Help! Kitten plast in de woonkamer

Discussie in 'De lounge' gestart door Suusjeuh, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wie heeft er hier veel ervaring met kittens en katten?

Wij hebben sinds een maand een kitten, een poesje. Ze is nu een week of 11. ( Ze is met 6 weken bij ons gekomen, te jong, ik weet het, ML reageerde op een advertentie, ging ze halen en zei bij thuiskomst ze is 6 weken, ik vond 't te vroeg maar toen was ze er al... )

Het probleem is alleen, ze doet normaalgesproken netjes haar behoeften op de bak. Ze heeft alleen zelf uitgekozen waar die bak moest staan, door daar in de kamer op de grond te gaan plassen. Bak daar gezet en toen deed ze 't netjes op de bak. Nu merk ik de afgelopen dagen dat ze weer een ander plekje gekozen heeft om te plassen! Jammergenoeg is er nu ook een stapel spelletjes en patronen die ML gister avond op de grond heeft gelegd, nat en vies.

Ik heb een rond kruipende dreumes en vind het echt gigantisch smerig dat er op de grond wordt geplast! Ik dweil het met azijn op omdat ik vernomen heb dat van lekker ruikende middeltjes, en bleekwater, dit alleen maar meer aantrekt om weer te gaan plassen.

Wat wel meespeelt, is dat manlief de kattenbak schoon hoort te maken, maar hier laks mee is. Ik ben gewend elke dag te scheppen maar hij doet het na aandringen eens in de week. Ik ben zwanger en heb dus echt geen behoefte aan in de kattenbak te moeten spugen tijdens 't verschonen ;)

Maar goed, ik heb dus hulp nodig. Kitten die op de grond plast, is vies, niet goed voor mn laminaat en ik vind 't gewoon smerig! Hoe voorkom ik dit, waarom doet ze dit, wat doe ik er het beste aan??

Ze krijgt doorgaans genoeg aandacht, dochterlief en ik zijn overdag thuis en DL speelt erg graag met de poes. Wel is ze nu enorm ondeugend wat logisch is voor een kitten maar merk ik dat ik door de zwangerschap een enorm kort lontje heb.

2. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Nou je weet het antwoord op je vraag al waarom ze het doet.
    Zou jij of je man op een wc gaan zitten waar je met je voeten in de stront en pies staan?
    Dit is een schoon beestje dat ook op een schone bak haar behoefte wil doen. Hier heeft ze ook recht op.

Een vriend van mij zei dat laatst ook, dat zijn poes op de grond pieste en toen kwam er achteraf ook uit dat meneer al even de kattenbak niet had schoon gemaakt tsjaa dan vraag je er ook om.

Wij hebben 4 katten en de bakken worden elke dag verschoont en hier nooit een plasje oid op het laminaat.

3. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Je man zal toch echt beter zijn best moeten doen en zoveel werk is het nu ook weer niet 1 kattenbak verschonen.

Jij mag het nu niet doen ivm risico voor je ongeboren kindje en dat zal je man maar moeten begrijpen.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik zou eerst even met haar naar de da gaan om een blaasontsteking o.i.d. uit te sluiten. Als er geen medische oorzaak is dan zal je sowieso je vent een trap onder z'n achterste moeten geven! ;) Katten hebben een hekel aan vieze kattenbakken dus je moet per kat eigenlijk één bak hebben + 1, dus idealiter twee stuks. En IEDERE dag schoonmaken, één keer per week is echt veel te weinig....arm beest! :$ De plekken waar ze geplast heeft schoonmaken met biotex schijnt ook goed te zijn en mocht je haar betrappen gelijk de plantenspuit erop. Succes, kattenpies is erg smerig ja.

5. Skye

Skye Niet meer actief

1x per week de kattenbak schoonmaken!!! Tja, ik zou ook niet op een wc gaan zitten waar al een week niet doorgetrokken is!!! Geef je kat groot gelijk!!

Maar zodra de kattenbak schoon is, gaat de kat er dan wel op??

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Tsja, dit bevestigd toch wel mn vermoeden dat het soms simpeler is als je denkt... Biotex, dat is ook wel een goede tip om schoon te maken, ga ik vanmiddag eens lekker mee soppen! ML werkt op 't moment veel ( = 6 nachtdiensten van 10-12 uur ) dus heeft idd weinig zin om de bak te doen maar als ik 't probeer zelf te doen, dan moet ik echt rennen want ik kan echt niet tegen de geurtjes.

Staat ze hier vlak naast me toch weer in dat hoekje te piesen, Bah! Maar kan 't zo wel direct opdweilen. Als de bak schoon is gaat ze er wel op ja, maar ook haar poepjes doet ze braaf op de bak. Ik zal manlief zodra hij wakker is richting kattenbak duwen, bah bah bah!

