Hai, Op dit moment ben ik bijna 11 weken zwanger( na een miskraam in december ) de laatste weken voel ik me niet lekker, ben erg misselijk en vermoeid.(Ja..hoort erbij!) Tegen de misselijkheid heb ik emsafene gekregen wat helaas niet voor 100% werkt. Een week of 3 geleden was ik op mijn werk zo misselijk en beroerd dat ik vroeg of ik alsjeblieft naar huis mocht(ik had de hele ochtend al staan kokhalzen) Mijn werkgever vond het onzin, vond maar dat ik moest tandenbijten en Door moest gaan. Hij wilde niet dat ik naar huis ging en vond het onzin om mij ziek te melden. Hierna beloofde hij mij dat hij mij na mijn vakantieweek meer zou ontzien en mijn uren te houden aan mijn contracturen (20-22 uur). Die belofte komt hij alleen niet na..Hij heeft 2 personen tegelijkertijd vakantie gegeven waardoor ik afgelopen week met veel misselijkheid,braken, vermoeidheid en moeite 42 uur gemaakt heb. Ook ben ik van de week even gaan zitten omdat ik me ineens niet goed voelde worden. Mijn werkgever doet over dit alles erg nonchalant en zegt vervolgens:' tja, hoort erbij.. zal je nog wel even houden ' ik ben normaal gesproken niet echt een klager of een persoon dat zich snel ziekmeld (of ik moet met hoge koorts en griep in bed liggen...) Mijn werkgever doet sinds hij weet van mijn zwangerschap sowieso raar en moeilijk. Hij maakt rare opmerkingen betreft mijn zwangerschap en doet moeilijk over bijvoorbeeld een bezoek aan de verloskundige of ziekenhuis (vanwege iets wat ik mogelijk doorgeef aan ons kindje). Ik moet dat volgens hem allemaal maar plannen in een vakantieweek of mijn eigen tijd..(terwijl wij het rooster 3 dagen van te voren weten...) Het dilemma wordt groter aangezien mijn zus komende week een geplande keizersnede krijg waar ik graag bij in de buurt wil zijn. Mijn collega's zijn hiervan op de hoogte en weten ook dat ik daarheen ga. Mijn probleem nu is dus dat als ik mij ziekmeld, dat ik bang ben dat mijn collega's mijn werkgever hierover inlicht ( hij weet daar namelijk niet van, had alleen gevraagd of hij de betreffende dag mijn vrije dag wilde inplannen en die heb ik gekregen)en dat mijn werkgever mij op basis daarvan wil ontslaan, terwijl ik zelf ook oververmoeid en extreem emotioneel ben. Wie kan mij hiermee helpen of heeft tips? Ga morgen hierover ook in gesprek met mijn verloskundige. Groetjes!
Ik zou in eerste instantie even de arbo regels bij zwangerschap voorleggen waarin staat niet verplicht tot overwerken en extra pauze toestaan. Je zou hier dan even bij kunnen vermelden "Ik wil graag dat we ons hieraan gaan houden" zodat je iig niet extra hoeft te werken. Vervelend zeg! Ziek melden zou ik zelf persoonlijk nog niet doen, hoewel ik wel je standpunt snap. Maar met wat meer pauze is het misschien beter vol te houden? Benieuwd of je verloskundige goede tips heeft.
Mag dat überhaupt wel, je rooster zo kort van tevoren? Vaak staat in de cao aangegeven wanneer rooster klaar moet zijn.
Afspraak bij bedrijfsarts aanvragen, samen bepalen of het verstandig is dat je (tijdelijk) minder werkt. Leidinggevende kan wel vanalles vinden, maar heeft er niet zoveel over te zeggen. Dat hij onderbezet is, is niet het probleem van de overgebleven medewerkers, zeker niet van een zwangere. Jouw ontslaan als je ziek bent, wordt een moeilijke klus, maar ga je niet ziek melden als je vrij wilt zijn. Dat werkt niet mee. Oververmoeidheid is echter wel dé reden om je ziek te melden en eigenlijk moet je dit doen voordat dit gebeurt. O en volgens mij is het wettelijk bepaald dat van een zwangere geen overuren verlangd mag worden. Je wordt echt goed beschermd als zwangere door de wet!
Ja echt even inlezen in je rechten hoor! Ik ben bij de arbo geweest om dat ik geen 30 uur meer kan staan ivm beginnende bekkeninstabiliteit en een beklemde zenuw. Nou ik moest gewoon fulltime aan 't werk. Tot dat ik me weer ziek moest melden. En morgen weer naar de arbo moet. Google even je rechten en geef die aan je leidinggevende en wat niet gaat gaat niet. Meld je dan maar ziek. Wel omdat je echt niet kan werken
Ben bij de huisarts geweest en die heeft mij geadviseerd om mij ziek te melden. Die ene vrije dag had ik toch al, dus daar kon mijn werkgever niets over zeggen..achteraf maar goed dat ik me heb ziekgemeld. Lig nu nog beroerd en vermoeid in bed..heb wel UWV al aan de lijn gehad..die bellen over een tijdje terug om te vragen hoe het gaat..