Hey Angel, dank je wel. Ze (hond) wist toen inderdaad al dat ik zwanger was, het is misschien geen slecht idee om nu nog eens te laten checken, aangezien dit gesprek al een aantal weken geleden was. Maar in dat gesprek gaf ze dus aan het niet te weten, ze kon er niets over zeggen, ze wist dat het er zat en kwam en begreep dat, maar ze wist niet wat haar reactie zou zijn, het hele gesprek kwam neer op (van de hond haar kant) dat ze het niet weet, ze weet dat haar gedrag niet goed gevonden wordt, maar ze weet niet waarom ze het doet. Normaal krijg je als antwoord een soort van uitleg waarin duidelijk wordt, in ieder geval voor een deel, waarom ze reageren zoals ze reageren (hekel aan vreemden, ze willen aan der zitten etc. etc.) maar bij haar dus nul komma nul, de vrouw in kwestie deed haar best, ze gaf ook aan van dit is een moeilijke, maar meer dan dit kreeg ze er niet uit. Zal nog eens informeren of iemand nog een goede weet, misschien dat iemand anders meer succes heeft.
Debbie, ik heb geen ren en geen andere boerboel, dus dan zou er alsnog iemand moeten zijn die het risico aandurft met haar. En ik moet dat durven, want stel dat het een situatie is als bij jou thuis, wat gebeurt er als ze uitgelaten wordt, los gelaten wordt en 1 van de kids wil even hoi zeggen tegen opa of tante? Als ze dan niet snel genoeg reageren of zij heeft zoiets van jullie kunnen de pot op zal ik toch ook de rest van mijn leven mede verantwoordelijk zijn voor de aanval op dat kind, of op de nieuwe eigenaren. Goede vriendin van me komt hier al tijden over de vloer, hond heeft haar uren mee gemaakt, en aan het eind van de avond reageert ze nog net zo heftig op elke beweging van haar als in het begin. Heb haar toen aan de jas van die vriendin laten ruiken, ik dacht misschien scheelt het wat als ze de geur mee krijgt. Daar sprong ze bovenop, grommend en blaffend en bleef er op springen en doen, het was bijna komisch om te zien, maar je bent dan wel heel erg blij dat het niet de vriendin is maar maar een jas.
sorry maar dat zegt echt niks,mijn hond xbouvier herder rotweiler is helemaal niet lief bijt wie die kan bijten als ze de baas over hem spelen,mijn nichtje gehapt,krantenkinderen,etc maar sinds de baby er is is hij lief hij wil hem alleen maar kussen dus wacht eerst af,en niet laten inslaPEN ZET DR DESNOODS GRATIS OP INTERNET EN WIE WEET KOMT ER IETS GOEDS UIT!
Hey Silvia, wat een rotsituatie zeg. Aan de ene kant natuurlijk super dat jullie een kindje krijgen, aan de andere kant dat jullie misschien afscheid moeten nemen van je hond. Qua herplaatsen: wat je zou kunnen proberen is Martin Gaus bellen (Lelystad, dierenhotel), die kan soms nog wel wat met dit soort honden. Dat je je hond dus afstaat. Het is een belletje waard lijkt mij! Sterkte!
Ik heb niet alle reacties gelezen. Je hond in laten slapen vindt ik ook een beetje hard hoor en zielig!! Is het misschien een optie om als ze losloopt met je kindje in de buurt om dat een muilkorf om te doen? Wie weet doet ze je kindje niets, maar he zekere voor het onzekere is dit misschien een oplossing.
