Dilemma wonen in stad of dorp

Discussion in 'De lounge' started by aicirtap, Jun 29, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik zit met een dillema.

Wij wonen nu net buiten Utrecht in een groot dorp B. (43000 inwoners ongeveer). Fijne plaats om te wonen. Vrienden wonen elders.

Ik ben op zoek naar een huurhuis met tuin en 2/3 slaapkamers. Kopen is geen optie. We wonen nu in een flat op 6 hoog.
    Maar er komt zeer weinig vrij in mijn huidige woonplaats. Afgelopen jaar maar iets van 5 huizen, waarvan 3 echte kanshebbers. Het grote dorp er naast Z. komt ook weinig vrij plus sta daar lager op de wachtlijst.

Nu heb ik in Tuinwijk, dus in Utrecht zelf, een leuk huis aangeboden gekregen. Het is een jaren 20/30 huis. Woonkamer 35 m2 met openslaande deuren naar de tuin. Gesloten keuken 8m2, waar de wasmachine ook staat. Toilet en trapkast. Groene tuin van ongeveer 40-50 m2.
    Boven 2 slaapkamers (waarvan 1 met inbouwkast) en badkamer zonder toilet.
    Er moet wel heel veel gebeuren. Verven/stuccen, nieuwe vloer. En ik wil tzt ook wel nieuwe keuken en sanitair. Dat is nu nog in retro stijl haha. En de woningbouw ziet geen noodzaak voor vervangen.
    Minpuntje is dat ik iets meer bergruimte had gewild. En in de winter staat je was wederom in de slaapkamer of woonkamer.

De wijk/buurt is rustig. Werk en centrum op fietsafstand. Dagelijkse winkels, bushalte, speeltuin / groenstrook, park (met restaurant/ speeltuin/ kinderboerderij), basisschool op loopafstand 5-10 min. Dus zeer centraal.

Maar hoe is het voor een kind om op te groeien in de stad? Hoe doe je dat met samen spelen?
    Vrienden zeggen meer prikkels, meer verkeer, onveiliger, etc.
    Nu is buiten spelen op meer plekken wel een dingetje.
    Bso/vso moet ik nog naar kijken.

Als het in de plaats waar ik nu woon had gestaan of in Z. Had ik gelijk gedaan. Ik ben daar ook meer vertrouwd/bekend. Maar nu twijfel ik. Met name denk ik door de locatie. Al is het wel een buitenkansje om in deze week te kunnen wonen.

Wat zouden jullie doen?
    Woont iemand hier met kinderen in de stad?
    Mijn eigen woonplaats even niet expliciet benoemd. Mag wel via pb.

2. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Ik dacht dat je dilemma andersom was: nu wonen in de stad en verhuizen naar een dorp ;) Ik ben misschien licht bevooroordeeld (ben een echt stadsmens), maar ik zou niet twijfelen. Bovendien ken ik de wijk in Utrecht die je noemt en dat is een leuke, groene wijk met veel gezinnen met kinderen. Ik zou daar niet echt het gevoel hebben dat je in een stad zit, maar je hebt wel de voordelen van de stad dichtbij. Het is denk ik niet een gigantische grote overgang omdat je nog in een wijk buiten het centrum zit.

Ik heb altijd met kinderen in de stad gewoond (2x centrum, 1x vinex) en ik vond het juist geweldig. Als er maar kinderen in de wijk wonen en er iets als een parkje is. Wij (ook mijn kinderen) missen de stad nog steeds nu we in een dorp wonen en gaan elk weekend wel even stad-happen :D

aicirtap and Mapje like this.
  3. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Wij wonen in een stad, maar niet zo groot als Utrecht.
    Wij wonen in een prima woonwijk, dat zal niet zoveel verschillen met een woonwijk in een dorp. Het is er niet superrustig, maar ik ben niet anders gewend. We hebben nu een drukke straat achter ons huis, maar in een vorig huis hoorden we alleen de vogeltjes. Dat is toch echt afhankelijk van hoe het huis ligt.
    Qua verkeer vind ik het juist wel veilig. Overal aparte fietspaden en verkeerslichten. Kinderen spelen gewoon in de wijk of in het park. Hier heeft elke wijk wel een eigen park en verschillende speeltuinen. Wij hebben er binnen een straal van 300-400 meter een stuk of 8.
    Onze oudste heeft nu verschillende vriendinnen van buiten de stad (VO). Voor haar is alles dichtbij, haar vriendinnen moeten overal wel een stuk voor fietsen. Het enige waar wij de auto voor moeten pakken is voor de bossen. Verder zijn alle voorzieningen dichtbij, maar dat zal voor een plaats met 43000 inwoners niet anders zijn.

