Dilemma start school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Saar22, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ervan uitgaand dat je een goede school heb tuitgekozen, neem ik aan dat school uitstekend kan uitleggen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. TS kent de achtergrond van deze schoolbeslissing nog niet eens. Ik heb zelf nog geen beter alternatief kunnen bedenken voor schoolbeslissingen hoor. (Nouja, de communicatie naar ouders kan beter, maar dat is overal zo).

2. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Bij ons op school was dit afgelopen jaar ook zo. Kindjes van nov/dec/jan/feb zijn na de voorjaarsvakantie apart in een instroomgroep gezet. Daarvoor zaten ze dus eerst tijdelijk in een reguliere combiklas 1-2. In sommige gevallen zijn er na de kerst nog niet voldoende kindjes om een instroomgroep te starten, maar na de voorjaarsvakantie wel, dan wordt die keus wel eens gemaakt. Je kunt wel willen starten met bijv 5 kindjes na de kerst, maar dat moet ook gefinancierd worden etc.
    Ik zou gewoon een gesprek aanvragen en kijken wat voor mogelijkheden je hebt. Zoals eerder ook genoemd, je kunt wel veel 'willen' als ouder, maar niet alles is haalbaar. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Succes met overleggen!

Triangel vindt dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Maar nu ergens in starten en een wissel na de zomer zou ik ook prima vinden, dat gebeurd veel vaker.
    Maar ts legt uit dat haar kindje na de kerst in een combi klas komt en dan na de carnavalsvakantie weer in een instroomklas komt. Dat zou ik echt niet goed vinden. Want na de zomer is er dan ws weer een wissel. Maar 2 keer op 3 maanden tijd van klas veranderen zou hier echt niet gebeuren.
    En ik begrijp heel goed dat scholen niet alle ouders tegemoet kunnen komen. Maar binnen 3 maanden in 2 verschillende klassen is voor geen enkel kind het beste.
    En ik zou er dus zeker over in gesprek gaan maar niet accepteren dat mijn kind na de carnaval weer overgeplaatst wordt, dan verzinnen ze maar een andere oplossing.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Waarom zou ik niet gewoon mijn vragen mogen stellen. Lijkt me dat dat vrij staat toch? Ik ga niet op hoge poten naar de school toe, maar heb gewoon wel vragen bij dit concept. Staat overigens ook in de mail dat we tijdens de informatiemiddag vragen mogen stellen.

Ik heb overigens dit topic niet geopend om discussie te krijgen over wat je wel of niet zou accepteren oid. Ik wil gewoon graag ervaringen horen van andere ouders. Blijkbaar komt deze situatie niet erg vaak voor, want ik heb nog geen ervaringsverhalen gehad behalve dan die van doorstroom naar normale kleuterklas (waar ik overigens ook absoluut geen moeite mee zou hebben). Als die ervaringsverhalen er dus niet zijn, heeft dit topic niet zoveel zin voor mij.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

#25 Saar22, 28 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    Sorry net over je heen gelezen. Enig idee hoe zit dit hebben georganiseerd? Zijn de kleuters hier bv. op een bepaalde manier op voorbereid, ging het een beetje vlekkeloos de overgang of kostte het toch weer veel moeite enz. Of heb je geen idee.

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Jij hebt het steeds over carnavalsvakantie, maar ts heeft het gewoon over de voorjaarsvakantie. Die is 2 of 3 weken later pas.
    Ik zou ook even in gesprek gaan met school en aan de hand daarvan een keuze maken. Ze zullen het vast niet voor het eerst doen vermoed ik?

7. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker verhaal gaan halen, het klinkt niet ideaal. Wat heb je trouwens op tijd bericht gekregen zeg, ik heb nog helemaal niks gehoord van de basisschool waar mijn zoontje staat ingeschreven (begint uiteraard ook in januari ;) )

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Klopt inderdaad. Komt doordat ze een paar keer per jaar een informatiemiddag hebben voor nieuwe leerlingen en dit de laatste is voor de kerstvakantie.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee zo noemen wij de voorjaarsvakantie hier. Macht der gewoonte;)
    Maar het is mij om het even of het nu na de voorjaarsvakantie of meivakantie of wat dan ook is. Ik vind het niet oke als mijn kind wat net 2/3 maanden op school zit al een keer van klas moet wisselen.

10. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    De school doet dit niet omdat ze het leuk vinden hoor... Voor een extra klas (en vooral extra leerkracht) moet je boven een aantal kinderen zitten. Vorig jaar kon er bij ons op school na de meivakantie pas een extra klas starten. De twee kleuterklassen zaten doen op 34 (!!!!) leerlingen. Per groep gingen er een aantal uit naar de instroomgroep, dat waren kinderen die na de kerstvakantie 4 geworden waren. Dus die zaten ook in twee groepen.

Ik zou overwegen hem later te laten beginnen en anders heel goed uitleggen dat hij eerst 7 weken naar de ene groep gaat en dan naar een andere groep. Na de zomer weer in een nieuwe groep is heel normaal hoor!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier was het vorige jaar hetzelfde geval. En dit jaar lopen ze er ook weer tegenaan. Ze hebben een financiele reden om die 4e kleuterklas pas te kunnen starten per medio februari. Ze hebben vorig jaar alle kinderen van november erin geplaats, dus daar ook kindjes die 2 maanden school hadden gehad.
    Het was dan aan de ouders om later te beginnen, of toch die 2 maand school te doen. De meeste zijn gewoon begonnen. Maar wennen was ook erg lastig in zo'n drukke groep, juist de ouders van de kindjes die er nog niet echt aan toe waren hebben vaak gekozen voor later beginnen. En de andere kindjes konden het dubbel wennen vaak wel aan. Die laatste kindjes zijn toen naar die instroomgroep geplaatst en met zo'n klein groepje was wennen ook geen probleem. En ik weet van 1 kindje die extra is meegegaan, juist omdat het zo'n rustig klasje was.

Nu in het nieuwe jaar zijn al die kinderen weer teruggeplaatst in hun oude klas, daar kenden ze al wat kindjes en dat was juist wel weer fijn. Dit jaar zit die 4e klas er ook wel weer in voor februari/maart, maar voor een compleet jaar een 4e kleuterklas zijn er net een paar aanmeldingen te weinig. Ideaal is anders, maar alles in 3 kleuterklassen plaatsten is nog meer onwenselijk.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben dit bij onze oudste mee gemaakt en bij onze jongste bijna.

Onze jongste zou wennen in een bepaalde groep 1, maar na de voorjaarsvakantie starten in een andere groep 1. Omdat deze dus dan pas gestart zou worden.
    Wij hebben dus die paar dagen overgeslagen en hij is gewoon in de nieuwe groep gestart.

Vaak zijn zulke oplossingen niet omdat school dat zo leuk vind. Ik heb toen namelijk bij onze school een gesprek met de directeur hierover gehad. Op onze school zaten 2 groepen 1 'vol' (ze houden max 28 aan, daar zaten ze al eerder op). Onze directeur gaf toen aan dat ze het moesten aanvragen bij de onderwijs organisatie. Zij gaf toen ook aan dat als er bijvoorbeeld bij groep 2 nog wel plek genoeg zou zijn school dit op die manier maar moest oplossen. Omdat er uiteindelijk nog 21 kindjes zouden starten dat schooljaar heeft deze organisatie wel toestemming gegeven voor de start op 1 maart.
    Een aantal kindjes, waaronder december kindjes, zijn toen overgeplaatst van de bestaande klassen naar de nieuwe groep.

Ja het is even wennen, maar die december kindjes doen het prima en hebben na een paar dagen wennen geen problemen erdoor ondervonden. Een paar kindjes kenden ze immers al en waren dus niet helemaal nieuw in de groep.
    Het voordeel van de nieuwe groep is dat het een kleine startgroep is wat dus veel meer rust geeft en meer individuele aandacht. En bij ons is bijna de gehele groep opnieuw gestart in groep 1. Dus ze kenden iedereen al, behalve de juf. Wat was dat heerlijk starten.

De oudste heeft eerst een paar weken in 1 groep gestart, is toen naar de nieuwe groep gegaan en na de zomervakantie gezamenlijk een nieuwe groep. Dus meer richting jouw kindje.