Ook ik vind inslapen wel een erg drastische keuze. Uiteraard is het moeilijk beoordelen vanaf een computerscherm, maar door wat ik heb gelezen, vraag ik me af in hoeverre de hond eigenlijk abnormaal gedrag vertoont. De hond heeft zo zijn raseigenschappen, maar dat weet je zelf ook. En wat ik eruit op kan maken, is dat de hond nooit daadwerkelijk heeft gebeten (op het incident met het kindje na, maar dat bleek uiteindelijk mee te vallen). Het lijkt mij dus dat de hond voornamelijk aan het waarschuwen is. En ik ben van mening dat er pas echt een probleem is, als een hond vanuit het niets gaat bijten zonder een waarschuwing af te geven. Toch kan ik me heel goed voorstellen dat je het niet met hem aandurft wanneer de kleine is geboren. Zelf zou ik de hond ook herplaatsen, als ik in dezelfde situatie zat. Herplaatsen dus, inslapen zou hier absoluut geen optie zijn. Om van te voren al te zeggen dat de hond niet ergens anders op zijn plekje zou kunnen zijn, vind ik erg voorbarig. Je kunt bijvoorbeeld aan het asiel bij jullie in de buurt vragen of zij willen proberen een goed huis voor hem te vinden, terwijl de hond dan nog wel gewoon bij jullie verblijft. Er zijn ook verschillende hondenforums waar je je hond ter herplaatsing aan kunt bieden. En wellicht is het een optie om verschillende boerboel fokkers te benaderen? Misschien hebben zij nog connecties, of hebben ze zelf wel interesse? Als laatste wil ik je heel veel sterkte wensen, wat je ook mag besluiten.
Ik heb nog even zitten denken en bedacht hetvolgende. Grote kans dat je er zelf al aan gedacht hebt, maar toch. Je hond is een teefje he; bij mannetjes helpt het vaak om ze te laten castreren (schrijf je dat zo ), zou het bij haar miss helpen om haar te laten stereliseren? De dierenarts kan daar toch vast wel iets over zeggen?
Klopt ze heeft nog nooit iemand gebeten, ze zit dan ook altijd vast, aan de riem, in de bench, want de uitval maakt ze dus wel, alleen grijpen wij dus steeds in. Om er achter te komen hoe hard ze zou bijten, of alleen maar happen, zou je het moeten proberen, dus haar los laten en 5 minuten (hoogstens) wachten. Het is niet afentoe een vreemde he, het is ELKE vreemde, en ELKE bekende buiten de 10 mensen om. Er is nog niemand geweest, buiten die 10 om, die bij haar in de buurt kunnen komen. Gratis op internet gaat ze niet, ze is niet geholpen en ze is prachtig om te zien, en ik heb inderdaad weinig zin in handelaren of de dubbel gespierde mannen die het wel stoer vinden om met zo'n hond een beetje de blits te maken. Als ik via via iemand vind die het wil proberen voor zichzelf (en niet om er mee op te scheppen of er in door te handelen) is het niet zo dat ik geld voor haar wil hebben, zeker niet, maar een hond gratis aanbieden via internet word via het boerboel (en andere rassen trouwens ook) ernstig afgeraden. Aylins, ik kan afwachten, maar als het mis gaat is de baby niet meer terug te halen. Que hard en zielig zou het zijn als we niets gedaan hadden, geen cursussen, geen deskundigen, geen dierentolk. De boerboel is een karakter hond, ik heb er meerdere bij andere mee gemaakt, maar maar 1 die net zo heftig als haar was, en die heeft dus wel het kind des huizes gebeten. Dat zegt niets over haar, wellicht is ze een schatje, en wellicht niet. Maar ik ga via via nog even door, ik kan nog wel een goed asiel hier opbellen en het uitleggen en dan kijken hoe hun er tegenover staan, ze kunnen immers een kijkje komen nemen en het proberen (de hond hier laten en een nieuw baasje zoeken in de tussentijd) En nogmaals haar gedrag is vreselijk moeilijk uit te leggen, er was hier iemand die zei ik lees niets abnormaals, ik ben opgegroeid met alle rassen die je maar kan verzinnen. En als ze eerst zou dreigen voordat ze de sprong zou maken zou het een ander verhaal zijn, maar ze dreigt niet, ze springt meteen erop af, ik hou haar tegen, ze gaat naast me zitten en bij elke beweging die de ander maakt moet ik dat dus weer doen (handen over elkaar heen slaan, van de ene op het andere been gaan staan, gewoon hele kleine bewegingen). En als diegene 3 uur lang bij me blijft stopt dit niet na een uurtje, dit blijft doorgaan, tot diegene de deur uit is, of tot we door gelopen zijn. Het is niet soms en bij sommige mensen, het is bij iedereen en altijd.
