Dilemma verhuizen

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou inschrijven, want het is dan nog niet definitief. Intussen informeren naar mogelijke nieuwbouw in eigen dorp. Anders gaan voor nieuwe dorp, jullie kennen er al mensen en ver weg is het niet.

Luna86 vindt dit leuk.
  2. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Wij wilden ook gaan nieuwbouwen. 20 minuten minder reistijd voor mijn man, in het dorp van mijn schoonouders, maar een half uur rijden naar mijn ouders.

Nieuwbouw bleek voor ons niet haalbaar. Hier wordt gasloos gebouwd, dus verplicht zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Dat maakt de kosten zo hoog dat we het nu niet kunnen. Zitten dan ook in een hogere rente omdat we geen nhg kunnen krijgen.

Wij hebben nu een huis gekocht in dat dorp. Minder groot perceelopp. Groter woonopp., maar kleinere tuin. Wij hadden een hypotheek met een rente van 4,4 procent en nu gaan we naar een rente van 1,79. Wij betalen straks per maand minder voor een hogere hypotheek.

Als je toch voor nieuwbouw gaat, zou ik voor de vrijstaande gaan als dat te betalen Is, maar niet als je daarna elk dubbeltje om moet draaien.

3. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Wij hebben anderhalf jaar geleden ook n optie gehad op nieuwbouw in onze nieuwe wijk, zo hadden we de tijd om daadwerkelijk onze opties en wensen te onderzoeken.
    Uiteindelijk zijn wij in dezelfde wijk in een bestaand huis terecht gekomen want de ligging van de nieuwbouw stond ons toch tegen. Nu zijn die huizen net n maand of 3 klaar en ik ben nog steeds erg blij met onze keuze. Wij wonen al een jaar in ons fijne huis en dat nieuwe blok ligt zó onhandig in onze ogen en de bouw heeft zeker 6mnd vertraging opgelopen...

Schrijf je maar in en je kent al mensen in die nieuwe wijk dus lekker op de koffie gaan!

Luna86 vindt dit leuk.
  4. K00

K00 Niet meer actief

@Luna86 lastige keus. Voor mij klinkt ook of je het al weet :)
    Zo lastig, niemand kan dit voor jullie beslissen..
    Ik weet alleen dat wij echt niet in een ander dorp wilde, dus geen andere postcode. Dat voelde ik zooo sterk. Maar je moet doen wat goed voelt

Luna86 vindt dit leuk.
  5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou blijven, ergens prettig wonen zou ik niet zo snel opgeven, ook voor je kinderen is het niet fijn om opnieuw te moeten beginnen.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland
    Dit is ook mijn dingetje wel hoor. De jongens opnieuw laten wennen.
    De buurt van de nieuwbouw zijn allemaal jonge gezinnen. Echt een dorpje opzich. De voorzieningen op speelgebied zijn heel goed en de basisschool staat goed aangeschreven. Ik weet zeker dat ze binnen 3 dagen veel nieuwe vriendjes maken.
    Maar aan de andere kant ook weer de twijfel. We wonnen echt in een leuk dorp waar de voorzieningen steeds beter worden. We alles kennen. Alleen de huizenmarkt is ruk.. en ik wil echt groter wonen. In dit huis zijn we klaar, voelt goed om te veranderen.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland

Leuk om jullie verloop te lezen. Je moet op sommige ‘eisen’ inleveren om bij het juiste te komen.
    Wat een mazzel met jullie rente! Dan is het echt de juiste keuze geweest.
    Vrijstaand is wel mijn uiteindelijke droom maar een mooi ingericht, naar mijn smaak huis ook.
    En bij de 2 kapper blijft er meer geld over om mooie herinneringen te maken.
    Het plan waarvoor we ons vanavond moesten inschrijven laten we voorbij gaan. Bet plan half mei/juni bevat een geschakelde vrijstaande en een iets grotere 2 kapper. We wachten even op de prijzen en indeling en beslissen daarna of dat bij ons past.

8. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Fijn dat jullie voor nu een plan de campagne hebben! :thumup:
    Het is zo spannend, verhuizen! Ik herken de voor's en tegen's die je noemt.
    Volg je gevoel zou ik zeggen!

Luna86 vindt dit leuk.
  9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ALS je het gaat doen zou ik sowieso voor optie 2 gaan...

Als ik een nieuw huis zou kopen zou ik gelijk alles naar wens willen en niet nog jaren verbouwen in een duur huis was de max van mn hypotheek is.

Luna86 vindt dit leuk.
  10. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Wij zijn ook in het diepen gesprongen. Huis gekocht 18 minuten van mijn geboorteplaats en eigenlijk wijk waar heel mijn leven gewoond heb en mijn hele familie woont.. Eigenhuis was binnen 5 dagen verkocht voor net iets minder dan de vraagprijs maar gigantische winst. En in het dorp waar we gaan wonen een huis voor veel minder kunnen terug kopen. Alleen wat tuin in geleverd van 4 breed en 17 diep naar bijna 6 Breed en 10 diep gegaan. En van een rijtjeshuis naar hoekhuis. En 77m2 naar 110m2.

Voor ons was het vooral dat we rust wilden, merken ook echt een verschil van een stad naar een dorp, het is hier allemaal een stuk minder gehaast en dat is ideaal.

Wij hebben ons eerste huis met een starters Renteregeling gekocht die we van de overwaarde hebben afgelost en hadden renten van 4% wij gaan van een maandlast van 740 euro naar 530 euro. Nu hadden we de renten terug gaven echt nodig terwijl die straks per jaar kan. We hebben het huis weer op alleen mijn man zijn loon kunnen kopen, ik ben afgekeurd vanwegen een aangeboren hartafwijking.

11. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland
    We hebben de knoop doorgehakt en blijven toch in ons dorpje.
    We gaan voor een bestaand huis en willen dit op korte termijn realiseren.
    Waarschijnlijk gaan we opzoek/wachten op een opknappertje met voldoende grond of een woning die helemaal naar onze zin is. Eigenlijk maakt ons dat niet helemaal uit maar we weten nu wat we écht belangrijk vinden en waar een huis aan moet voldoen.
    Waarom deze keuze? Ik kreeg echt buikpijn van het idee hier weg te gaan. Tuurlijk is nieuwbouw een hele mooie droom maar ik zou dat liever in ons dorpje hebben. Dan is bestaande bouw een hele fijne 2e keuze. Maandag gaan we langs de makelaar om te babbelen over ons huis nu en wat de mogelijkheden zijn.

Iedereen bedankt voor het delen van zijn ervaringen. Dat heeft me echt geholpen een keuze te maken waar we ons goed bij voelen.

Biny en Uuz vinden dit leuk.
  12. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Misschien nog een ander idee: Zou je niet in je huidige dorp grond kunnen kopen en er zelf een woning op laten bouwen? :)

13. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland
    Dat zou het allerleukste zijn alleen is de grondprijs ontzettend hoog hier.
    We zouden eens de gemeente kunnen contacten maar ik denk dat de kans heel klein is dat ze grond hebben zonder dat het online te vinden is. Top dat je meedenkt!

Deel Deze Pagina