Auto delen met moeder?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 29 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha ladies.

Even een vraag naar jullie mening en advies.

Wij (gezin met 2 kids) hebben 2 auto's. Mijn man neemt de auto 3d per week mee naar kantoor, en dat is de grootste auto.
    Wij hebben altijd allebei een eigen auto gehad, ik heb een klein boodschappenwagentje, die ik altijd voor naar m'n werk gebruikte.

Echter door corona en dat ik nu (niet tijdelijk) thuisblijfmoeder ben, staat mijn auto grotendeels stil te staan. Hij heeft 2500km gelopen afgelopen jaar....

Mijn moeder heeft een rammelbak, woont op 1km van ons huis, en zij heeft ivm pensioen ook flink minder te besteden de komende 3jaar. De rammelbak is ook duur in wegenbelasting en zuipt benzine.

Nu dacht ik, kan ik niet (onder voorwaarden) samen met m'n moeder die auto doen. Wij hebben ook elektrische fietsen en mijn oudste fietst al zelf.
    Ik dacht zelf aan wel een soort afspraken lijstje maken over tanken en onderhoudskosten (naar kilometers bijv). Ik wil hem zelf in principe alleen 3d ter beschikking hebben als mijn man niet thuis is, maar als ik geen plannen heb kan hij ook makkelijk bij mijn moeder blijven staan.

De reden dat ik mijn auto niet weg doe is een uitstapje of dat ik een keer naar het zkh 23km verderop moet, of als we met 2 auto's op vakantie willen. Of als het sneeuwt en waait, dan doe ik boodschappen met de auto.

Waar heb ik niet aan gedacht?

2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Afsprakenlijst lijkt mij een goed idee.
    Ik mis in jouw nog verhaal de verzekering, wil je die kosten ook naar rato verdelen?
    Stel je moeder rijdt hem in de prak waardoor jouw schadevrije jaren omlaag gaan, wat wil je daar dan over afspreken?

Wat doe je bij pech als je daar iets voor wil regelen?
    Onze auto heeft garantie vanuit de garage op de auto, dus maakt niet uit wie er in zit, die kan gewoon bellen.
    Maar ANWB gaat bijvoorbeeld op naam, dus als 1 van de 2 lid is en de ander krijgt pech kun je de ANWB niet bellen.

femkes en 1981Mama vinden dit leuk.
  3. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.194
    1.054
    113
    Vrouw
    Wij hebben dat jaren gedaan. Mijn moeder zat in bijstand, wij betaalden de belasting, zij de verzekering. Tanken ging naar gebruik, en onderhoud spaarden we samen voor. Van te voren alles afgesproken en dat ging prima zo.

1981Mama vindt dit leuk.
  4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Die verzekering is een goeie. Mijn koekblik is meeverzekerd met de grote auto, dat zal ik uitzoeken

Fruity90 vindt dit leuk.
  5. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Ja zeker het overwegen waard. Mijn zus en ik willen dit ook doen als onze auto's aan vervanging toe zijn. Nu komen hun over een maand vlakbij wonen (100meter verder)

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn schoonzus doet het zo met mn schoonmoeder. Gaat prima.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ik zou het zelf niet doen maar als jij je er goed bij voelt en hele duidelijke afspraken kan maken, verzelerings technisch je eruit kan komen waarom niet

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik zou het zelf te veel gedoe vinden. Wil je je auto onverwachts pakken en dan staat ie net bij jouw moeder. Ook qua kosten zou ik me denk ik bezwaard voelen om dingen in rekening te brengen bij mijn moeder.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou het doen denk ik :) . Als je moeder het ook wil tenminste. Ik kan me voorstellen dat het haar misschien te veel vrijheid kost? Ik weet niet hoe afhankelijk ze is van de auto? Maar zeker als jullie nog elektrische fietsen achter de hand hebben... en 4 dagen in de week heb je sowieso nog een andere auto.

10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Wij hebben een paar maanden 1 auto gehad. NOOIT MEER :|
    Wat een gezeik. We vonden altijd dat de één hem meer nodig had dan de ander. Ik leverde voor mijn gevoel een stuk zelfstandigheid in. Maar goed, wel beiden werkend hier en met kinderen en zonder fietsen. Ik fiets dus gewoon echt niet :rolleyes:

Mapje vindt dit leuk.
  11. Nova1986

Nova1986 Actief lid

25 mei 2020
    253
    101
    43
    Vrouw
    Lijkt mij een mooie oplossing, en ook nog eens duurzaam

Syane vindt dit leuk.
  12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Hoe vaak heeft je moeder hem nodig?

