Dilemma: vriendinnetje van zoon kan haar billen niet afvegen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tupp, 18 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Denk zelf dat dat laatste meer je eigen gedachten zijn, dan dat (jonge) kinderen zo over je (gaan) denken hoor :)
    Die hebben juist sturing en regels nodig, en niet alleen van hun ouders.
    Ze zeggen niet voor niets: it takes a village to raise a child!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.953
    7.882
    113
    Vrouw
    Indd en in dit geval levert het jou voordeel op. Je ziet jouw zoon plezier hebben en je hoeft niet zelf de billen te vegen.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.935
    15.244
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het gewoon tegen de moeder zeggen dat je het ongemakkelijk vindt. Ik heb het ook weleens aan de hand gehad met een groter kind en ik doe het ook niet. Heb ik ook tegen het kind gezegd in de trant van je bent nu al zo groot dat kan je vast wel zelf. Daarna goed handen wassen en de remsporen zijn voor de was,schone. Om daar nu speelafspraken voor af te zeggen vind ik erg ver gaan en behoorlijk overdreven.
     
    dds vindt dit leuk.
  4. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ik zou het ook zelf laten doen, en dan brengt ze d'r remsporen maar naar haar moeder.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gewoon zelf laten doen, zo moeilijk is het toch niet meer op die leeftijd. Ik zeg altijd, telkens een nieuw papiertje pakken tot die schoon is en daarna goed handen wassen. Lijkt me genoeg info op die leeftijd.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    waarom zeg je niet aan de moeder? dat is onzin om zoiets niet te zeggen
    het kindje weet kennelijk niet dat dat gedeelte prive is, alleen voor papa mama en arts te zien moeten zijn. dat is wel opvoeding; maar is dus niet in de zin van 'leren billen afvegen' maar in de zin van wat is prive.
    Ik zou het zelf echt niet doen. een 6 jarige heb ik een keer gewoon n doekje aangegeven toen hij me riep 'ik ben klaar' en hij hft t zelf gedaan en aan de moeder heb ik daarna verteld omdat ik dacht dat t miss niet zo schoon gedaan is. 4 jarigen vroeg ik nog wel of hij zij hulp nodig hadden; maar nog nooit er een zei van ; mijn billen schoon maken.
    ik zou echt aan de moeder vertellen. dat je daar moeite mee hebt wegens prive grenzen.
     
  7. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Oh Gadver, nee daar zou ik ook niet op zitten te wachten. Zou zeggen dat we het hier in huis gewoon zelf doen. En bij de moeder gewoon aangeven dat jij het niet meer doet, dus dat ze het misschien thuis kunnen oefenen met haar haar.
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit inderdaad... Ik zou het gewoon niet doen. "ik kan het niet?!' 'Dan probeer je het maar... van proberen kun je leren' .
    Als je in dit huis op de wc poept- zul je zelf je billen af moeten vegen en anders volgende keer thuis poepen als daar je moeder het doet.

    Ik zou eerlijk gezegd ook niet verbaasd zijn als een ouder zegt (tegen wie ik zeg dat zijn/haar kind dit aan mij vroeg) huh? Dat kan hij/zij bést zelf hoor!
    Genoeg kinderen die lui zijn en op die leeftijd totaal nog geen schaamte kennen ;) .
     
    Syane en owly vinden dit leuk.
  9. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Zelfs mijn dochter van 3 weet al hoe het moet.
    Maar ik zou het verder niet zo groot maken. Ik vind eigenlijk dat je je te druk maakt.
    De volgende keer kan je toch gewoon zeggen hoe het moet. Papier pakken, vegen en dat herhalen tot er geen poep meer komt.
    Ooh en er zijn ook kinderen die het allang kunnen maar te lui zijn om het zelf te doen.
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    In principe zouden ze het moeten kunnen op die leeftijd, maar je hebt altijd uitzonderingen. Onze dochter haar arm was simpelweg nog net te kort op die leeftijd, waardoor ze niet goed kon poetsen en haar bil volsmeerde. Daardoor wilde ze het niet zelf doen en hebben we nog lang nageveegd.

    Ik vind het heel eerlijk sneu voor het meisje dat je haar er vrij denigrerend (mijn zoontje is jonger en kan het ook zelf) op aanspreekt terwijl het eigenlijk een probleem van haar ouders is.
    Dus ik zou het zeker met haar ouders bespreken.

