Hoi, Ik zit met een aantal vragen en hoop hier antwoorden te krijgen. Mijn dochter is nu 11 weken maar komt niet zelf in slaap. Als ik haar moe weg leg huilt ze heel erg en ik vind het gewoon zielig om haar lang te laten huilen. Nu had ik op internet gelezen dat het nog "normaal" is als baby's onder de 4 maanden niet zelf in slaap komen. Nou gaat ze bijna naar het kdv en daar kunnen ze haar niet altijd in slaap helpen dus ik zou willen weten wat ik kan doen. Verder vraag ik me af of de zogenaamde sprongetjes echt bestaan. Ze is een week te laat geboren dus zou nu de 12 weken sprong hebben. En ze huilt ook opeens iets vaker maar verder heeft ze geen kenmerken. Plus doet ze alle dingen van na de sprong al een hele tijd. En het laatste wat ik wil weten of het goed is als ze 6 flessen van 150 krijgt. Ik vind het redelijk veel maar zie niks duidelijks op internet erover. Sorry voor de lap tekst. First time mommy dus erg onzeker.
Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter ! Of de sprongetjes echt bestaan ? Ja ik denk van wel. Maar ik denk dat het per kind verschilt in wat voor mate ze dit uitte. Ik weet dat met 4 maanden hier het ergste was en nu met 9 maanden. Mijn dochtertje kon ook nooit zelf in slaap komen , logische als ze nog zo klein zijn willen ze veel knuffelen en zich veilig voelen. Hoe je dat veder kunt aanpakken gezien het kdv weet ik eigenlijk naar niet Onze dochter is daar nooit heem gegaan dus had toen alle tijd haar in slaap te krijgen. Ik weet niet hoe zwaar je kindje is ? Wat betreft de voeding. Maar ze mogen volgens mij tot 6 maanden 1l voeding en daar zit je nu net onder 165cc (150/5) x 6 is 990. Of krijgt ze totaal 150cc ? Misschien heb je hier wat aan Voedingsschema Baby 2 maanden | Voeding schema maand 2 Voedingsschema Baby 3 maanden | Voeding schema maand 3 Ik vond het altijd erg handig, je kan ze van alle maanden gratis downloaden Hopelijk heb je wat aan mn antwoord hihi
Dat baby's niet zelf in slaap komen is normaal. Heb je een vast schema hoe je kleine naar bed gaan? Daarmee bedoel ik: steeds dezelfde dingen hanteren, e.d. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat sinds/toen de 12 weken voorbij waren, ze veeeeel makkelijker ging slapen en ook makkelijker de speen in haar mond hield. Wellicht als je bent 'ingeburgerd' op het kdv dat het meer op een schema gaat lijken en dat het haar ook wat rust geeft. Sommige baby's vinden het "fijn" om een bepaald ritme te hebben, net zoals voeding. Sprongen zijn er zeker wel, daar geloof ik ook heilig in. Hier klopte het altijd wel. Naar mate ze ouder worden vervalt de strakke schema met "zoveel weken een sprong". 6x150 is op zich netjes, let wel dat je precies op de 30 schepjes zit en als je daar structureel overheen gaat, dat het niet de bedoeling is. Zit je bijna op de 4 maanden, MAG je bijvoeden, hoewel dit de eerste tijd nog geen fles vervangt, dat komt veel later pas.
Voor 4 mnd is het heel normaal dat ze niet zelf in slaap kunnen vallen. Ik heb mijn dochter denk tot 3,5 mnd bij elk slaapje in slaap gewiegd. sindsdien valt ze probleemloos zelf in slaap. Sprongetjes denk ik zeker wel dat die bestaan, alleen niet altijd rond die tijd dat het boek beschrijft. Hier komt het soms later, soms eerder maar wel altijd met de 'symptomen' (hangerig, meer huilen, slechter slapen etc) Lastig is het soms he...
Hoi, Mijn dochter is ruim 12 weken en krijgt ook ongeveer 6 voedingen van 150. Wel precies 150 ivm gekolfde melk dus geen 165 van de kv. (150/5). Wij hebben nu sinds kort ook een vast bedritueel, moet zeggen dat het hier goed werkt.
Is ze misschien al te moe om te slapen? Mijn dochtertje was toen tussen de 60-90 minuten wakker en daarna legde ik haar wakker in haar bedje. Als ik te lang wachtte was ze soms al te moe en ging dan juist huilen. Hier ook first time mommy en snap je helemaal... haha. De vragen blijven, maar daarom is dit forum ideaal toch!
Ik maakte me ook druk om slapen op kdv, maar kwam vanzelf goed. De leidsters hebben zoveel ervaring! Loopt wel los hoor!