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Heb 3 jaar geen auto gehad, enkel die van mn man (die m 5 dagen in de week mee had...) vanaf t moment dat G. was geboren werd dat dus een issue. Moest een keer door de sneeuw heen 1,5 uur heen en 1,5 uur terug banjeren voor een vaccinatie van G.. Thermoskan water mee want die moest daar ook nog eens eten voordat we aan de terugweg begonnen. Wat een gek.t.

Ik doe met liefde super veel lopend, wandelen vinden de kleintjes helemaal fantastisch maar dat stukkie vrijheid is mn alles.

Zou eerder kijken voor een klein koekblikje voor je moeder. Tweedehands hoeven ze ook nog niet eens zo duur te wezen.

Edit: zo lang geen auto op je naam hebben is ook nog eens een drama voor je schadevrije jaren...kon weer bij 0 beginnen. AUW.

Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Zoveel gezinnen met maar 1 auto. Boodschappen kun je zo plannen dat je niet met regen naar de winkel moet. Die keer dat je dan toch de auto opeens nodig hebt en hij staat bij je moeder, heb je die kilometer ook zo gefietst

Jessi79 vindt dit leuk.
  15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier sinds de eerste lockdown de tweede auto weggedaan en niet gemist. Wij doen heel veel op de fiets en en die paar keer per jaar dat we de tweede auto nodig hebben gebruiken we een deelauto die hier in de wijk staat.

De grote boodschappen laat ik bezorgen en de rest haal ik lopend of op de fiets.

Fruity90 vindt dit leuk.
  16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hadden destijds beide auto s op naam van man staan en op allebei dus korting.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.686
    113
    Wij hadden 2 auto's maar omdat ik alles op de fiets doe ( wel electrische) ook naar het werk na een avonddienst,hebben wij de 2de auto weg gedaan. Ik reed er misschien 1a2x per maand in. Stond een splinternieuwe auto stil voor de deur, due hadden we net gekocht vorig jaar ivm mijn werk en toen ging ik van baan wisselen in onze woonplaats. Heb het een half jaar aangekeken en toen de knoop doorgehakt. Zelfs in de winter tijd fietste ik bijna altijd.

Mis hem totaal niet, als ik de auto nodig heb werkt man thuis of ik breng hem naar het werk en haal hem weer op.

Fruity90 vindt dit leuk.
  18. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou het doen! Superfijn toch als je zo je moeder kunt helpen.
    Ik heb toevallig sinds deze week weer een auto, maar hiervoor 12 jaar ofzo maar 1 auto gehad. Doordeweeks had mijn man die altijd mee, dus moest ik ook alles op de fiets of lopend doen. Mijn schoonouders wonen wel om de hoek hier, dus als ik echt een keer een auto nodig had, kon ik er daar altijd eentje lenen. Dat beviel heel goed, als je geen auto voor de deur hebt staan, mis je 'm ook niet zo snel vind ik. Nu heb ik weer een auto, omdat ik een andere functie ben gaan doen en daarvoor wel regelmatig naar kantoor moet, hiervoor werkte ik volledig vanuit huis.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja waarom niet….

Wij hebben samen 1 auto, maar man heeft die altijd mee naar z’n werk.

maar als m’n moeder dan vakantie heeft of een auto van het werk mee naar huis dan staat haar auto altijd bij mij voor de deur:roflmao:

(wonen ook ongeveer een km uit elkaar)

overigens scheelt het wel dat haar vriend ook een auto heeft en als ze vakantie hebben hebben ze dat samen, ze zit zelf dus ook niet zonder auto

20. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.132
    1.831
    113
    ANWB heeft als optie een gezins/partner kaart of hoe het ook heet.
    Man zijn auto' heeft anwb en mocht ik die ook vaak gebruiken kon ik ook een kaart kopen.

En hoeveel schade vrije jaren heeft moeders en jij en wie is het voordeligste in verzekeren.
    En onderhoud als beide een bedrag opzij schuift komt dat wel goed.

Ik wilde dat ook doen met schoonmoeder maar die heeft een rampen auto en ik heb een blik.
    En zij wilde die van haar houden omdat weer fijner voor haar was.
    Maar mijn auto is vele malen goedkoper ik zou dus het zelfde betalen of zelfs meer als wij het met haar auto deden dus ik heb gepast

Deel Deze Pagina