Dilemma thuis of ziekenhuisbevalling ivm eerder vacuumbevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mugje, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mugje

mugje Actief lid

28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

zal het even toelichten. Bij mijn eerste bevalling wilde ik thuis bevallen, doordat mijn zoon in het vruchtwater had gepoept moest ik naar het ziekenhuis. Achteraf maar goed ook want uiteindelijk is hij na bijna 1,5 uur persen met de vacuumpomp gehaald. Ik heb tijdens het persen niks gemerkt van verschuiven van de baby, terwijl ik echt de longen uit mn lijf heb geperst. (niet dat gevoel van dat het hoofdje staat want toen had ik daar al verdoving gehad voor de knippen)
    Nu heb ik bij de VK aangegeven in het begin dat ik nu weer een thuisbevalling wilde proberen. Maar eigenlijk twijfel ik daar nu over want stel er gebeurd weer niks met het persen dan moet ik halsoverkop nog naar het ziekenhuis, en wil natuurlijk niet dat de baby daardoor iets gaat mankeren of nog erger....
    Wat zouden jullie doen? En wie heeft dit ook meegemaakt en bij wie ging het de tweede keer wel soepel?

2. faith and hope

faith and hope Bekend lid

12 apr 2007
    685
    0
    0
    Hai
    Ik heb ook de eerste gekregen na 1.5 uur persweeeb. Ook met spoed en volle persweeen naar het ziekenhuis. Daar is de kleine met vacuumpomp en knip en uitgescheurt eindelijk geboren.

De verloskundige heeft tegen mij gezegd dat een tweede dit amper voor komt. Omdat de weg al een keertje vrij is gemaakt gaat het veel sneller en hoeven de meeste niet meer uur of langer te persen.
    Ook hebben de meeste bij de tweede geen scheur meer (uitgescheurt bedoel ik)
    Ik zie met deze bevalling dus goed te gemoet en ga gewoon weer voor thuis bevallen.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi!

Mijn eerste bevalling klinkt precies als de jouwe (mec.houdend vruchtwater, 5 kwartier persen en uiteindelijk knip en vac.pomp).

Ik wilde nu in principe wel weer thuisbevallen, maar mocht het niet van de verloskundige i.v.m. teveel bloedverlies de vorige keer (1,5 liter).
    Vk zei bij mij ook dat een tweede (zeker na een zware eerste) vaak makkelijker gaat, idd, de weg is gebaand!

Ik denk dat je erg van je eigen gevoel uit moet gaan! Voel je je er prettig bij, doe je het wel en anders niet. Hou ook voor jezelf de mogelijkheid open om tijdens de bevalling te veranderen van gedachten. Wie weet denk je er dan weer anders over, ben je rustiger of juist onrustiger dan je dacht en wil je juist wel of juist niet naar het zkh... Het blijft gewoon afwachten, elke bevalling is weer anders!

Ik hoop nu, dat als deze bevalling goed gaat en we ooit nog gezegend worden met een derde wondertje, ik alsnog een keer de thuisbevalling mag ervaren.

4. mugje

mugje Actief lid

28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oke allebei hetzelfde ;) Alleen ik was gelukkig al in het ziekenhuis, dus niet met de persweeen er naar toe. Woon er maar 5 minuten vandaan dus dat scheelt weer.
    Neig na deze verhalen dus toch meer naar een thuisbevalling, thanksssssss!
    In januari is het zover dus mocht het een drama zijn dan zoek ik dit topic wel op whahaha. :p

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik was gelukkig ook al in t zkh hoor! Vliezen braken 's middags en Lucas is pas om half vijf 's nachts geboren :).

Als je dichtbij woont, voel je je alweer een stuk zekerder en de mogelijkheid om te gaan hou je dan altijd!
    Ik hoop voor je dat je relaxed (voor zover mogelijk) thuis kunt bevallen van een mooi en gezond kindje!

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Ehm mijn zoontje is in het ziekenhuis geboren (inleiding 42 weken) met vacuumpomp, na 55 min omdat ie eruit MOEST. Ik wilde in eerste instantie thuis bevallen.
    Mijn dochter is ook in het ziekenhuis geboren (weer medisch, inleiding 41+3) heb 5! min geperst (2 kleine scheurtjes) zonder hulp van vacuum. Dus ging een stuk beter/sneller.
    Maar.. mijn vriend wilde ook na de eerste absoluut niet dat ik thuis zou gaan bevallen, dus de tweede zou sowieso in het ziekenhuis geboren worden. Ik zelf had wel graag thuis gewild, maar begreep ook zijn angst (zoontje heeft het echt ff moelijk gehad).

