Dilemma, wat doen????

Discussion in 'Flesvoeding' started by mamakaatje, Jan 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hallo mama,s,
    We hebben een zoon van bijna 4,5 mnd oud. Het heeft een tijd geduurd eer dat we vd nachtvoedingen af waren. Hij kwam daardoor steeds boven zijn 5x 200ml uit. We gaven 's nachts steeds kleinere en waterige flesjes. Tot hij op een gegeven moment doorsliep tot ongeveer 6u. Keurig dus en wij ook blij dat hij niet meer over het maximum heen ging.
    Tot een week of 4 geleden ging dit goed, toen begon hij 's nachts weer steeds wakker te worden. Voor zijn laatste fles moesten we hem steeds uit zijn diepe slaap halen, hij ligt nl altijd tussen 18.30&19.30 al op bed. Dit wil hij ook zelf. Hij wordt dat ook niet zelf wakker voor zijn laatste fles.
    We hebben het toen geprobeerd om hem niet meer wakker te maken. Hij sliep die eerste paar dgn toen van 19.00-5.00u super dus, maar na een paar dgn kwam hij steeds vroeger. Nu komt hij steeds weer rond 3u in de nachts. Dat is ook weer niet wat we willen.
    Wat zouden jullie nu doen? Als we hem wel een late voeding geven komt hij ook om 3u weer, maar dan gaat hij over het maximum.
    Of zouden overdag die 5 flessen moeten geven voor 19.30u zodat hij vol genoeg zit voor de nacht. Of de optie van hem zelf laten komen, maar dan blijven we vrees ik voorlopig vast zitten aan de nachtvoedingen en drinkt hij zijn 1e fles daarna weer maar voor de helft leeg.
    O ja 4x 210cc is hier geen optie ivm zijn reflux. Dan is het teveel in 1x.

Alle tips zijn welkom.....

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat is er nou zo erg aan een nachtvoeding? Gewoon een flesje maken, geven en weer slapen? Het is echt heel normaal dat een baby van 4,5 maand nog een nachtvoeding nodig heeft! Het niet nodig hebben is eerder uitzonderlijk. Hij heeft gewoon honger, dus geef hem die fles.

Ik zou hem in ieder geval niet meer wakker maken voor een late avondvoeding en hem dan zelf laten komen voor een nachtvoeding. Wakker maken voor een voeding is met 4 maanden echt niet meer nodig en je haalt hem dan ook uit zijn (diepe) slaap. Die nachtvoeding gaat vanzelf weer voorbij. Het kan ook zijn dat hij bijv. met 6 maanden weer tijdelijk een nachtvoeding nodig gaat hebben. Geef daar gewoon aan toe, des te eerder slapen jullie allemaal weer.

En even (een paar dagen bijv. door groeispurt) over het maximum zitten is ook geen ramp, je kindje mag zeker geen honger lijden.

Hoeveel tijd laat je nu tussen een voeding (overdag)? Vindt 5 flessen voor 4,5 maand best weinig, maar als hij dit zelf zo geregeld heeft kan het wel.

3. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    herkenbaar hoor, hier is het ook een gehobbel, een mooi schema zit er niet in...:(
    onze dochter is een maand ouder maar we zitten nu nog in die situatie; waar doen we nu goed aan.

een maand geleden heeft ze 4 dagen lang op 4 flessen gezeten: rond 19:30 u de laatste en de eerste rond 07:30 u maar al snel kwam ze weer s'nachts (ondanks 4x 210+7).
    nu is ze rond de kerst ziek geweest (alles spugen en dagen erna maar halve flessen drinken). Sinds 31 dec ongeveer drinkt ze weer volle flessen maar komt ze weer in de nacht. -zucht-
    laatste week is dat rond 05:00: echte honger is het niet, ze is gewoon wakker; bij t geven van een halve fles blijft ze alsnog totaal 1,5u wakker; bij t geven van een volle fles komt ze structureel over het maximum heen want overdag redt ze het niet op flessen van 180+6. Ik ben nu 2 dagen en 2 nachten al bezig met een vast ritme en van plan dit minstens nog 4 dagen vol te houden.
    's nachts dus geen fles geven en de dag om 07:00 u beginnen / 11.00 / 15:00 / 19:00 en om 22:00 u al slapend een fles geven. Zo heeft ze genoeg gegeten overdag om die fles om 05:00 u niet te hoeven geven: gebleken is wel dat ze geen honger heeft want al 2 nachten was t meer jammeren van t niet in slaap kunnen komen...gaap...