Hoihoi, ja klopt, hebben we naar geinformeert, en de dierenarts en kc mensen zeiden dus juist niet te helpen omdat dit haar juist feller zou kunnen maken (iets met hormonen) Daarna ook maar bij de boerboel nagevraagd en die zeiden ook dat het bij felle teefjes juist ervoor kan zorgen dat ze agressiever worden. Ik snap dat een heleboel mensen denken achgosch dat lieve hondje, dat hebben in real life meer mensen gehad als ze over haar hoorden, het viel wel mee en ze waren niet bang, tot ze oog in oog stonden bij wijze van, dan pas was het wow...dit is erger dan ik dacht.
Sterilisatie heeft vaak geen goed effect. Reuen worden vaak rustiger, maar teven kunnen vaak juist pittiger worden. Zou ik niet doen. Voedingssupplementen zou je ook nog kunnen proberen (telizen bv), maar dit werkt niet bij alle dieren. Heeft ook vooral effect op nerveuze dieren en dat is deze hond denk ik niet als ik het zo lees.
Ik hoop voor je dat je een beslissing kunt nemen en ik snap heel goed dat je je er druk over maakt. Sterkte in elk geval en laat je t weten als je er uit bent?
Volgens mij heb je voor jezelf al een beslissing gemaakt, maar het is idd erg moeilijk om die knoop door te hakken. Honden kunnen ook erg jaloers zijn (zeker die van jou denk ik) wat extra gevaarlijk kan zijn. Je hebt nu nog 16 weken de tijd om een nieuw baasje te vinden voor je lieve hond. Dan heb je ook meer kans om een geschikt baasje te vinden dan dat je (als je al een baby hebt) opeens besluit om hem toch weg te doen. Ik zou echt geen risico durven lopen met het karakter van je hond. Stel dat er wat gebeurt! Dit risico wil je je kindje toch niet laten lopen? Sterkte met je keuze!
Als echt hondenliefhebber zou ik het risico ook niet nemen. Inderdaad, je vergeeft het jezelf nooit als ze je kindje wat aan doet! Zelf heb ik een jackrussel, mechelseherder en engelsebull (wat een combinatie he ) Mijn Engelse bull is zo verschrikkelijk lomp, echt een tank zonder besturing zeg maar. Ik heb zelf ook even erover gedacht om hem te herplaatsen, nadat hij mij nichtje van toen 6 maanden heeft geprobeerd te bijten (meerdere malen) Bij hem is het alleen zo dat hij het uit baldadigheid doet. Hij is niet opgegroeid met kinderen (zoals mijn jack en mechelaar) en ziet baby's als speelgoed. Toch was dat voor mij al genoeg reden om het risco niet te nemen. Maar aangezien de hond van mijn vriend is en er verder echt geen kwaad in zit ben ik gaan oefenen met een pop die ook kan huilen. Dat gaat na een heel stroef begin ontzettend goed nu, ook met mijn nichtje. Daarnaast hebben we het huis nu zo verdeeld dat hij achter een hekje kan bljiven zodra er visite komt, want daar wordt hij baldadig van. Maar nog ben ik nerveus voor wat komen gaat, en zodra het ook maar fout lijkt te gaan gaat hij toch echt de deur uit! Dat klinkt hard, maar mijn kind gaat toch echt voor, hoeveel ik ook van mijn honden hou. Je hebt niks aan mijn verhaal, maar ik wil je gewoon even een hart onder de riem steken, want zo te horen heb je ook echt alles geprobeerd wat in je macht ligt. Wat dat betreft hoef je jezelf niks te verwijten lijkt mij en ik zou er dus ook voor kiezen om de hond weg te doen! Ik hoop alleen ontzettend dat er toch een andere oplossing voor je komt en dat je haar toch ergens kunt herplaatsen, want inslapen dat lijkt me verschrikkelijk Heel veel sterkte en succes!