Wat ik wel grappig vond van de verloskundige:
    Bij de eerste: ik wil thuis bevallen =>houd er rekening mee dat 50% in het ziekenhuis eindigt.
    Bij de tweede: ik wil in het ziekenhuis bevallen =>houd er rekening mee dat als je teveel ontsluiting hebt als we komen, je thuis bevalt.

7. Monique79

Monique79 Actief lid

19 okt 2005
    299
    0
    0
    verpleegkundige
    zuid- limburg
    Hoi ik heb juist goede ervaringen bij een tweede bevalling thuis. Bij mijn eerste zoon heb ik thuis 1.5 uur geperst. Toen naar het ziekenhuis nog een uur geperst, uiteindelijk met een vacuüm pomp, een knip en door druk op mijn buik is hij geboren. 3460gr. En 50cm.bij de tweede weer thuis begonnen met bevallen. Ontsluiting vorderde goed. En na 3 keer persen was hij er. 4220gr en 55 cm. Zo blijkt dat het wel degelijk goed kan gaan. Heb wel een week voor mijn bevalling last van mijn schaambeen gehad. Waarschijnlijk aan het weken als voorbereiding op de bevalling. Ben bij de tweede een klein beetje ingescheurd terwijl hij toch flink zwaarder was. Ga nu weer voor een thuis bevalling. Doe vooral waar jij je veilig bij voelt. Groetjes Monique

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier bij de 1e ook 5 kwartier geperst en toen na een knip is ze geboren
    bij de 2e ging het véél sneller - had ik vrij snel volledige ontsluiting en toen zijn m'n vliezen doorgeprikt *dus met 10 cm onsluiting pas* en na 4 minuten is ze geboren - 3 persweeen ofzo.
    Ontzettend snel -maar nogmaals: De weg is al gebaand, het gaat allemaal een stuk makkelijker.. (tenminste: bijna altijd.. ) , dus als je thuis wil bevallen: Gá er lekker voor!

9. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Ik ben bij de eerste ook in het ziekenhuis bevallen d.m.v een vacuumpomp, mijn dochter was een "sterrekijkertje".
    Omdat ik bij de tweede graag thuis wilde bevallen en mijn vk mij ook verzekerde dat het bij een tweede allemaal makkelijker gaat, ben ik hier vol goede moed in gegaan.
    Helaas bleek na anderhalf uur persen ook mijn zoontje een "sterrekijkertje" te zijn, dus met volledige ontsluiting en dus persweeen in de auto naar het ziekenhuis en weer bevallen dmv een vacuumpomp. Dit wil ik dus never nooit meer. Bij een evt. derde wil ik dus echt een ziekenhuisbevalling.
    Maar net wat de meiden hier zeggen, ga op je gevoel af en doe waar jij je het prettigst bij voelt.

10. mugje

mugje Actief lid

28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Tam27, pfff dat lijkt mij dus echt verschrikkelijk. Ik denk dat ik het gewoon voorleg bij de VK dat als ik na een uur persen voor mn gevoel niks gebeurd en zij dat beaamt dat ik dan gewoon alsnog naar het ziekenhuis ga.
    Ga het dus wel proberen!

11. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik zit in dezelfde situatie: Ben bij dochter thuis begonnen, na anderhalf uur persen in de auto naar het ziekenhuis en met de vaccuum bevallen. Ook redelijk wat bloed verloren. Dochter was 8 pond, dus aan de forse kant.
    Nu wil ik graag weer thuis bevallen maar ergens twijfel ik: wat als ik halverwege weer naar het ziekenhuis moet, wat als dat gevaarlijk wordt voor het kindje...
    De verloskundige zegt inderdaad dat de kans dat het bij de tweede net zo wordt als de eerste erg klein is, dus ik denk dat ik voor een thuisbevalling ga.

12. Liz01

Liz01 Actief lid

26 sep 2008
    167
    0
    0
    Drenthe
    Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als topicstartster en nu ik bijna moet bevallen zit ik toch ook een beetje met hetzelfde dilemma. Het ziekenhuis is hier 20 minuten vandaan, dus stel dat ik toch met persweeen naar het ziekenhuis moet, is dat wel een erg groot risico lijkt me zo. Ik neig nu nog naar halverwege de weeen naar het ziekenhuis te gaan om daar in alle rust te kunnen afmaken wat ik begonnen ben, maar wie weet kan dat straks niet eens omdat het misschien veel sneller gaat dan we denken! Het is dus eigenlijk een kwestie van bekijken hoe het loopt. Wel spannend hoor.

Cat

Deel Deze Pagina