Tja, wat moet je doen. Ik vind de plek waar een huis staat toch wel belangrijker dan het huis zelf. Of je op die plek in Utrecht kunt aarden is iets wat je zelf zult moeten uitvogelen. Maar er zijn genoeg mensen prima opgegroeid in een stad:)

4. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

Apr 25, 2022
    2,562
    2,662
    113
    Female
    Kun je niet gaan kijken hoe het daar is?
    Bij een paar mensen in de buurt daar aanbellen en vragen wat hun ervaring is?

Sfeer gaan proeven enzo.
    Het verschilt per deel van een stad nogal hoe de beleving is.

5. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

Jan 28, 2015
    1,199
    531
    113
    Wij hebben in Leidsche Rijn gewoond dus niet echt in Utrecht stad zelf. Mijn man komt zelf uit Utrecht Zuilen. Wij vonden het in Leidsche Rijn al te druk qua verkeer en dat ze niet zelf naar de speeltuin konden of uit school af konden spreken buiten op straat.

Ik denk dat ik de overstap nu nog niet zou maken als je er qua bergruimte wat op achteruit gaat en je was niet normaal kwijt kan. Ook als er nog veel aan gedaan moet worden gaat in de kosten lopen terwijl je als je wat langer wacht minstens wel een nette keuken en badkamer hebt.

Denk dat je voor jezelf de plus en min op een rijtje moet zetten en niet te snel toe moet geven omdat je graag een ander huis wil hebben maar voor jezelf bepaald of het je waard is om zoveel op te knappen en een retro keuken en badkamer en in wil leveren op de ruimte en geen ruimte voor je wasgoed.

aicirtap likes this.
  6. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Wij wonen in een stad, in een buitenwijk bij uiterwaarden. Mijn kinderen fietsen vanaf groep 4 zelf naar school, we hebben een speeltuin voor en achter ons huis en lekker veel ruimte om ons heen. Het centrum is 20 minuten fietsen, 5-10 minuten met de bus. Ideaal wat mij betreft. En ook heel fijn dat mijn zoon niet zo ver hoeft te fietsen naar de middelbare school.

De ene stad is de andere niet en de ene wijk is de andere niet. Dat zou voor mij het voornaamste zijn.

NiekeKris and aicirtap like this.
  7. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    Wat grappig ik heb daar bijna mijn hele jeugd gewoond. :D Zou je niet beter kunnen wachten totdat er een bovenwoning vrij komt? Die zijn namelijk een stuk ruimer en ik zou even kijken in welk gedeelte van tuinwijk je dan komt te wonen.

Ik heb het daar als kind in ieder geval heel fijn gehad.

8. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,565
    3,899
    113
    Female
    Wij zijn pas net terug verhuisd naar een dorp.
    Ik heb enkele jaren midden in Antwerpen gewoond, dan nog enkele jaren een beetje buiten Antwerpen, en nu dus een dorp. Wat voor ons echt de beste beslissing was.

Maar alles heeft zijn voor en nadelen.
    Een groot voordeel van de stad vond ik vb dat alles dichtbij was, ik kon alles te voet of met de fiets doen. Dat gaat hier in ons dorp niet. Rap even naar de winkel of eens door de winkelstraat slenteren, dat mis ik wel soms (en ook het aanbod aan vb Marokkaanse winkels met hun mega watermeloenen en summer goed fruit ook, loved it:D)
    Ook voor vb kinderen is het niet zo veilig om hier in ons dorp alleen te fietsen, hoewel Antwerpen veel drukker is fietste ik daar toch veel liever als het donker was vb.
    Ik kon alleen niet zo goed tegen de drukte, en altijd wel ergens lawaai. Dat is dan weer wat ik het grootste voordeel vind aan ons huis nu, de rust en de ruimte. Ik ben snel overprikkels, maar anderen kunnen daar beter tegen of worden net onrustig als het te stil is.
    In de stad had ik nooit het gevoel 'alleen' te zijn, maar ik had een studio op de gelijkvloers met veel voorbijgangers. Dus als ik een tip mag geven, let goed op de inkijk. En hoe je daar eventueel iets aan kan doen zonder teveel daglicht weg te nemen.

En wat ik het allerhardste miste in de stad, was een (eigen) buitenruimte! Dat hoor ik ook van mijn broer die nu in Leuven woont, en van enkele vriendinnen. we zijn allemaal opgegroeid in een dorp, en misten allemaal om buiten te kunnen. We hadden ook allemaal geen terras.
    Dat was voor mij 1 van de grootste redenen om terug naar een dorp te gaan.
    Dus als een terras mogelijk is, zou ik dat wel zeker doen. In een dorp is de openbare buitenruimte weer net wat rustiger, dus daar zou ik een terras minder een noodzaak vinden.

In een stad is alles net wat anoniemer, in een dorp meer iedereen kent iedereen in de buurt.

