Dilemma!! Thuisblijven of werken? Vertellen of niet vertellen? Help!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nelllie, 30 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    Hahaha, dat van dat derdewereldland heb jij zelf gezegd hoor;) Nee ik wist eigenlijk niet dat dit in Nederland zoveel anders is hoor. Wat ik hier op dit forum van verschil gelezen heb is dat je in Nederland meer naar een verpleegkundige of verloskundige (of hoe het heet?) moet gaan voor de controles en echo's en in België naar de gynaecoloog. Maar zijn er anders zoveel verschillen? Ben wel benieuwd!:)

En zoals je zegt, ik kan het maar 1 keer doen, dus zal heel voorzichtjes zijn!!;)

2. Mamayo

Mamayo Bekend lid

18 sep 2014
    916
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn flinke verschillen hoor Nellie! In nagenoeg alle Westerse landen is de zorg rondom zwangerschap en bevalling veel medischer van aard dan in Nederland. In Nederland heerst de overtuiging dat zwangerschap en bevalling een natuurlijk proces zijn, waar, als alles normaal verloopt, geen medicus en medisch ingrijpen aan te pas hoeft te komen. Duidelijkste voorbeelden hiervan zijn de begeleiding van de zwangere door een verloskundige (alleen door een gynaecoloog bij medische indicatie), het grote aantal thuisbevallingen, het kleinere aantal keizersneden en het nog maar recente "recht" op pijnbestrijding bij de bevalling. In de begeleiding van de zwangerschap zie je bijvoorbeeld een stuk minder echo's (in principe standaard maar 2: 1 termijnbetaling bij 10-12 weken en 1 bij ca. 20 weken ivm opsporen grote afwijkingen) en onderzoeken dan in andere Westerse landen.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik ben het eigenlijk wel met Liekje eens. Dan zou iedereen met zwaar werk de eerste 12 weken maar thuis moeten blijven om een miskraam te voorkomen omdat rust nou eenmaal goed is?

Wat ik denk is dat je dokter misschien jouw twijfels/angst voor een miskraam heeft opgemerkt en daarvoor de rust heeft voorgeschreven? Want puur het tillen heeft hier dus niets mee te maken..

maar in eider geval fijn dat het geregeld is en dat je bent ziek gemeld. Hopelijk geeft dit je rust en blijft alles goed gaan!

4. Mamayo

Mamayo Bekend lid

18 sep 2014
    916
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo'n advies heeft daar overigens ook mee te maken. In Nederland is een veelgehoorde uitspraak niet voor niks: "Zwangerschap is geen ziekte". Dat is natuurlijk ook zo, maar ik vind het soms wel wat doorslaan. In het buitenland hoor je veel vaker dat zwangere vrouwen net wat meer in bescherming worden genomen, bijvoorbeeld als het gaat over stoppen met of aanpassen van werk.

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Haha voor een Nederlandse is dit inderdaad een heel bijzonder topic! Hier wordt altijd gezegd dat tillen in het eerste trimester geen enkel effect heeft op de zwangerschap. Pas vanaf het tweede trimester komt het advies minder te tillen, en dan per zwangerschapsduur steeds minder frequent en zwaar.
    Maar als jouw dokter en je werkgever dit zo mogelijk maken zou ik daar ook zeker gebruik van maken.
    Hier in NL zou ik wel eens willen dat men iets meer rekening hield met zwangerschap! Niet dat ik zou willen dat het onnodig gemedicaliseerd wordt (want ziekenhuizen zijn tijdslurpende bureaucratische monsters :D) maar hier is het motto een beetje 'stel je niet aan, je bent alleen maar zwanger', waardoor je gehele werkperiode tijdens de zwangerschap meestal onverminderd doorgaat. Voor fysieke inspanning zijn wel wat wetsbepalingen, maar voor mentale inspanning eigenlijk geen. Dat kan het soms best stressvol maken.

Geniet van je rust!

6. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    Ah oei ... als ik dat allemaal lees, dan is er inderdaad wel veel verschil dan. En dan begin ik spontaan wat te blozen, want kan me wel inbeelden dat jullie denken dat ik me wat aanstel met mijn topic:) Haha!

Vreemd he, hoe dat allemaal kan verschillen. Zelfs in België zelf zitten daar grote verschillen op, maar met Nederland zijn ze dan wel extreem verschillend.