als dit na 2 weken niet blijkt te helpen dan ga ik denk ik over op t volgende schema:
    05:00 / 08:00 (want ondanks een grote nachtfles wil ze er om 08:00 u weer eentje...alsof ze hem niet registreert zeg maar) / 12:00 / 16:00 / 19:30 en dan de nacht in en zelf dus ook maar vroeg naar bed.

ik zal als ik jou was dus de laatste voeding rond 22:00 u weer gaan geven; zo weet je zeker dat je ukkie geen honger kan hebben om 03:00 u. Laat je uk in de nacht ook lekker in zijn bedje; ga er niet direct heen...als t brullen is; troost hem dan. Probeer dat eens een halfuurttje/uurtje...je zal zien dat de nacht erna het vaak al beter en sneller gaat. Het is een gewoonte geworden om op bepaalde tijdstippen wakker te worden en t is aan jou om dan niet direct een fles te geven maar je uk te helpen verder te slapen zonder fles.
    t kan ook zijn dat je uk toe is aan bijvoeding he!!!

4. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    5 flessen is niet weinig bij kv (bij bv is 5voedingen wel weer weinig) en wat het erge is aan een nachtvoeding is dat je niet wil dat hij teveel drinkt; en een paar nachten geeft niet; maar hier duurt het al 2 weken dat ze ruim over het max van 1 liter zit....ik maak me daar echt zorgen over;

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

#5 Nescio, Jan 13, 2013
    Last edited by a moderator: Jan 13, 2013
    Ik heb je berichtje gelezen, ja, dat is inderdaad even stoeien met het schema. Ook omdat je meisje ziek is geweest haalt ze nu waarschijnlijk alles in. Maar bij TS is er geen sprake van structureel over de max heengaan. Alleen als ze hem wakker maakt en hij 's nachts dan nog eens komt.

En waarom een kindje van 4 maanden nog wakker maken voor een fles? Ik snap dat niet zo goed. Ze kunnen dan evengoed honger hebben in de nacht, maar zich ook vervelend voelen omdat ze uit hun slaap zijn gehaald. Ze regelen dat zelf wel. Verstoring van de slaap kan ook zorgen voor minder goed slapen/verstoord ritme.

Als hij gewoon slaapt laat in de avond, zou ik hem echt niet wakker maken, want hij heeft dan geen voeding nodig, wat hij wel nodig heeft, is slaap. Maar om 3 uur, als hij zelf wakker wordt, heeft hij wel die voeding nodig. Waarom zou je dat willen manipuleren? Het heeft waarschijnlijk weinig zin en baby's zo jong hebben gewoon nog vaak een nachtvoeding nodig. Baby's kunnen heel goed aangeven wat ze wanneer nodig hebben, en soms komt dat niet goed uit met onze eigen slaapbehoefte en schema. Tja, dat is nou eenmaal zo. Daar zijn het kinderen voor en dan zet je je eigen vermoeidheid maar even aan de kant. Ik vind 1 nachtvoeding dan ook helemaal niet schokkend, zeker niet als een flesje geven direct leidt tot slaap. Steeds terugmoeten voor troosten of een speentje is pas vermoeiend.

Nachtvoedingen horen er vaak bij. Het is vermoeiend, maar als je je kindje volgt komt het echt wel goed. 1 nachtvoeding met 4,5 maand is heel normaal.

6. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Hier bleek het niet wekken voor een flesje ook te helpen en sliep hij door. Ik lees dat dat bij jullie ook t geval was mar nu even niet. Ik denk dat het met een sprongetje te maken kan hebben of toevallig even wat meer voeding nodig hebben. De kleine slaapt hier ook al lang door maar er zijn soms eennaantal dagen achter elkaar dat hij ineens wel wakker wordt voor voeding of soms gewoon echt klaar wakker. Zijn fases enngaat weer voorbij. Ik denk dat t bij jullie ook een fase is. Ik zou zeggen: gewoon lekker aan toe geven enndan slaapt je kindje vanzelf ineens weer door.

Wakker maken voor de laatste fles zou ik dus niet doen.

7. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Is heel gewoon, een nachtvoeding bij 4.5 maanden. Vaak komen ze niet alleen vanwege honger, maar ook omdat ze bij je willen zijn. Ik heb dat met mijn kind altijd goed gevonden. Die sliep met 6 maanden door, toen hij fruit en groente ging eten. Is het trouwens met Nutrilon 1 (of wat je ook geeft) zo erg als ze wat meer drinken? Ik dacht dat dat pas gold voor Nutrilon 2. Volgens mij is er nooit een kind ziek geworden van een flesje extra.

Share This Page