Mijn man is trouwens meer opgegroeid in een stad en het is zo grappig om hem nu de boerenbuiten te zien ontdekken :roflmao:

aicirtap likes this.
  9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,310
    10,278
    113
    Ik zou kijken naar de wijk. Hoe voelt het, hoe ziet het eruit. Zie je daar je kinderen lopen. Hoe ziet de school eruit Etc.

We woonde tijdens de zwangerschap en het eerste jaar van onze zoon in een grote stad. De wijk waar we woonde was tja nieuwbouw in een oude wijk.

Daar zagen we ons kind echt niet opgroeien.

Ook als hij wat ouder is zou hij daar niet snel alleen naar de stad mogen. Er hangen drugsdealers (als je daar hebt gewoond weet je waar ze zitten) en kies ik er niet voor om dan alleen te laten gaan.

Wij zijn dus bewust uit de stad gegaan zodat hij ook alleen naar het centrum kan gaan voor de bieb, ijsjes, cadeautje kopen etc.

aicirtap likes this.
  10. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,693
    3,134
    113
    Female
    Brabant
    Ik ben blijkbaar een echt dorpsmens dus ik kan geen tips geven:roflmao:

Maar je kan je wat ook in je trapgat hangen. Dan hangt het niet in de weg :)

aicirtap and Mapje like this.
  11. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    In een dorp zitten er evenveel hoor. Vergis je niet. :|

Mississippi, Biny, autumn86 and 6 others like this.
  12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,310
    10,278
    113
    Jakkes, hier nog niet. Ze zullen er overal wel zijn maar de stad waar we woonde voelde niet prettig om hem daar op te laten groeien.

13. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,693
    3,134
    113
    Female
    Brabant
    Ons dorp staat in de omgeving bekend als het drugsdorp. Als je iets nodig hebt kom je blijkbaar hierheen:roflmao: ook is er een tijdje terug vlak achter ons huis een drugslab opgerold.
    Dus dat is inderdaad niet alleen in een stad :roflmao:

14. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    In elk dorp word drugs verkocht, denk je echt dat ze jullie dorp overslaan?

Ik denk zelfs dat het in dorpen erger is als in de grote steden en dan bedoel ik de drugslabs. Maar dat is meer mijn eigen gevoel ik heb mij hierin niet dusdanig verdiept. Ik zal het eens gaan opzoeken.:p

Je kan in ieder geval zeggen dat jouw dorp een toeristische trekpleister is.

Featherr likes this.
  15. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik denk dat dat sowieso de belangrijkste issue is, waar woon je precies. In elke stad zijn plekken waar je heerlijk rustig en veilig woont, in elk dorp zijn plekken waar je liever niet wilt wonen. Al was het maar omdat niet alles bij iedereen past.

Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je er zelf in zit. Als je erg gehecht bent aan dorpsleven, dan zul je in de stad altijd redenen vinden waarom je er niet kunt aarden. Andersom geldt dat ook. Dan kan ik hele goede redenen geven waarom de stad beter is dan een dorp (of andersom) een ander zal dat geheel anders ervaren.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,065
    3,859
    113
    #16 Jo79, Jun 29, 2022
    Last edited: Jun 29, 2022
    Wij woonden voor we kinderen kregen in een wijk die in de top 3 staat van armste wijken in Nederland in een grote stad. Laat ik het zo zeggen, saai was het niet :|. No way dat ik daar mijn kinderen buiten zou laten spelen.
    Maar goed, in diezelfde stad zou ik misschien wel voor andere wijken kiezen, als die huizen niet zo vreselijk duur zouden zijn.
    Hoe zit het daar met scholen? Zijn er bijvoorbeeld wachtlijsten, heb je voorrang bij verhuizing of moet je maar een school accepteren die nog plek heeft?

17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

sorry hier moet ik heel hard om lachen :roflmao::roflmao::roflmao: gelukkig voor jou komen die dealers niet over de stadsgrenzen. :roflmao::roflmao::roflmao:

18. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    :roflmao::oops:

19. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    Ik zou idd gaan kijken hoe het daar is, en miss een wasdroger aanschaffen voor de spijkerbroeken/handdoeken in de winter
    Haha idd drugsdealers vind je overal in de stad en in het dorp en zeker in de “nette delen” :roflmao::roflmao: En buiten spelen is het zelfde in de stad als in een dorp overal kan er wat gebeuren ik kom uit een grote stad en woon nu in een dorp.

GossipGirlxoxo likes this.
  20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,624
    113
    Die hangen toch overal wel rond?
    Ik heb van de week een boek gelezen en daarin gaat de dealer allemaal plekken in Nederland af en weet zo feilloos alles te verkopen, zonder dat hij naar 1 bepaalde plek gaat (en al zeker niet naar de plek die erom bekend staat). Oké, dat is een boek maar de tijd dat boeken verzonnen verhaaltjes waren is ook een beetje voorbij.
    Wat ik wil zeggen: 'ze' zitten overal.

Share This Page