Zo moet ik bv. blijven werken tot 6 maand. Maar vriendinnen van mij zitten ook in de zorgsector en hebben totaal hetzelfde beroep en dezelfde taken van mij, maar zij moeten stoppen vanaf het moment dat ze weten dat ze zwanger zijn... Gewoon omdat ze in een andere instelling werken en de regels daar anders zijn... Toch vreemd allemaal he...

Ik vind het wel jammer voor jullie dat er vaak geredeneerd word van 'zwanger zijn is geen ziekte'. En oke dat is ook wel zo, dat is helemaal geen ziekte. Maar hey kom ... het vraagt toch wel heel wat energie van je lijf toch?! Ik kan alleen maar zeggen: chapeau!! x

7. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Best bijzonder, ik werk ook in de gehandicaptenzorg. Maar hier verwachten ze dat je door werkt tot 34 weken. Zelf door complicaties wel eerder gestopt. En zelfs dan hebben ze graag dat je nog wel kantoor werk komt doen...

8. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    Raar toch he!! 34 weken vind ik echt wel lang hoor, amai! Veel respect!

Misschien is het omdat als je hier stopt met werken je meteen op de uitkering van de ziekenkas valt. De werkgever hoeft je dan niet meer te betalen voor een hele periode. Misschien daarom dat ze dan liever hebben dat een zwangere vrouw eerder stopt;) Maar langs de andere kant, jullie vallen toch waarschijnlijk ook op de ziekenkas of wat dan ook ... of is dit niet het geval?;) Ik ken er niets van:)

Ik weet wel dat een collega van me af en toe thuis moest blijven tijdens haar zwangerschap om medische reden (bloedingen). Nu eens een week thuis, 2 weken werken, dan weer een week thuis... Op het werk stelde de werkgever zelf aan m'n collega voor om niet meer te komen werken, omdat ze anders nooit zeker zijn van 'komt ze wel of niet' en zo geen vervanging konden voorzien. Dus werd ze meteen op een uitkering gezet... Dat hebben ze liever, dan af en toe enkele weken afwezigheid.

9. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Hier krijgt werk een zwangerschap uitkering vanuit uwv.Is wel wat vergelijkbaar. Is ook wel de reden dat ik nu wel al niet meer werk. Kom er alleen nog om dingen voor mijn opleiding te doen.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik vind het in nederland zeker niet goed geregeld tijdens je zwangerschap. Als alles soepel verloopt en het je eerste kindje is gaat het meestal nog wel tot 34 of zelfs 36 weken. Ik vond het al een stuk zwaarder bij mn 2de (vooral omdat je m II nder je rust kan pakken). Nu met 2schoolgaande kids kan ik nog minder rust pakken. Ook ben ik zelfstandige en ik moet dus echt tot 34weken blijven werken omdat ik anders geen inkomen heb want daar moet je je voor verzekeren en die kosten zijn niet grappig. (Ik spaar iedere maand voor ziekte en vakantie zodat ik dan nog wat heb)
    Volgens mij zijn ze in België zorgzamer voor werkende dan in Nederland.

Ik geef je groot gelijk dat je lekker je rust pakt als het je aangeboden wordt. Geniet ervan en ik wens je een mooie zwangerschap en daarna een mooie kraamtijd.

11. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Los van hoe goed of slecht het hier geregeld is vind ik het eigenlijk wel bijzonder dat er zo snel geroepen wordt om maar rust te houden. Ik zou me alleen maar ziek melden als ik me ook daadwerkelijk te moe/ziek voel om niet te kunnen werken. Sta in die zin wel achter de uitspraak 'je bent zwanger, niet ziek'.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Toch lopen ze in België behoorlijk voor op Nederland mbt zwangerschap en zorg. Ik werk binnen de kinderopvang (op kantoor dus ik kom niet direct met de kindjes in aanraking) en een collega die een tijd in België heeft gewerkt vertelde mij dat leidsters daar vanaf het moment dat ze zwanger zijn niet meer met de kinderen mogen werken ivm met een bacterie in de urine van de kinderen. Dit schijnt in België al lang zo te zijn terwijl wij hier in Nederland pas enkele maanden terug van op de hoogte werden gesteld van de risico's van die bacterie. Er heeft toen een artikel in de krant gestaan dat zwangere vrouwen moesten opletten met verschonen van peuters en niet uit hun beker mochten drinken en hen niet op de mond mochten kussen. Als nuchtere Hollandse gingen er bij mij echt niet direct alarmbellen af want voor een moeder met meerdere kinderen zijn dit gewoon dagelijkse dingen maar het zegt wel iets over hoe oplettend en voorzichtig ze zijn in België en hoe "makkelijk" hier in Nederland.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat is niet helemaal waar hoor.
    Bijvoorbeeld Deens onderzoek eerder dit jaar legt een verband tussen dagelijks zwaar tillen en een verhoogde kans op een miskraam.
    Lees meer op: 'Leefstijl heeft invloed op miskraam' | GezondheidsNet

Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe zwaar het werk van de topicstarter is, maar het advies heeft wel enige grondslag.

14. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    #34 Nelllie, 13 nov 2014
    Laatst bewerkt: 13 nov 2014
    Ah sorry dames, had niet gezien dat er nog reacties gekomen waren. Fijn!:)

Ik begrijp ieder van jullie wel hoor... Zelf ben ik anders ook niet het type die me ziek zal melden als ik het helemaal niet ben. En als ik grieperig ben zal ik ook eerst proberen om te gaan werken.

Maar dit keer vond ik het gewoon anders... Het is niet voor mij, het is voor dat kleine wezentje in mijn buik. En enkele weken terug hoorde ik nog een verhaal van een vrouw die haar kindje bijna kwijtgespeeld was, omdat ze veel te lang en zwaar bleef heffen en tillen. Toen ging bij mij weer een alarmbel af hoor.

Oke, het mag dan misschien niet wetenschappelijk bewezen zijn dat het kwaad kan ... omgekeerd is het dat waarschijnlijk ook niet? Of wel?:)

Ben eigenlijk ook wel stiekem blij met het artikel van Micera (dankje;)). Ze zeggen bij de kritische noot van: "De meeste vrouwen zullen geen 20kg op een dag moeten dragen". Wel ... ik ben daar nog niet zo zeker van dat ik dat niet moet doen. Als ik die ene persoon dagelijks verschillende keren moet helpen versleuren van de ene rolwagen naar de andere, dan heb ik er geen idee van hoeveel kilo dat is. Zijn orthopedische schoenen wegen samen al gemakkelijk 6kg (zonder overdrijven, het zijn echt superlange en zware schoenen). En zelfs kan hij bijna niets meer, dus het grootste gewicht moeten wij heffen...;)

Nuja, ben ondertussen al weer aan de slag en we hebben afgesproken met de collega's dat ik die persoon niet meer moet helpen verzorgen of versleuren, zij nemen dit op zich. Zijn het toch schatjes:) En als ik alleen op dienst sta, dan kan ik een verpleegkundige ofzo bellen om te helpen.
    En als er iemand agressief wordt van mijn cliënten ... dan ... dan ... loop ik gewoon weg en sluit me ergens op en bel ik hulp, hahahahha:D;);)

Van dat CMV virus (van de kleintjes) weet ik eigenlijk ook nog niet zo heel lang. Voor ik zwanger probeerde raken heb ik eens bloed laten nemen bij de dokter om te kijken waar ik immuun voor was en niet. En bleek ik voor die bacterie niet immuun te zijn (net zoals de meeste vrouwen). Dan kreeg ik heel de uitleg. Maar het is inderdaad zo dat als je hier in een creche of bij kleuters werkt meteen moet stoppen met werken vanaf je weet dat je zwanger bent. Net zoals in een ziekenhuis. Of vriendinnen van mij die hetzelfde werk doen als ik (in een instelling bij personen met een beperking) maar in een andere instelling werken, moeten ook meteen stoppen vanaf ze het weten. Ik werk weer in de verkeerde voorziening, haha;) Ik moet blijven werken tot 6 maand.

In jullie ogen lijkt het waarschijnlijk heel vroeg stoppen aan 6 maand besef ik nu;) Ik vraag me eigenlijk echt af hoe jullie dat doen om langer te blijven werken!!:$ Nu is het wel zo dat als je in onze instelling werkt op de bureau dat je eigenlijk ook tot 36 weken moet werken...

15. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jij moet doen wat voor jou goed voelt. Die dokter kan nog meer vertellen zeg. Hij wil je in bescherming nemen, maar een miskraam krijg je niet van een beetje tillen. Vertel het op je werk als je leuke collegas hebt. En luister naar je lijf. Voel je je goed, dan gaat het goed!!! Een super fijne zwangerschap gewenst!!!

Deel Deze Pagina