Bedankt voor de reacties! Heb vandaag de hele dag geprobeerd om haar na een uur wakker te zijn geweest in bed te leggen maar mevrouw zette het steeds op een krijsen. Dan als ze overstuur werd pakte ik haar wel. Maar ik blijf ermee doorgaan. Hoop alleen niet dat ze haar bedje straks als iets naars gaat zien.
hoi hoi zie dat onze meiden even oud zijn, hier ook van 27-05 Hier slaapt ze overdag bijna nooit zelf in, ik hou haar meestal eventjes bij me. Zodra ik een teken zie van moeheid, bv gapen dan probeer ik haar naar bed te doen. Als het niet zelf lukt even bij me nemen en een aai over der bol. Meestal valt ze wel in slaap. S'avonds probeer ik een bedritueel aan te houden. Meestal in bad, flesje en dan in de puckababy in bed. Vaak slaapt ze zelf in maar soms ook niet. Ook dan neem ik haar eventjes bij tot ze in slaap valt. Vind ze nu nog veel te klein om te laten huilen in bed. Heb de ervaring met mijn eerste, was toen zo gefixeerd op regel en regelmaat dat ik altijd zo gespannen was als het niet volgens het boekje ging. Dit keer pak ik het helemaal anders aan. Kijk gewoon naar wat mijn kindje op dat moment nodig heeft. Qua voeding zitten we hier op 5x 150 cc. De laatste 2 dagen heb ik het laatste flesje opgehoogt naar 180cc. Dus dan drinkt ze 4x150cc en 1x180cc. Je moet kijken naar het gewicht en naar wat je kindje nodig heeft. Elk kindje is weer anders. Over het kdv kan ik je helaas niks zeggen. Mijn zoontje was 1 toen hij naar het kdv ging. Succes!
Mijn dochter sliep de eerste 7 mnd ofzo vrijwel nooit uit zichzelf in. Ik ben er altijd bijgebleven, omdat ik haar niet wilde laten huilen. Vanaf 4 mnd ging ze naar het kdv en daar probeerde ze haar ook zoveel mogelijk bij hen zelf in slaap te laten vallen. Heel vaak sliep ze op de schoot van een leidster die eerste maanden of lag ze in een bedje op de groep ipv op de slaapkamer. Veel kdv zijn bij jonge baby's nog niet zo stug gelukkig. Na die 7mnd ging het steeds beter en vanaf ongeveer 1,5 slaapt ze echt heel makkelijk en zonder huilen zelf in.
Hallo, ik begrijp je helemaal! Hier ook erg onzeker over de slaapjes en toen mijn werk steeds dichterbij kwam begon ik hem toch wel te knijpen... wat als het niet zou lukken? Mijn zoontje ging/gaat niet naar het kdv maar naar oma (maar daar kruipen/lopen nog 2 kindjes en heeft dus ook niet alle tijd...) en 1 dag met papa... Hij is nu 9 maanden en slaapt super goed in overdag! s avonds de ene keer wel gelijk, de andere keer even 2x teruglopen ofzo... maar dat is normaal lijkt me zo! Bij 7 maanden kwam hier de omkeer.. maar met 4 maanden had hij ook al dagen dat het stukke beter ging. Dan weer een paar dagen niet, dan weer een week weer wel goed. Ik heb hem altijd geholpen, als het hem niet lukte. Hij wilde geen speentje (of het lukte hem gewoon niet) dus ik gaf hem dan altijd mijn pink. Oma legde hem juist op zijn zij en tikte dan op zijn ruggetje en was hij ook binnen 5 minuten wel in slaap.... Wat hier naast vooral heeft geholpen is een vaste knuffel voor in bed, Muziekje voor het slapen gaan, eerst in de woonkamer zijn slaapzakje aan, knuffeltje geven, even knuffelen en dan pas naar zijn kamertje gaan, opletten dat hij niet te laat gaat, maar zeker ook niet te vroeg (lastiger bij die kleintjes dan nu, vindt ik). En mezelf op een gegeven moment voor genomen, als het na 3x zelf proberen niet is gelukt, hem helpen en de volgende ronde, nieuwe kansen... me niet te druk er overmaken dus! Eerst vroeg ik altijd standaard als ik thuis kwam.. of als ik tussendoor even belde op mijn werk... "en, is hij rustig en zelf in slaap gevallen?"... maakte me er dus altijd wel druk om... en kost veel energie... maar het komt goed, echt!! Die sprongetjes geloof ik wel in.. of t altijd precies in die weken is... dat vraag ik mij af. Mijn zoontje is 3 weken vroeger geboren dan de uitgerekende datum en hij had precies met 8 weken de fase zoals in het boek omschreven stond.... dus niet 3 weken later.... Wat betreft de kv weet ik niet, ik gaf toen nog volledig bv.
Wat vervelend dat je je zo voelt..! Allereerst: je doet het prima! Bedenk dat je echt niet zoveel verkeerd doet als je veel liefde en voeding geeft. kijk goed naar je gevoel. Jij kent haar het beste! De hoeveelheid voeding lijkt me prima als ze het daar goed op doet. Sprongen, fases, ontwikkelings...., ik geloof er wel in. Misschien zijn ze niet bij elk kind even duidelijk of bij elke sprong, maar ik denk echt dat ze er zijn. Inslapen.. Ja heel lastig. Is ze verder tevreden? Als ze eenmaal slaapt, slaapt ze dan goed, rustig en lang genoeg? Zou ze te moe kunnen zijn als je haar in bed legt? Misschien kan je erbij blijven, bedritueel inbouwen of toch nog even accepteren. Op het kdv kunnen ze misschien in een babybounce of wandelwagen leggen?