tutti frutti

Discussie in 'Voeding' gestart door sweet978, 10 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai dames,

tutti frutti ( hoe je dat ook spelt ) zijn gedroogde fruitsoorten. Nu dacht ik dat je dat dus ook kan wellen.. kort koken.. en dan pureren en dan heb je ook een fruithapje toch?

Persoonlijk wil ik dan zeker in het begin..soort bij soort doen.. maar t gaat me vnl om de abrikozen en pruimen die erin zitten..die eten wij hier nl nooit vers:)

Iemand ervaring mee?

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoihoi,

ik weet niet of het kan, maar als je die dingen nooit vers hebt, koop je ze toch een keer wél vers? :)

3. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    dat kan natuurlijk altijd Deelight... maar dat is niet wat ik vroeg:)

Ik lees dat sommige mensen rozijntjes laten wellen voor ze ze geven... dus vroeg me af of dat met tutti frutti ook kon..

Maar bedankt voor je reactie :)

4. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    goh aangezien noa last heeft van harde ontlasting,gooi ik bij de fruitpap in gedroogde pruim en hier gaat dat toch goed,ze heeft er gisteren geen last van gehad,dus ik denk dat dat wel kan.

groetjes

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat het geen kwaad kan. Maar of er nog veel vitamines inzitten na het drogen, dat weet ik niet. Er zal in ieder geval wat verloren gaan.

Ik haalde soms gewoon 1 of 2 van zo'n stuk fruit, die ik dan gewoon in een hapje verwerkte.

6. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ik dacht zelf dat in gedroogd fruit dezelfde voedinsstoffen zitten als in gewone..

tenminste..staat me zo iets bij met gedroogde abrikozen.... dat die vol ijzer zitten etc.. ( die je op de markt kan kopen bij de olijvenkraam)

nah.. t is voor latere zorg.. we zijn eerst met de appel begonnen.. grin.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    IJzer zit er vaak wel in, maar in 1 gedroogde abrikoos zit niet meer ijzer dan in 1 verse. Maar daarmee krijg je wel meer vocht binnen.

Bij rozijnen is dat ook zoiets: als je een handje druiven hebt, zit je voller dan van hetzelfde aantal rozijnen. Dat laatste is misschien een klein doosje. Dat komt omdat het vocht eruit is. En als je evenveel druiven als rozijnen eet, heb je bij de rozijnen veel meer calorien binnen.
    Andersom: druiven kunnen laxeren, als je rozijnen eet, en dan een handvol, heb je in werkelijkheid een mooie bak druiven op. Oeps ;)

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Sorry sweet, mijn reactie was een beetje flauw.
    Misschien weten ze het bij het cb?

9. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Je moet opletten of er in gedroogde vruchten geen zwavel zit, want dat is meestal wel het geval. Ik persoonlijk hoef maar 3 gedroogde abrikozen te eten en ik ben aan de schijt.

10. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    @ Deelight
    grin.. no prob.. he..een reactie is tenminste een reactie :)

@Maccy
    owk.. dat wist ik niet.. ik heb nergens last van.. als ik gedroogde abrikozen eet... en tja.. laxeren zou eigenlijk wel goed zijn hiero.. dan hoef ik der geen lactulose meer in te proppen..

ik zal t cb anders eens een x bellen..

sanks voor t meedenken :)

11. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai dames,

Intussen heb ik lopen kijken in de supermarkt bij de gedroogde fruitsoorten..en idd in elke zit zwaveldioxide ( geloof ik..of iets anders met zwavel.. ben alweer vergeten:))
    Dat lijkt mij persoonlijk niet zo gezond voor kleintjes of vergis ik me?

Alleen in de gedroogde pruimen van de AH zit alleen e200.. nu is dat een natuurlijk conserveringsmiddel nl sorbine zuur ( lang leve google). Is t schadelijk..ongezond.. verwaarloosbaar..? Wie kan me hierin wat meer voorlichten?

Alvast bedankt:)

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi sweet ik kan het niet laten om te reageren :)

Ik las pas ook iets over zwaveldioxide, maar weet niet meer precies waar. Volgensmij moet je hier wel mee oppassen.

gevonden:
    Voedingsmiddelen
    bij fruit staat een klein stukje.

Edit: volgensmij heeft het iets te maken met sulfiet in gezwaveld fruit. Schijnt een allergeen te zijn.

13. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    lol Deelight

Je lijkt mn personal foodcoach wel:)

Ik denk dat ik idd maar van t gedroogdde fruit afzie.. muv de abrikozen met sorbinezuur...
    alleen las in je link dat t 24 uur moet wellen etc.. dus ehm.. ik moet er eerst nog een x zin in krijgen dat te maken.. voorlopig hou ik t dus lekker op de andere verse fruitsoorten die sneller klaar zijn:)

Deel Deze Pagina