Ik weet het , ik weet het, weer over de mexicaanse griep:x Wij hebben een dochter van 2,5 die geent gaat worden tegen de mexicaanse griep. Ook wij laten het doen, omdat we een dochter van bijna 7 weken oud hebben. Voor ons geldt dat we het advies van de gezondheidsraad / ggd / rivm volgen en ons als huisgenoten van een baby van 0 tot 6 maanden laten enten. per 1 januari gaat ze naar het KDV en komt ze op een groep van kindjes van (zeg maar) 0 tot en met 1 jaar. En de kans dat er ouders tussen zitten die hun kindje vanaf 6 maanden tot een jaar niet laten enten is natuurlijk aanwezig. Ook de leidsters worden vooralsnog niet geent... Ons KDV heeft aangegeven deze niet gevaccineerde kindjes niet te kunnen weigeren. Niet dat dit de bedoeling is, er zouden ook andere maatregelen getroffen kunnen worden, maar dit doen ze (vooralsnog) niet. Zij volgen het advies van de GGD (en wat dat dan ook mag wezen) op. Echter; ik heb er ontzettend veel moeite mee dat ons KDV het belang van ouders die een keuze hebben om te vaccineren maar dit niet doen boven het belang van een baby van 0-6 maanden stelt. Bovendien; ouders die kindjes vanaf 6 maanden niet laten enten volgen het advies tot enten gewoonweg niet op, maar kunnen doodleuk een babygroep opwandelen met baby's die deze keuze niet hebben.. Wat zouden jullie doen; je baby toch brengen of andere opvang regelen. Ik neig sterk naar dit laatste, ik ben zo bang dat onze dochter griep, een stevige verkoudheid oploopt, of iets anders krijg t met daarbovenop nog eens de mexicaanse griep! Ze is nog zo klein en kwetsbaar.. Ik weet het, onze dochter gaat nu ook onbeschermd naar het KDV en kan thuis ook onze jonge dochter aansteken. Ook het feit dat de leidsters niet gevaccineerd worden speelt mee, dus niet gevaccineerde kindjes zijn niet het enige 'risico' op besmetting... Stel ik me aan of maak ik me terecht zorgen?
Als ik heel eerlijk ben vindt ik het een beetje onzin wat je zegt. wordt er ook een beetje boos van. Kinderen worden in hun leven gewoon ziek. Of het nu griep of een verkoudheid is daar kan je niks tegen doen (behalve nu vaccineren dan). De mex. griep is geen dodelijk virus maar een milde griep (kijk maar op de site van het RIVM). Waarom ouders/kinderen weigeren die niet ingeënt zijn. Dat is toch de keuze van die mensen zelf! Het is niet alsof ze roken in het gezicht van je kind ofzo. Als je je hier al druk overmaakt kan je net zo goed nooit meer naar buiten gaan. Van een normale griep of goede verkoudheid wordt de weerstand alleen maar sterker. Voor alsnog verloopt de mex. griep normaal. Dat de inenting volledig veilig is ook nog maar onzeker (voor de lange termijn) dus daarom mensen weigeren die kiezen geen inenting te krijgen?? Sorry hoor maar dat slaat echt nergens op
Wij laten ons trouwens wel inenten dus dat is niet de reden dat ik zo reageer. Maar mensen zijn onnodig bang en dan komen er van dit soort rare ideeën. Sorry maar kan het echt niet anders verwoorden.
In dit topic zijn ze er al over aan het discussiëren : http://www.zwangerschapspagina.nl/oppas-kinderopvang/173816-kvd-mex-griep.html
@Tonneke; ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt; Aanvankelijk leek de mex. griep mild te verlopen. Maar ook artsen staan voor een raadsel waarom er toch gezonde mensen (zonder onderliggend lijden) overlijden. Dat is ook een van de hoofdredenen waarvoor deze grootschalige vaccinatiecampagne. Ik begrijp de overweging van cam dan ook. Maar je hebt ook zeker gelijk als je zegt 'dan kan je ook niet gewoon naar buiten gaan', want ws. neem je je kindje ook mee naar de supermarkt oid. en daar loop je ook risico. Het blijft ms. een lastige overweging maar vergeet niet dat dit geen 'gewone' griep is, daar overlijden alleen zwakkere/oudere/zieke mensen aan...
Van de gevallen dat gezonden mensen zelf kleine kinderen zijn overleden zijn verklaarbare redenen voor. Het meisje bijvoorbeeld dat 3 jaar was en overleden hebben de ouders niet de dokter gebeld en zijn ook niet naar het ziekenhuis gegaan. De artsen zeggen juist wel dat het een milde griep is. Zeiden ze zelf in de persconferentie. Mensen worden nu bang gemaakt en daar wordt ik boos om. Natuurlijk is het vervelend en kan je in het ziekenhuis komen maar dat doen ze nu meer uit voorzorg. Mijn vriend werkt op de IC dus ik weet wel waar ik het over heb en dan zijn het in het algemeen nog mensen met longproblemen. Je kan mensen niet weigeren op basis of ze zijn ingeënt of niet. je hoort mij niet zeggen dat je altijd maar je kind er naartoe moet brengen dat blijft lastig maar we moeten wel doorgaan met leven
de hoofdredenen voor de grootschalige vaccinatie (nu dus extra zwangeren en kinderen. Rest kreeg altijd al een prik) is dat bij zwangeren door benauwdheid de baby geen lucht krijgt in de hersenen en bij kinderen doordat de longetjes nog zo klein zijn en niet om het verloop van doden. Wordt duidelijk aangegeven dat het gelijk verloopt met de gewone griep voorgaand jaar.
@Tonneke Ik stuur ook helemaal niet aan om kinderen die niet gevaccineerd zijn te weigeren, wat ik al zei en in concreetheid ook gesuggereerd heb richting het KDV is andere maatregelen te nemen. Het is niet aan mij om te (be)oordelen waarom ouders ervoor kiezen om hun kinderen niet te laten vaccineren namelijk. Ik kan alleen maar aan het belang van mijn eigen kind denken en daar naar handelen. De reden waarom wij ons drieen laten vaccineren is JUIST onze jongste dochter en omdat de harst stijgende griep die nu in het ziekenhuis ligt de groep 0 tot 4 jarigen is. En als ik nu ons drieen laat enten is dat per 1 januari, wanneer ze naar het KDV gaat, dus gewoon minder effectief!!
Ze gaat per 1-1 naar het KDV omdat ik dan weer ga werken. of bedoel je wat anders. Tot die tijd is ze lekker thuis.
Ik las namelijk dit; Als je toch besluit te enten zou ik dat wel doen maar dan eerder. Advies geven over de opvang kan ik niet, daarin kan ik alleen zeggen dat je je gevoel moet volgen. Dat heb ik met Joey altijd gedaan, en ik heb het altijd juist gehad!
Ja ben dol op prikken, kan er geen genoeg van krijgen. Nee ik krijg hem omdat ik long patiënt ben en mijn vriend omdat hij in het ziekenhuis werkt. Ik krijg jaarlijks de griepprik al.