School zal deze keuze niet maken omdat ze het leuk vinden. Het zal vooral financieel en praktisch zijn. De meeste kindjes zijn redelijk flexibel en kunnen dit prima aan.
    Je kan het vervelend vinden, maar daar schiet je niets mee op. Ik ben eerder blij dat ze geen klassen van 35 kindjes aan houden ;)

13. Saar22

Saar22 Niet meer actief

@Eendje86: het gaat mij niet om de stap van instroom naar normale kleuterklas na de zomervakantie hoor. Dat is prima, dan zit er 6 weken tussen.

@deepfreeze: Goed om je ervaring erover te lezen.

@Averlhach: Goed om dit te lezen. Ik vind het ook zeker een idee om te vragen als het dan toch zo moet of deze kinderen bij elkaar kunnen blijven. Nu vermoed ik dat dit ook niet gaat en zullen ze wel verdeeld worden over 3 kleuterklassen, maar goed ik kan de vraag neerleggen. Uiteindelijk heb ik geen moeilijk kind hoor, dus hij zal zich heus wel weer aanpassen. Ik denk dat het me gewoon overvalt, zoals bij meer ouders is gebeurd. Fijn om te lezen dus jouw ervaring hiermee.

Ik ga mijn vragen neerleggen bij de juffen. Ik wil wel graag weten waarom ze deze keuze hebben gemaakt/moeten maken. Waarom ze bijv. niet na de kerstvakantie starten met de instroomgroep, hoeveel kinderen er bij komen en hoe het verder in het traject gaat. Ik wil het wel graag begrijpen. Men heeft ons voor de zomervakantie namelijk iets anders voorgehouden dan nu. Als ze toen direct hadden aangegeven dat dit nog een optie was hadden wij er rekening mee gehouden. Het kan hoor dat er iets veranderd, maar ze houden het voor alsof het een feestje is en ik vind het gewoon geen feestje ;).

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier konden ze gewoon echt niet eerder beginnen. Ze moesten eerst toestemming krijgen en kunnen aangeven dat ze echt te veel kindjes hadden.

En het probleem met veel ouders is dat men 'lui' is kwa aanmelden. Hier vragen ze ook of iedereen zijn of haar kind voor een bepaalde datum aanmelden, maar ik hoor zo vaak dat een bijna 4 jarige nog niet aangemeld is. Dus als ze, even in mijn situatie, voor 35 kinderen een aanmelding hebben voor schooljaar 2017/2018 en 15 kinderen in een klas zitten die weer naar groep 1 gaan heb je een totaal van 50 kinderen. Mooi voor 2 klassen dus.
    Echter dan is het jaar begonnen en komen er soms zomaar 15 of 20 aanmeldingen bij. En dat past simpelweg niet meer voor 2 klassen.

Hoe jullie school het doet weet ik niet. Maar bij ons gaat het dus zo;
    Groep 1a start met kindjes die voor de zomervakantie al naar school zijn geweest. Deze groep blijft bij elkaar en komt eerst geen nieuwe kinderen bij.
    Groep 1b start met kindjes die vlak voor of tijdens de zomervakantie 4 zijn geworden. Deze groep wordt steeds groter door alle kindjes die 4 worden.
    Als groep 1b vol is of een gelijke aantal heeft komen er verdeelt over deze 2 groepen kindjes erbij.
    Na de voorjaarsvakantie start groep 1c en hier komen doorgaans alleen kindjes in van na januari. Nu dus een enkeling van december. Hier komen de nieuwe kindjes in tot de zomervakantie. Na de zomervakantie gaan al deze kindjes naar groep 1a.

Nu moet ik wel zeggen dat onze school alleen maar gewone klassen heeft en geen combiklassen. En ze houden de kindjes zo veel mogelijk bij elkaar. Nu weet ik dat er 1 kindje uit groep 1c na de zomervakantie in 1b is gestart, maar dit is echt een uitzondering. Je kan dus altijd vragen hoe en wat ze doen.
    Een nieuwe juf na de zomervakantie is minder spannend als het met, in ieder geval een aantal, bekende kindjes is.

