Elke ochtend gezeur

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Haver11, 25 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

Zoals de titel omschrijft is het elke ochtend drama met mijn dochter van 4 over haar kleding en haar.

Ze kan zichzelf ook nog niet aankleden omdat ze snel in paniek raakt en geen geduld heeft. Ze probeert het een keer en als het dan niet lukt begint ze te gillen, huilen en geeft het op. Om de drama te voorkomen heb ik het al die tijd gedaan. ( niet slim ik weet het ) de kleren die ik klaar hang zijn ook nooit goed.

Op school geven ze nu aan dat ze zichzelf echt moet kunnen aan en uit kleden, dus daar zijn we nu wel echt mee bezig, En dat zorgt voor heeel veel drama. Ze is ook heel erg perfectionistisch, het moet allemaal precies goed zitten, alles moet strak en glad.

Dan haar haren, knot,staart,vlecht,los, wat ik ook maak het is nooit goed!!
    Ze vraagt 100x per dag of ik haar stiekje strakker aan wil trekken.

Ik word er zo moe van.
    Hebben jullie nog tips? Is het een fase?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou toch inzetten op zelfredzaamheid en haar heel erg prijzen als het lukt zonder driftbui.

Ik zou ook samen met haar de kleren klaarleggen voor de volgende dag. Zodat ze zelf een keuze heeft.

Op het moment van aankleden zou ik haar niet te veel aandacht geven. Laat haar maar aanrommelen en grijp niet te snel in. Ook niet als ze boos wordt. Ga zelf wat doen in een van de andere kamers. Als het dan niet lukt en ze vraagt je om hulp, prijs haar en help haar even op weg (bijv armen in mouwen helpen), maar laat haar zelf het grootste gedeelte doen.

Wat haar betreft, extra strakke elastiekjes of speldjes met meer grip?

3. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Hier kan ze het wel zelf maar heeft ze nooit zin in.

Dus de ene dag help ik. En de andere dag doet ze het zelf.

Als het s morgens een heel gedoe geeft, zou je kunnen proberen haar s avonds zelf haar pyjama aan te laten trekken? En s avonds samen met haar 2 keuzes geven voor de volgende dag?
    Over het haar geen tips.... hier iedere dag strijd over kammen. En ik snap het niet, want of ze nu hoog of laag springt het moet toch gebeuren.

4. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor de tips. Stom dat ik er nooit over nagedacht heb om haar zelf haar pyjama aan te laten trekken.
    Die 2 keuzes geven qua kleding ga ik ook proberen!

Ik neem het zo gauw over, dat is ook iets wat ik echt af moet leren.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier helpt het om de avond voordien al samen kleren te kiezen. En verder inderdaad niet te veel erbij hangen, dan wordt mijn dochter ook boos.

6. tuc

tuc Niet meer actief

De kleding samen de avond van te voren klaar leggen en verder s ochtends gewoon even lekker laten zeuren. Ik zou dr gewoon met dr kleren laten zitten en zelf alvast ontbijt maken. Tussendoor even waarschuwen dat ze moet opschieten omdat ze anders in haar pyama naar school gaat. Als ze zo perfectionistisch is zal ze dat vast niet leuk vinden.

Ik denk dat het vooral een kwestie van niet willen is ipv niet kunnen. Een maillot snap ik dat dat lastig is, maar een broek of een trui aan doen kan hier de gemiddelde 2,5 jarige.
    Dus dat moet met 4 jaar ook wel lukken.

7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    samen s avonds wat uitkiezen en dat klaar leggen
    aankleden zou ik haar toch zelf laten doen; erbij staan en als ze boos word rustig zeggen dat ze het heel goed zelf kan en waar nodig bij het begin een beetje helpen/sturen.

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Oef zelfs niet zelf de pyjama aantrekken.
    Daar zou ik zeker snel mee beginnen.
    (Moet wel eerlijk toegeven dat ik af en toe mijn bijna 7-jarige zoon ook af en toe help met zijn pyjama.:oops: hij is af en toe zo l a n g z a a m :mad:)
    Dan samen de kleren voor de volgende dag uitzoeken en klaarleggen.

Ik heb bij een van mijn dochters ook eens gedreigd haar in pyjama naar school te brengen als ze niet zichzelf zou aankleden. Zij was toen ook 4. Haar oudere zus en jongere broertje zette ik in die tijd in de auto. Met het dreigement dat zij dus in de auto zou moeten als ik hen er in had zitten.
    Ze heeft zich nog nooit zo snel aangekleed:D En daarna ging het wel goed.
    Maar zij deed het al langer zelf, maar dan veel te langzaam en werd liever geholpen.

Ik zou als ik jou was voorlopig haar het zelf laten doen en eventuele huilpartijen negeren. Hulp moet ze netjes om vragen. En haar ook de tijd geven. Desnoods iets eerder op, zodat ze wat langer de tijd krijgt om het zelf te doen.

Mijn dochters hadden tot ongeveer 4/5 jaar kort haar waar geen staartjes ed in hoefden. Daarbij volstond een (natte) kam.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Wat andere ook al schrijven, de avond vantevoren klaar leggen, 2 keuzes geven en dan de volgende ochtend ook bij blijven.

Pyjama is het makkelijkste om mee te beginnen, al zou je eerder moeten beginnen met naar boven gaan.

Betreft het klagen en zeuren, bij ons was het zelf proberen en als het niet lukt zonder piepen vragen. Natuurlijk blij zijn waneer iets lukt.

We hebben een knul en geen last van het doen van zijn haar. Ik zou haar een keuze geven en dan doe je het 1 keer, als het niet goed genoeg is dan maar los of zelf doen.

10. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Nooit over nagedacht om haar zelf de pyjama aan te laten trekken, En vanavond heeft ze hem zelf met gemak aangetrokken. Heb express nog even mijn man geroepen, en trots dat ze was op zichzelf.
    kleren voor morgen samrn klaar gehangen, ben benieuwd morgen.

11. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Beloningssysteem met stickers eventueel? Bij mijn 4 jarige werkte stickers erg motiverend bij dingen aanleren.

12. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ah ik lees dat ze zelf haar pyjama heeft aangetrokken. Topper!
    Veel tips al gegeven. Hier is het ook even strijd geweest maar snel korte metten mee gemaakt. Ik zeg altijd, wat je zelf kan mag je zelf doen. En met sommige dingen help ik je. Ligt ook een beetje aan waar de strijd over gaat. Sommige truien gaan wat moeilijk maar dan help ik wel.
    Ook zeg ik vaak: eerst zelf proberen, kijken of het lukt....of we gaan ons samen aankleden en doen een wedstrijdje...er zijn heel veel manieren te bedenken ;)

Wat betreft haar geef ik ook een keuze: zelf alvast even kammen, of in de avond haren doen. Bijvoorbeeld na douchen in de avond een mooie vlecht. Dan hoeft er de volgende dag geen haren worden gekamd. Verplaats je het naar de avond.
    Nu is het al geen drama meer.

Ze weet heel goed wat ik nu verwacht van haar.
    Heb je een vaste structuur betreft aankleden/wassen/eten etc? Want uiteindelijk is er altijd veel te doen in weinig tijd zo in de ochtend.
    En daarbij moet ik ook nog een broertje verschonen/wassen en aankleden.

Marchella vindt dit leuk.
  13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Was bij ons helpt is een vaste routine. We hebben de twee oudsten al heel snel geleerd om zichzelf aan te kleden, met name toen we wisten dat er een derde aan zou komen. Bij ons is er weinig strijd over welke kleren, maar in jou wgeval zou ik ‘s avonds samen al wat uitkiezen en dan is daar ‘s ochtends geen discussie over.
    Bij ons kleden bei de kinderen zichzelf ‘s ochtends aan, terwijl wij ons aan het douchen zijn met af en toe wat hulp of aanwijzingen of aansporingen. Ook moeten ze zelf hun bed opmaken en dan gordijnen open doen en dan mogen ze naar beneden gaan en gaan spelen. Het is een vaste routine en er is daardoor ook nooit in discussie over
    Ik zou dus zeker niet meer het gaan overnemen en het voor haar doen, maar bij ons in het begin heel Bas de kinderen bij ons op de badkamer zetten en ondertussen rustig aan douchen. Als het aankleden dan erg lang duurt, dan zit je er niet zo op te wachten en heb je minder de neiging om het over te gaan nemen. Verder gewoon langzaam op bouwen met heel simpele uitleg, zoals een been in elke pijp, en dingen als waar zijn de mouwen? ja daar goed zo, daar moeten je armen in. Zoek het label maar eens. Ja gevonden? Dat moet aan de achterkant

14. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hoi dames, wilde even laten weten hoe het nu gaat.
    We hangen savonds kleding klaar, ze kleed zichzelf nu aan ( met hulp ) smorgens nog wel met gepiep en gezeur.
    Als ze dat doet ga ik met de jongste dochter naar beneden. Ze komt dan zelf met haar jurk naar beneden ( legging heeft ze dan wel aan )
    En dan vraagt ze netjes om hulp.
    Savonds haar pyjama aan doen doet ze helemaal zelf.
    Bedankt voor de tips.

pietje1987 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina