Dilemma...

Discussie in 'De lounge' gestart door Kabouter Klus, 20 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nou dames, ik zit toch echt met een behoorlijke knoop in m'n maag.

Een maand geleden is mijn schoonvader overleden, dus we waren er al min of meer vanuit gegaan, dat mijn schoonma in elk geval 1 van de kerstdagen met ons zou doorbrengen. Normaliter nodigen we allebei de ouderparen op 1 dag bij ons uit, zodat we 2e kerstdag ook nog een dag voor ons zelf hebben.
    Nu doet zich het volgende voor;
    familie van schoonmoeders kant gaat met kerst uit eten, en ze hebben eigenlijk automatisch voor ons ook gereserveerd. Ze dachten dat wij dat ook wel leuk zouden vinden. Nu is dat ook wel leuk, en zeker fijn voor schoonmama, maar ik ben helemaal niet blij met de manier waarop het is geregeld. Er is niks met ons overlegd namelijk, en ik heb er altijd een hekel aan als mensen iets achter mijn rug regelen, zonder er rekening mee te houden of we wel willen en kunnen... Door dit etentje zie ik mijn eigen ouders de hele kerst niet!
    Op kerst-avond gaan we al naar de kerk met schoonmama, eerste kerstdag komt ze bij ons eten (en dan stuur je ze natuurlijk ook niet om 7 uur weer weg), 2e KD dat etentje, ow ja, en 1e KD moeten we ook nog ergens op visite; MOETEN, ja, jullie lezen het goed. Ik vind dit allemaal een beetje teveel voor Kerst; alle dagen zitten volgepropt, en voor mijn gevoel komen we zelf niet aan elkaar toe tijdens die dagen. Heb nu al helemaal geen zin meer in kerst. :cry:
    Ik snap dat het allemaal eventjes anders is nu, zo kort na het overlijden, maar voor mijn gevoel schiet ik er een beetje bij in.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet aankaarten, zonder iemand te kwetsen... Iemand suggesties?

2. Niet meer actief

ik zou het persoonlijk zo laten voor 1 keer. Wel zou ik de schoonfam vertellen dat je mee zult gaan, maar dat ze dit in vervolg niet meer opdeze manier moeten doen, omdat jullie graag zelf je kerstdagen in willen regelen.

Maar voor deze keer.. zou ik het zo laten!

3. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    ik zou het ook voor deze keer zo laten en volgend jaar bij jou ouders

4. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Kunnen jou ouders niet ook eerste kerstdag? of zou je naar hun toe gaan?...Denk dat het voor je schoonmoeder en je man wel fijn is zo'n druk programma.

Fijne dagen alvast

5. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    oh zucht dat eeuwige geclaim op de kinderen door de ouders, wat een drama is dat he. Had mijn moeder vanochtend ook al aan de lijn ...
    Ik heb vanaf het begin geen gewoonte van gemaakt de kerstdagen zo in te delen dat je er zelf niks meer aan hebt. Ik denk ook voor dit jaar zo maar laten en volgend jaar zelf regelen en aangeven wat je wilt doen.

6. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    wacht even, ik lees net dat je je eigen ouders niet eens ziet.
    Wat is dat voor een moet-visite op 1e kerstdag? Kun je daar niet onderuit? Ja ik weet het beetje ondeugend, maar soms moet dat maar hoor...

7. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nope, die zijn dan al elders uitgenodigd.

Ik ga voor het volgende jaar vast "claimen" dat ze 1e kerstdag bij ons kunnen komen eten, en that's it. Wil toch echt een dag voor saampjes bewaren. We kunnen tenslotte toch niet elke (feest-) dag schoonmama uit blijven nodigen, omdat ze anders maar alleen is; daar zal ze toch ook een keer aan moeten wennen. Ze kan niet voor eeuwig aan ons blijven "hangen", toch? :(

Er zal voor dit jaar weinig anders op zitten dan gewoon het hele program af te werken, maar ik zie me daar al helemaal zitten met een lang gezicht... Was het maar gauw Oud & Nieuw.....

8. Niet meer actief

hhi, ik kan me wel voorstellen hoor, ik zou het dus ook dit jaar gewoon laten gebeuren, maar ik kan me daar dan evengoed moeilij overheen zetten. Maar vaak blijkt dan toch weer dat het toch rete gezellig is.

9. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    ach je doet je schoonmoeder er waarschijnlijk heel veel plezier mee en dat is ook wat waard..maarre zijn er geen andere kinderen waar ze de 1e kerst dag naar toe kan.

10. Niet meer actief

Meis ik ken echt niemand die niet geleefd wordt met kerst.
    Gewoon lijden....
    Boel drank erin gooien en het is zo weer voorbij!

En hou er rekening mee dat je schoonmoeder het echt heel erg moeilijk heeft nu. De feestdagen vlak na overlijden van je parner zijn echt vreselijk!

11. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    kan je niet gewoon zeggen dat je andere plannen hebt voor 2e kerstdag.

mijn schoonouders dachten het ook zo te kunnen regelen dat we 1e en 2e KD bij hun zouden zijn.
    hebben gewoon een weekend weg geregeld tot en met woensdag.
    mooi dat wij dus óf maandagavond óf dinsdag ochtend op tijd weer vertrekken zodat we ook bij mijn ouders langs kunnen gaan.
    of ze er blij mee zijn is wat anders....

12. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Kaboutertje,

laat je niet leven!

Ga kerstavond niet mee met je schoonmoeder (er gaan vast ook anderen heen), OF geef aan dat je je eigen ouders wilt zien en dus niet alles kan gaan doen. Grenzen stellen begint bij jou, niet bij je (schoon)familie.

Geloof me: ik had hele scenario's in het begin, maar het gaat bij ons al jaren goed en 1e kerstdag zijn we gewoon vrij. Tere zieltjes? Welnee. Uiteindelijk vindt je familie het veel te fijn om je te zien, hoe je het ook aanpakt!

Wishing you a very merry Christmas!

13. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Altijd een drama idd.
    Mijn moeder heeft ons van het begin altijd duidelijk gemaakt dat niets 'verplicht' moet zijn. Dus wij hebben 'verplicht' naar de kerstmis op kerstavond en een avond naar mijn schoonfamilie.
    Met mijn moeder hadden we vorig jaar een Brunch afgesproken...en dit jaar lekker niets.

(nou heb ik dan nu ook wel een goede reden! ;) )

14. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    O, Wat herkenbaar!

Mijn schoonfamilie regelt ook altijd van alles zonder iets te vragen van tevoren. En dan zeggen ze tussen neus en lippen door van : "O, ja, we gaan dan en dan daar naartoe."
    Sta je daar mooi met je mond vol tanden en als je er iets van zegt ben jij weer de slechte schoondochter.

15. Niet meer actief

ik vier echt niet altijd kerst met mijn ouders of met schoonouders. Dit jaar zien we mijn schoonouders niet, volgend jaar misschien mijn ouders niet.. We zijn ook wel gewoon weggeweest met zijn 2 in het buitenland..

die kaarten vind ik ook al zo'n verplichting ....jak.

16. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik zou het voor dit jaar ook zo laten.
    Wat wij altijd doen/ hebben gedaan de kerstdagen zijn voor de ouders maar oud en nieuw zijn van ons we gaan dan die dagen leuke dingen doen bijvoorbeeld nieuwjaarsduik en ons helemaal volgooien het weekeinde na oud en nieuw gaan we pas gelukkig nieuw jaar wensen. gelukkig hebben mijn ouders daar begrip voor en begrijpenze dat ook.

17. chiesa

chiesa Fanatiek lid

4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Wat een gedoe altijd met kerst als ik het zo hoor en lees om me heen.

Ik ben blij dat ik zelf bepaal hoe en wat en dat de familie daar ook niet moeilijk over doe.

Heel veel succes.

18. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    Wel lekker uit eten hmmmmm....hm beetje trek alweer geloof ik :)
    Etentje zou ik niet afslaan...

je schoonmoeder op een dag plannen dat je ouders ook komen (of op een middag) .

en verder vind ik het juist leuk als alle dagen volgepland zijn, wij hebben toevallig dit jaar 2e kerstdag over, Maar had ik dan een visiteplan gehad had het me niks uitgemaakt. Vind het leuk om met z'n allen samen te zijn... dagen voor alleen het gezin hebben we er genoeg in het jaar.

Je schoonvader is pas overleden toch? want je zei: ze moet er toch maar eens aan wennen dat ze alleen is, maar uhm ik vind een maand na overlijden wel heel snel wennen dan hoor. Ik zou dr zoveel mogelijk het idee geven deze kerst dat ze juist NIET alleen is, want ze heeft het vast al zwaar genoeg... Volgend jaar maar anders dan..... En dan heb je meteen je goede kerstdaad verricht ;)

19. Ik zou het dit jaar ook even zo laten hoor, als je schoonmoeder net haar man is verloren kan ik me voorstellen dat het heel zware feestdagen worden. Lijkt me dat je daar dit jaar wel even rekening mee kan houden hoor!
    Geef wel aan dat je dat dit jaar om die reden doet. Maar als iemand net haar eigen man is verloren zou je daar voor 1 jaar toch wel iets voor kunnen betekenen.

Groetjes Jelske

Deel Deze Pagina