dilemma thuisbevalling of verplaatst naar ziekenhuis

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jelske1978, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi,

ik zit met een vraagje, waar ik eigenlijk wel benieuwd ben naar jullie mening hierin.

De situatie: ik ben nu bijna 36 weken zwanger van ons tweede kindje, bij de eerste ben ik thuis bevallen met 39+5, vlotte ontsluiting, maar uitdrijving was moeizamer, ik heb uiteindelijk ruim 1 uur geperst voor Thomas is geboren, met 1 knip en fundusexpressie van de aanwezige kraamhulp.

Nu heb ik met 35 weken een liggings-en groeiecho gehad. Daarop was te zien dat ons dametje qua groei het goed doet.
    - van oor tot oor rond de 32 weken, dus een smal hoofdje
    - hoofdomtrek rond de 33+4
    - bovenbeen precies 35+0
    - buikomtrek 38+4
    Al met al een klein hoofdje, maar het buikje is flink forser (bij de controle vandaag is m'n glucose geprikt, die was prima).

Ik zou zelf graag weer thuis willen bevallen, maar de verloskundige ziet me nu liever in het ziekenhuis bevallen onder verloskundige begeleiding omdat het zou kunnen dat het hoofdje vlot komt, en het dan bij de schouders/buikje moeilijk kan worden. Oke, ik wil natuurlijk geen risico's, dat staat voorop.

Nu had ik net mijn zus aan de telefoon (gynaecoloog in opleiding) en die vindt het maar raar.....
    Ik ben al een keer thuis bevallen, dus het kan..... dat de schoudertjes blijven hangen is volgens haar een risico wat je altijd loopt, dus dan zou iedereen naar het zkh moeten, en dat het buikje iets flinker is... Zij zegt dat er weinig bevallingen niet goed gaan vanwege het buikje, dat komt echt wel mee...

Nu zit ik dus met een dilemma. Als het nodig is, ga ik uiteraard zonder problemen naar het ziekenhuis om te bevallen, en zal het ook met mijn eigen verloskundige nog een keer bespreken, maar als het kan, zou ik het ook wel erg prettig vinden om thuis te bevallen, heb dit met de geboorte van Thomas als erg prettig ervaren.

Ben dus benieuwd naar jullie mening hierover! Alvast bedankt voor antwoord!!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Ik sta VOLLEDIG achter je zus!! Ik zie niet in waarom het thuis niet zou lukken! Je dametje heeft een wat dikker buikje, als het maagje vol zat tijdens de meting lijkt een buik al gauw wat dikker.
    Bespreek het nogmaal met je verloskundige! En anders kom ik wel haha!

Imke

3. #3 Jelske1978, 19 jul 2011
    Laatst bewerkt: 19 jul 2011
    Bedankt voor je reactie!! Ik ga het volgende week ook zeker opnieuw bespreken met de verloskundige (heb dan een andere dan vandaag, zijn er 4 in de praktijk).
    haha, m'n zusje bood ook al aan om d'r nichtje zelf thuis te gaan halen ;)

4. Heb het dinsdag opnieuw met de verloskundige besproken en die kon zich mijn twijfels ook goed voorstellen. Wilde ook niet de deskundigheid van haar collega in twijfel trekken, maar denk niet dat zij diezelfde beslissing had genomen.
    Daarnaast vraagt ze zich af of we uberhaupt wel het ziekenhuis gaan halen nu, zo snel als de eerste bevalling al is gegaan.
    Nu heeft zij dus opgeschreven dat ik moeite heb met evt. naar het zkh moeten, zodat de verloskundige die dienst heeft in kan schatten wat op dat moment nodig is en wat kan.
    Heb hier wel een goed gevoel bij, dus ben blij dat ik het heb overlegd opnieuw!
    Nogmaals bedankt voor jullie reactie!

Deel Deze Pagina