Hier vind ik je te kort door de bocht, castratie (zo noemen we het ook bij teven als alles weggehaald wordt) heeft vaak geen effect op gedrag. Het kàn een negatief effect hebben op het gedrag van dominante teven, in dit geval zou ik daar zeker ook bang voor zijn. Ik lees net dat het gaat om een Boerboel, om de een of andere reden heb ik dat nog niet eerder gelezen. Maar voor mij verandert daar wel iets mee. Ik heb kennissen die er 2 hadden en van hen heb ik begrepen dat de gemiddelde leeftijd van een Boerboel 5 jaar is en dat de meesten worden ingeslapen vanwege het karakter. Dus in dat licht, zou ik zeggen òf herplaatsen met mensen die het ras ècht kennen of inslapen. Hoe dan ook, ik wens jullie veel wijsheid en sterkte toe.
Asje79 de klok? Fleur81 toch lijkt dat me ook een moeilijke beslissing, maar met als enige voordeel dat de bull wel te herplaatsen is/vriendelijk is voor vreemden? Ik ben nog aan het rondneuzelen voor asiels die akkoord zouden gaan met dergelijke oplossing. Heb al wel wat feedback gehad en dat is: 1) willen juist een hond in het asiel hebben om het karakter te doorgronden en het juiste baasje te kunnen vinden. 2) dan moet de hond wel door de gedragstest heen komen, anders krijgen ze daar een spuit. 3) het risico dat een hond zoals de mijne door mensen gezien gaat worden als wandelend proefkonijn. 4) het is al moeilijk genoeg de brave makkelijkere honden te herplaatsen, en die zouden dan moeten wijken voor een hond die als ze de kans krijgt zou bijten. 1) ze werken daar veel met vrijwilligers en stagiarres, de hond zou veel wisselingen in de wacht mee krijgen, niet 1 vaste verzorger voor 7 dagen per week. 2) ze komt niet door een gedragstest heen, gedragstest bestaat uit meerdere lagen, ze gaan dan testen hoe ze reageert op allerlei dingen. Ze kunnen ook op mijn ervaringen af gaan, maar dan zouden ze dus kids, vreemde mensen, honden etc. al van de lijst kunnen schrappen. 3) had ze wel een punt in natuurlijk, iedereen wil tot het einde gaan voor een hond (nou ja hondenliefhebbers dan) maar is het wel zo geweldig voor haar om van hand tot hand te gaan tot er misschien iemand komt die het wel lukt of tot ze uiteindelijk alsnog afgemaakt wordt, en dan misschien niet zo humaan als gewoon hier thuis. Ook zullen er mensen zijn die dit met harde hand zullen proberen, dus elke poging tot afstraffen met lichamelijk geweld en uiteindelijk kunnen zeggen kijk eens wat ik voor elkaar heb gekregen. Mijn hond is geen proefkonijn en verdient dat helemaal niet, buiten deze kwestie om is ze een geweldig beest. 4) ook logisch, de liefste honden worden gedumpt en met moeite herplaatst, sommige zelfs omdat ze niet zo mooi of schattig zijn om te zien, mijn hond is geweldig mooi om te zien, moet dat voorrang hebben om een minder mooie maar veel lievere hond? Ze gingen het nog wel bespreken trouwens, en ik wacht de dierentolk nog even af.
vind dat er teveel word gereageerd op het mogelijke inslapen, en te weinig op het mogelijk DODE BABY risico.... maar dat ben ik Ik vind het supergoed van je dat je alles op alles zet om je hond een ander plekje te geven Sylvia!
