Dilemma: welke achternaam?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Steph80, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leliana

Leliana Niet meer actief

Mannen kunnen ook niet alleen kindjes maken he? ;)

Dat heeft dus niks met feminisme te maken maar met het feit dat er tegenwoordig meerdere keuzes zijn dan dat het kind standaard de naam van de vader krijgt.

Ik vind dat juist een goed iets ... :)

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Eens

3. watwordhet

watwordhet Actief lid

27 feb 2012
    200
    0
    0
    genieten van ons manneke
    maas en waal
    mijn man heeft mijn achternaam aangenomen. en ons kind krijgt dus ook mijn achternaam dit omdat wij ook de familienaam wilde voortzetten. en wel allemaal hetzelfde wilde heten

soms wel verwarrend voor mensen die een vrouw verwachten zoals in het ziekenhuis omdat ze daar vaak eerst naar de achternaam kijken (en die heeft hij dus officieel twee aangezien je nooit afstand kan doen van je eigen achternaam) maar over het algemeen weinig problemen ermee.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Mijn man en ik zijn getrouwd, maar ik heb mijn eigen naam gehouden. De kinderen hebben de achternaam van mijn man. Ik ben absoluut niet minder hun moeder omdat ik een andere achternaam heb. Hetzelfde zal gelden voor je vriend mochten jullie ervoor kiezen jouw achternaam te geven. Maar wil hij toch graag zijn achternaam geven, dan zou ik er niet te moeilijk over doen.

5. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen ondanks dat ik een gigantische hekel heb aan mijn schoonvader. Het is wel even mijn gedachte gepasseerd om mijn eigen achternaam te houden. Maar, ik wil de haat jegens mijn schoonvader het niet laten winnen van de liefde die ik voel voor mijn man. Ik ben namelijk trots dat ik ZIJN achternaam draag en dát staat buiten die l*l van een schoonvader ;)

6. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Nee daar ben ik het absuluut mee eens het is niet vanzelfsprekend ;) maar als ik jou begin topic lees wil je zijn achternaam niet gebruiken omdat je zijn vader een vervelende eikel vind haha ;)! Als dat er niet had gestaan had ik gezegd, je moet zeker doen waar je goed bij voelt en als dat jou achternaam is ook prima toch!

7. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Mijn schoonvader is ook niet bepaald een voorbeeld geweest en dan druk ik het erg zacht uit (is geweest omdat hij is overleden). Inmiddels is de akte van erkenning geregeld hier en ons kindje krijgt de naam van mijn vriend. Voor mij heeft die naam namelijk niets met de vader van mijn vriend te maken. Ons kind is van mijn vriend en mij samen en ik wil dat het kindje de naam van zijn vader draagt en dat is voor wat voor mij telt.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn kinderen hebben zoiezo mijn achternaam...waarom moeten ze altijd de achternaam van hun vader krijgen?

9. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    ik dacht idd ook dat het er om ging dat je niet de naam van je man wilde dragen vanwege je schoonvader. vandaar mijn vorige bericht.

ik ben het er mee eens dat je niet altijd je man zijn naam moet dragen ed.
    maar toch ben ik van de oude stempel en wil zelf mijn kinderen wel mijn vriend zijn achternaam geven.

10. topper12

topper12 Niet meer actief

Ik snap je overweging wel hoor! Ons kindje heeft wel "gewoon" zijn achternaam, maar die probeer ik dan ook los te zien van de generatie ervoor. Ach en weet je: zo vaak gebruik je de achternaam in de praktijk niet, hooguit als ze niet luisteren of iets hebben gedaan wat niet mag dan is het voornaam + achternaam. Tsja dan is het toch prettiger dat je niet je eigen achternaam hoeft te roepen ;) haha

Even voor de duidelijkheid: dat laatste niet al te serieus nemen (voordat iedereen over me heen valt :)) Ik zou me er dus overheen zetten als je vriend het wel fijn vindt om zijn achternaam door te geven en probeer het gevoelsmatig ook los te zijn van je schoonvader.

Deel Deze Pagina