    Verder heb je wel gelijk dat je dat niet iedere keer blijft doen. Wellicht zelf laten doen en napoetsen om haar op weg te helpen, maar eigenlijk is dat de taak van de ouders
     
    mama079 en Bailey07 vinden dit leuk.
  11. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Mijn dochter speelde ook met een meisje die zei het niet te kunnen (5). 2x tijdens een speel date. Echt vies. Maar ja ik doe het toch want ik laat het kind niet met stront billen rond lopen. Mocht Het vaker gebeuren dan zou ik zelf gewoon eens bij moeder informeren. Ken zelf ook een kind die het al wel kon maar bij anderen zei dat ze het nog niet kon, mooi makkelijk.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het inderdaad ook wel even tegen moeder zeggen, dan weet je meteen of ze het misschien stiekem wel zelf kan en weet moeder meteen dat dit iets is om thuis op te pakken. En misschien weet moeder niet eens dat ze dochter dat doet, voelt zij zich er ook niet prettig bij.
    Maar dit alles zou ik buiten het kind om doen, want als ze het gewoon echt niet kan, lijkt het me heel naar als je mensen zo over je hoort praten. Helemaal in die ‘de mijne kon het al zelf met 3 jaar’-bewoording. Moeder denkt misschien ook dat ze alleen thuis poept bv, las ik hierboven een paar keer.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.590
    3.481
    113
    Nee, daar begin ik niet aan, andermans billen afvegen (mijn eigen kinderen als uitzondering toen ze klein waren).
    Gewoon zeggen tegen dat meisje dat ze haar eigen kont maar af moet vegen, jij bent haar moeder niet en het is geen rocket science.
    Net als een ander al zei, anders heeft ze desnoods maar een remspoor, niet jouw probleem, zolang ze haar handen maar goed wast.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Ik zou het echt geen probleem vinden. En om een kleuter zo denigrerend toe te spreken. Dat is gewoon naar... Weet jij veel waarom ze dat nog niet kan? Zoiets zijn mijn zaken niet. De opvoeding is aan haar moeder.

    Om een vriendje om zo'n reden te weren vind ik te ver gaan. Poep is vies maar die van mijn eigen kind is niet minder vies dan van een ander kind.

    Verder ken ik een 4 jarige die het ook zelf kon. Halve rol gebruikte, gebruikt papier op de grond, handen stonken naar poep etc. Dan help ik nog liever even zelf.... Of een vriendje van 5 die mijn wc verstopte met ladingen papier...
     
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik zou het juist zeggen tegen de moeder; hier ook met een 5 jarige die riep dat hij het moeilijk vond, zegt die moeder tegen me; hij vindt het zelf vies... hahahhaha dus!
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik kom ze in de klas ook tegen helaas... ik zeg dan: pak een papiertje, en veeg tussen je billen. Kijk op je papiertje, zit er nog poep op? Dan pak je een nieuw papiertje en doe je het opnieuw.
    Ik zeg het als leerkracht wel tegen ouders. Of zet het in de weekbrief als algemene opmerking. Maar dat doe ik alleen als het er meer zijn.

    Ff offtopic: wat bizar dat ouders soms bepaalde dingen gewoon vergeten aan te leren!

    En misschien is het juist handig om tegen moeder te zeggen. Hoe meer mensen dit aangeven, hoe sneller ze gaat beseffen dat het nodig is. Hoop ik dan:roflmao:
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  17. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik zou er het mijne van denken, maar ik zou het gewoon doen, 2 seconden werk en daarna handen wassen, klaar.
     
  18. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Oeps! Ik zal mijn bijna 6 jarige dan blijkbaar ook maar eens leren zelf zijn billen af te vegen en zijn boterham te laten smeren.

    Ik doe t graag zelf want dan gebeurd t tenminste goed. Nooit bij nagedacht dat hij misschien bij vriendjes thuis ook "ik ben klaaahaar" roept. :roflmao:
     
    Ysabella, Whysteria, Beertje8 en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou het in elk geval bij moeder aangeven en met haar in gesprek gaan. Het kindje zelf kan er niks aan doen en niet meer afspreken vind ik echt een verkeerd signaal.
    Mijn jongste heeft een incontinentieprobleem waarbij hij nogal eens (poep)ongelukjes heeft. Ik vertel dit altijd aan ouders als hij ergens gaat spelen. Gelukkig maakt niemand er een probleem van. Maar open communicatie hierover is wel echt belangrijk.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.947
    8.761
    113
    Haha super eerlijk van je!!

    Soms is het gewoon handiger en sneller om het zelf te doen. Net als wc papier besparend:roflmao:

    Maar ik zou ook aan de slag gaan, voor je het weet roept hij juf of een moeder. Het valt niet altijd goed te plannen haha

    Betreft vriendjes ik zou zeggen hoe en dan tegen de ouders zeggen. Misschien zeggen ze dan inderdaad wel nee die doet dat alleen thuis.

    Onze knul is net 5. Hij kan al geruime tijd zijn billen afvegen maar zoals bij meerdere kinderen in het begin was het heel lastig. Zoals hij zelf zei mijn arm is te kort. Smeren van brood is hij zelf aan het oefenen, de boter gaat wat sneller op net als de hagelslag en vruchtenhagel. Elke keer komt er minder op dus we zijn op de goede weg:roflmao:
     

Deel Deze Pagina