Canna het stond er in mijn beginpost inderdaad niet bij, pas later bedacht ik me o wel handig om te vermelden dat het een boerboel is. Het rotte is dat de boerboel toen wij haar kochten nog niet erg bekend was in nederland, een select groepje mensen had een boerboel, en de omschrijving via de vereniging was wat ons aanstond, de omschrijving van kenners en houders van boerboels nog meer. Maar nu de boerboel meer in aantocht is en dus wat langer gehouden wordt in nederland stromen dus de berichten binnen, en die zijn niet erg positief. De toen relatief nieuwe hond in Nederland heeft nu een naam, en het duurt niet lang meer voor ze op de zwarte lijst terecht komen. Maar toen die verhalen begonnen was ze een jaartje en mensen die zeiden wacht maar af, die van jullie komt nog, keken we vreemd aan. Maar ik heb kennis gemaakt met enkele boerboelen van andere mensen, en ok het zijn dieren met een gebruiksaanwijzing, ook bij hun, maar ik kon gewoon binnen komen en in de buurt zijn, zolang ik me maar hield aan de aanwijzingen die de baasjes me gaven.
Ik denk dat dat komt omdat de meeste mensen er over uit zijn dat de hond niet hier blijft, dus dan blijft in laten slapen of herplaatsen over. En in laten slapen klinkt erg cru, dus het is logisch dat mensen zeggen probeer haar te herplaatsen. Maar dit is van oorsprong een hond die in Zuif Afrika kuddes bewaakt tegen leeuwen en andere grote diersoorten, en de kaakkracht van een boerboel staat gelijk aan een leeuw, met grote hoektanden en kleinere scheurtanden. Als zij besluit echt toe te slaan kan ze meer "vermoorden" dan alleen een baby. Ik denk dat de meeste mensen wel kunnen begrijpen dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ze mijn baby wat zou doen, maar ik zou het mezelf ook nooit vergeven als ze de persoon waar ze heen verplaatst wordt wat zou doen. Dan heb ik uiteindelijk toch weer een hondenleven boven een mensenleven verkozen, want ik heb haar niet in laten slapen, omdat ik te gek op haar ben, terwijl ik wel weet hoe ze reageert op mensen. Het is ver door gedacht, maar als ze herplaatst wordt en haar nieuwe baas aanvalt, ernstig aanvalt, dan komt de politie en die kan niet in haar buurt komen, dus dan wordt ze dood geschoten, over de rooie, gestresst en opgejaagd....als ik zo ver door denk denk ik is het niet beter om te zeggen ze heeft straks bijna 4 jaar een wereld leven gehad en dan krijgt ze 1 zacht spuitje, die ze niet voelt want ze heeft een pijngrens waar je u tegen zegt en slaapt hier thuis kalm in. Het is mijn hond, gekocht voor het leven en ik hoor haar te geven wat het beste voor haar is, toen de gedragstherapeut zei hier kan geen kindje bij heb ik gezegd dan komt er geen kindje, wij kunnen wachten en zij is ook ons kindje, en nu moet ik beslissen of iets wat zij helemaal niet leuk vindt (vreemden) het beste voor haar is of een spuitje. Wij rijden dagelijks naar het speciale veld waar geen honden en mensen komen, om te spelen en te dollen, we fietsen met haar, we gaan niet op vakantie, verjaardagen vieren we niet of nauwelijks, een dagje uit wordt moeilijk, we draaien alles zo dat er geen risico is voor andere mensen, en ook zo dat het wel leuk blijft voor haar. Want we zijn gek op haar, maar kunnen we dit verwachten van andere mensen? Ik lees hier verhalen van mensen wiens hond weleens gebeten of gehapt hebben, maar dat betekend dat je je hond dus los laat bij andere mensen, onze hond is nooit los bij andere mensen, en de kans dat ze kan bijten geven we haar niet, maar dat betekend wel 24/7 opletten en ingrijpen, wat als de volgende eigenaar dat niet doet en ze krijgt iemand te pakken?