15. Saar22

Saar22 Niet meer actief

@Averlhach: Hier op school ook een lui aanmeldingsbeleid. Hier hebben ze 3 kleuterklassen 1/2 waar eens in de maand een instroommoment is. Ik denk niet dat het volledige instroomklasje straks bij elkaar in een combi-klas past. We gaan het half oktober wel horen van de juf. Ga wel even mailen of ze mijn vragen bij voorbaat al willen zodat ze zich kunnen voorbereiden.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En dat is dus juist zo jammer voor school en andere ouders. Jij komt voor verrassingen te staan en school moet alles nog regelen....

17. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Het is voor iedereen vanaf het begin duidelijk geweest, ook voor de kindjes. Volgens mij hebben ze de week voor de voorjaarsvakantie een soort wen-ochtend in de nieuwe klas gehad. Het ging hier om ongeveer 10 kindjes die tijdelijk in de reguliere combi-klas 1/2 hebben gezeten. Vanuit mijn zoons klas (hij was toen groep 1) zijn er 3 kids over gegaan, waarvan nu een deel na de zomervakantie weer bij hem terug is gekomen. (Hij zit nu in groep 2), combi-klas.
    Verder weet ik niet of ze die kinderen meer voorbereid hebben of niet. Maar heb niet het idee dat de kinderen die overgingen er veel problemen mee gehad hebben. Scheelt misschien ook dat er bij ons op school verschillende groepsoverstijgende activiteiten worden gedaan waarbij dan verschillende groepen samen dingen doen. Buiten spelen, werkjes maken, weekopeningen etc. Het is hier best gebruikelijk dat sommige klassen/ kinderen elkaar soms wel tegenkomen of samen werken/spelen op school en dan weer even niet. Kinderen accepteren een situatie vaak snel omdat ze nog niet over de capaciteit beschikken om de eventuele 'gevolgen' te kunnen overzien. Daar hebben wij volwassenen vaak meer moeite mee
    Hier zijn na de zomervakantie ook de groepen 1-2 met elkaar gemixt. Mijn zoon heeft dus een aantal klasgenootjes gehouden en een aantal "nieuwe" uit een andere groep erbij. Er wordt dan oa naar de samenstelling van klas gekeken, verhouding jongen/ meisje, vriendjes/ vriendinnetjes etc. Ik vond het zelf ook jammer dat hij nu bij een aantal kindjes niet meer in de klas zit vanwege het husselen, maar hij vindt het allemaal prima en heeft er totaal geen last van. ☺️

18. Saar22

Saar22 Niet meer actief

@Averlhach: Klopt hoor. Van mij mogen ze wat dat betreft ook wel een iets strenger beleid gaan voeren. Gelukkig is het verder een fijne school waar veel aandacht is voor zorgleerlingen en de bovengemiddelde leerlingen. Dus ja de school heeft ook voordelen.

@Driessen21: Oké, zo'n wenochtend is wel een idee om te kijken of dat mogelijk is. Mooi om te lezen dat de kinderen er dan uiteindelijk weinig moeite mee hebben gehad. Bedankt voor je reactie!

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Elke school heeft zo zijn voor en tegens. Dat zal je altijd houden.

Ik vind onze school wat rommelig overkomen naar communicatie naar ouders over algemene zaken. Zoals sportdag laat melden hoe en waar te zijn.
    Maar als ik kijk naar de extra zorg die mijn oudste krijg en hoeveel ze met hem bezig zijn, tja dan neem ik die sportdag wel voor lief ;)

Ouders opvoeden is nog veel lastiger dan de kinderen.

20. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Nog even een korte terugkoppeling.
    De manier waarop de kinderen wisselen van combi-klas naar instroomgroep zien de juffen zelf ook niet als ideaal. Het is puur een financiele kwestie + dat als onze kinderen niet naar de instroomgroep gaan er geen groep gestart kan worden. Het late doorgeven komt doordat in september nog kinderen zijn opgegeven.
    Ik heb gevraagd of de kinderen elkaar al wekelijks kunnen ontmoeten in de eerste 7 weken. Was nog niet over nagedacht, maar gingen ze wat mee doen. Ik ga dit tijdens het wenuurtje nog wel vragen en wil hier zelf ook evt. wel een rol in spelen, want ik vind dit gewoon belangrijk als voorbereiding.
    Na de zomer gaan ze in principe weer terug naar de combigroep waar ze vandaan komen.

We gaan zien hoe het loopt straks. Onze zoon heeft er in ieder geval zin in.

Uuz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina