Moeten we als verpleegkundigen ook actief meer salaris gaan eisen?

Discussie in 'De lounge' gestart door tessa321, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Nav het onderwijs topic waarbij met regelmaat naar de zorg gewezen word... Moeten wij als verpleegkundigen nu ook actief meer salaris gaan eisen voor onze werkdruk?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het bruto startsalaris en bruto eindsalaris van een basisschool leraar.
    In de zorg (algemeen ziekenhuis) is dit €2144,- obv fulltime werken. Na 12 jaar werken loopt dit bedrag op naar €3072,-

bosi333 vindt dit leuk.
  2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    @tessa321 , als je wilt vergelijken zou ik ook jullie werkdagen op jaarbasis erbij zetten.
    Aangezien full time in onderwijs iets heel anders betekent.

Wat is de bruto uurloon obv contracturen?

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik vraag het me toch af he..en het is vast al eens geroepen. Maar als je dus meer geld krijgt voor hetzelfde werk en uren.. lijkt me dat echt de werkdruk verminderen. Not.

Ik begrijp er waarschijnlijk geen fluit van. De werdruk moet omlaag. Niet het salaris omhoog.

Caithy, Treez, Sado en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Bovenstaand salaris is obv fulltime = 36u per week en 4 werken vakantie

5. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    #5 tessa321, 9 okt 2018
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
    Idd, daar zou ik ook erg blij van worden, maar gezien de tekorten mag er misschien iets aan de andere kant gebeuren ;)
    Was ook meer een vraag dan dat ik het ook echt wil hoor. Ben benieuwd hoe onze beroepsgroep hier over denkt namelijk.

6. Manque

Manque Niet meer actief

Ben je nu tevreden over de werkdruk en ontevreden over je salaris?

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik vind dat de zorg inderdaad onderbetaald wordt als ik daar soms de salariëring van voorbij zie komen. Gezien de verantwoordelijkheid toch wel van bijv verpleegkundigen die veelal de 1e en meeste zorg verlenen. Ik vind dat vooral dat meer/hoger gewaardeerd mag worden.

Ik denk dat een bijkomend voordeel is als er beter betaald wordt dat het beroep ook meer aantrekt waardoor meer personeel beschikbaar en waardoor hopelijk lagere werkdruk puur door capaciteitsproblemen.

Waar t m volgens mij echt in zit zijn de volledig uitgekauwde procedures en rompslomp handelingen die het verlenen van de primaire zorg benadelen. Daar zou nu echt eens wat aan gedaan moeten worden. Net zoals in het onderwijs dus.

En de beschikbare tijd per patiënt bijv. T moet allemaal maar zo goedkoop mogelijk tegenwoordig want de verzekeraars vergoeden alleen t absolute minimum en als t ff kon gooien ze t nog op eigen risico ook. en dus betekent dat minder aandacht voor de patiënt en dus ook minder kunnen voorzien in de basisbehoeften.
    Daar moet ook wat aan gedaan worden.

Hoe je dat bereikt? Dat weet ik niet.

Wat mij betreft mogen ze beginnen met de privatisering van de zorgverzekering terugdraaien. Zorg ervoor dat het weer om de mens en om de zorg zelf draait ipv om zoveel mogelijk winst te maken over de rug van zieken.

Ik werk overigens zelf niet in de zorg, maar dit is wat je er als buitnstaander wel van mee krijgt als je bekenden hebt die wel in de zorg werken en wat je uit nieuwsberichten enzo haalt. En gewoon door na te denken met gezond verstand ;)

amdaa, baby90 en tessa321 vinden dit leuk.
  8. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    ,
    De werkdruk is te hoog en als ik mijn salaris tegenover een andere hbo opleiding klopt het eigenlijk ook niet :oops:
    Mijn werk vind ik dan wel weer heel erg leuk :D

9. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Is dit een HBO of MBO salaris? Voor HBO vind ik het wel heel weinig moet ik zeggen. Ik zit er iets meer dan 1000 euro boven.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit is voor mij dezelfde reactie als op de leraren: de werkdruk moet omlaag, niet het salaris omhoog. Nou ja, dat mag wel natuurlijk, haha. Maar vooral al die bureaucratische rompslomp fors verminderen, zodat er weer tijd is voor de patiënt, ipv voor al die stomme lijsten en zooi die je in moet vullen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  11. Manque

Manque Niet meer actief

Maar met 1 HBO-opleiding kun je in verschillende beroepen terecht komen die anders gewaardeerd worden, dus misschien is dat vergelijk niet helemaal kloppend? Ik zeg niet dat je niet te weinig betaald krijgt hoor, maar ik denk dat er misschien beter onderbouwde argumenten voor gegeven moeten worden.
    De werkdruk lijkt me sowieso iets waarvoor mensen de noodklok mogen slaan. Dus go for it! Ik sluit zo aan bij een mars voor de zorgsector.

Angel1980 en amdaa vinden dit leuk.
  12. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs
    Dit.
    Extra's zijn meegerekend.

Ik vraag me serieus af waarom er altijd met het onderwijs vergeleken wordt..
    Werken in de zorg is zwaar, maar ga eens een week volledig als leerkracht aan het werk...

Trouwens. Ik heb 2 HBO diploma's en mijn vriend heeft MBO3. Hij verdiend meer dan mij.
    Dus per CAO is het gewoon verschillend.
    Overigens, ik ben tevreden ;)

Puck1 vindt dit leuk.
  13. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik heb bij beide een kijkje in de keuken gehad (werk in de zorg als paramedici dus zie en spreek dagelijks zorg en heb een moeder en schoonmoeder in het onderwijs waar ik meerdere keren 1 of enkele dagen in de klas ben geweest voor gastlessen, ondersteuning of andere dingen en thuis heb gezien wat er nog voor werk is na werktijd) en ik blijf erbij: liever onderwijs dan zorg.

En w.b. Salaris en werkdruk: beide mogen opgepakt worden, maar als er meer geld vrijgemaakt wordt voor zorg dan kunnen salarissen omhoog en wordt het hopelijk ook aantrekkelijker om in de zorg te gaan werken. Ergens zal de negatieve spiraal tot een halt moeten komen en dat lijkt me alleen kunnen met meer geld op de juiste plekken in de zorg.

14. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
  15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Meer salaris heeft voor mij niet de prioriteit. Wat ik wil is meer personeel. Ik klaag niet over mijn salaris maar wel over de werkdruk. Dat maakt mijn werk niet leuk. En voornamelijk het overwerken, extra werken etc want er is niemand.

Marchella vindt dit leuk.
  16. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Mijn loon is niet hoog maar goed daarvoor ben ik ook niet de zorg in gegaan.
    Ik wil meer handjes aan het bed, meer aandacht voor de mensen!!
    Dat loon is een bijzaak

lies276, DastyQueen en Jessie80 vinden dit leuk.
  17. Tove

Tove Niet meer actief

Meer salaris hoeft niet perse van mij, al worden we zeker (zwaar) onderbetaald. Alhoewel, voor de helpenden en verzorgenden mag er van mij zeker salaris bij! Ik hoop dat er geld vrijkomt voor meer personeel, zodat de werkdruk omlaag gaat en er betere zorg kan komen. Daarnaast hoop ik dat ze gaan investeren in betere (en meer) stageplaatsen, die zijn namelijk om te huilen en dragen niet bij aan het oplossen van het personeelstekort.

Alleen, actief meer salaris eisen..hoe zien mensen dat voor zich? Als wij staken, gaan er mensen dood. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben en de reacties die daar op volgen wil ik ook niet aanhoren. Overige acties hebben vrij weinig zin.

lies276, Louise11110 en Marchella vinden dit leuk.
  18. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Mbo en hbo zijn gelijk getrokken in de zorg

19. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wat raar zeg, hoezo dat?

20. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Ik ben het met de meeste reacties, liever meer handen aan het bed om beter te kunnen doen waar ik goed in ben dan extra salaris en nog steeds zo'n mega werkdruk.
    En idd de lijstjes etc mogen me ook gestolen worden, maar de meeste zijn dan wel belangrijk voor de continuïteit van zorg en inzicht in de situatie van de patiënt.

Deel Deze Pagina