel ladingen dan dus door mijn bonnetjes afgekeurd...

14. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    Het zorgt inderdaad voor bewustzijn. Als ik na het koken alle plastic verpakking verzamel valt het pas op hoe veel het eigenlijk is (plastic zakje om de aardappels, plastic verpakking om het vlees, plastic zakje om de sla, karton en plastic om de tomaten, plastic om de komkommer...). Dat maakt dat ik beter op let om te kijken of het ook zonder plastic kan.

Jessi79 likes this.
  15. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Wij scheiden sinds kort wel wat. Glas enzo brengen we naar de glasbak, maar wel pas als het wat meer is. Zelfde geldt voor lege drinkpakken. Karton gaat ook naar de milieustraat.

Verder hebben we simpelweg gewoon geen ruimte om meer te scheiden. Ons glas bijvoorbeeld staat al op het balkon, want we wonen echt heel klein :|

16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,641
    27,294
    113
    Female
    Wij kunnen geen plastic scheiden, wordt achteraf gedaan bij de verwerkingsfabriek.

Oud papier doen we wel, krijgt een locale vereniging geld voor die het ophaald. Dus dat loont voor hun en ik gun het ze :)

Maar ik loop voor 1 bananenschil niet naar de groencontainer. We hebben geen ruimte in de keuken voor een gft afvalemmer. En dan vind ik naar de gft bak lopen voor 1 schil wel te veel werk omdat ik niet zo mobiel ben. Onze gewone afvalemmer is ook klein

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Wat is het werk dan? Ik gooi gft bij gft, plastic bij plastic, glas bij glas, papier bij papier en restafval bij (je raadt het al!) restafval... Het wordt niet minder werk als ik gft bij restafval ga gooien ofzo? Glasbak en plastic-bak zitten naast de supermarkt, dat vind ik ook niet meer werk dan bv het inleveren van statiegeld-flessen...

Jessi79 likes this.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb een bakje van mepal, klein pedaalemmertje. Die kan volgens mij iedereen kwijt in de keuken. Staat hier in een klein hoekkastje. Neemt amper ruimte in. Gaan biozakjes in waardoor je in 1 handeling GFT van de hele dag kwijt kunt. Is maar 1x per dag lopen.

19. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,149
    3,026
    113
    Nederland
    Wij scheiden sinds een jaar ongeveer ook omdat wij een plastic container hebben gekregen. Vandaag aan de weg gezet, hij word elke 2 weken geleegd. Hij zat bijna tot de deksel vol, dus je gebruikt echt veel plastic! Meer dan je door hebt.

Wij hebben nu een prullenbak met plastic en restafval, en een kleintje onder de gootsteen voor groenafval.

Papier doe ik in een bigshopper die staat achter de bank en als die vol is neem ik die mee richting de supermarkt en leeg ik hem daar in 1 van de daarvoor bestemde prullenbakken.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier idem en dan ook nog op gewicht. Dus al zou ik het niet voor milieu doen dan voor mijn portomonee..

Al hoor ik hier ook geluiden dat het resultaat mbt scheiden tav milieu minimaal is.. hier hebben we plastic inzamel zakken, groene,grijze en papier kliko. Kost dus weinig inspanning.

Share This Page