Een 2e kattenbak erbij ga ik ook maar doen, onze andere kat die gaat nooit op de bak, die doet 't altijd in onze achtertuin dus het is voor ons een hele verandering, die vieze kattenbakken. Maarja zo'n klein frumpsje moet toch nog veel leren!

7. Milujem

Milujem Niet meer actief

Hier 2 katjes, beide 16 weken. Gaan keurig op de kattenbak omdat ik hem dagelijks leegschep en 2keer in de week er schoon en nieuw grind in doe. Er komt geen geur vanaf en hij is niet vies. Hier zou ik zelfs op gaan zitten :p

Maar serieus, zou jij op het toilet gaan zitten als je met je blote voeten tussen de stront moest lopen?

Ik zou het ook in de huiskamer doen dan....

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ja eff schoonmaken.. Je kan zelf ook handschoentjes aan doen en eff op je tanden bijten en het daarna gewoon bij houden..

Vind het soms zo onzin over die kattendrollen je eet ze toch niet op? En hoe het ook beschreven stond help ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt ze springen toch niet tegen je op??
    Daarna even goed je handen wassen

9. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Niet zelf doen! Het is het niet waard om de gezondheid van je ongeboren kindje in gevaar te brengen.
    Ik heb ook 2 katten die van schone bakken houden en mijn man verschoont ze ook niet iedere dag (2 bakken) maar 1x per week is echt te weinig hoor.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nee, zoals ik schreef, als ik zelf de bak verschoon dan ga ik spugen want ik ben zwanger en ben al blij als ik niet moet spugen bij de luiers van mn dochter te verschonen. Werkelijk hoor, ik heb hiervoor diverse keren mn man uit bed gehaald ( "Ze heeft gepoept, en ik gespuugd, er moet een en ander opgeruimd worden, help!" )

11. LittleMonsters

ik heb in de eerste weken ook wel eens kokhalsent of erger mijn konijnen schoongemaakt.. dus ja weet hoe het is

maargoed een overvolle kattenbak zal ook niet lekker ruiken dan maar even of een sjaal voor je mond en neus doen met een luchtje eraan ofzo en dan schoonmaken ik heb liever een schoonruikend huis als de hele dag in de strondlucht te moeten zitten..

12. Gazy

Gazy Niet meer actief

Ik weet niet of ik in herhaling val: maar kattenbak korrels (dus naast de ontlasting) is schadelijk voor je baby! Niet schoonmaken dus.

Je kunt een heel kieskeurig poesje hebben wat een schone kattenbak gewend is. het kan eraan liggen dat je ander kattenbak grid hebt als waar ze aan gewend is.
    Maak je bak eens schoon met chloor, katten zijn dol op de geur van chloor. Kies bijvoorbeeld geen kattenbakvulling met een lekker geurtje voor jou.
    Je hebt keep of, dat kun je op plekken spuiten waar je haar niet wil hebben.
    Let op dat urine twee lagen heeft en dus met schoonmaken met 1 middel geen zin heeft. (heb ik geleerd) schoonmaak azijn is een goede om het schoon mee te krijgen.
    het kan ook zijn dat de ruimte te groot is voor je kleintje. Dat ze behoefte heeft aan een kleinere ruimte..
    als haar geleerd is op bijvoorbeeld op een krant te plassen zal ze altijd dergeljke dingen op de vloer als hetzelfde beschouwen.

Wat ook kan is dat je meisje last heeft van haar blaas en met pijn plast, maar dat is heel lastig te ondervinden. (naast een urine test) Je kunt proberen haar meer natvoer te geven, mocht ze blaasgruis hebben maakt het zure daarvan de gruis kapot.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Goede tips over het natvoer! De ruimte is niet te groot, ze zit alleen beneden, keuken en woonkamer, boven geen katten. Ga nog 's verder zoeken over schoonmaaktips bij kattenpies want inderdaad het oogt en voelt nog niet helemaal fris.

Geen kattenbak geur hier in de huiskamer trouwens hoor ;) trust me, ik merk geurtjes nu wel op, maar dan nog moet die bak schoner blijven. En ik ga 't niet doen ;)

14. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Vind ik ook! Zo overdreven..idd, je eet die drollen toch niet op..:(
    Ik heb gedurende mijn 2 zw.schappen altijd de kattenbak elke dag schoongemaakt. Om de dag nieuw grit erin, klaar!
    Gewoon handen goed wassen en niks aan de hand, hoor...

15. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

idd vieze kattenbak doen ze niks op, ik heb de bak ook gewoon elke keer zelf schoongemaakt, alleen op het laatste niet, maar bukken was nogal lastig hahahaha.
    als jij gewoon handschoenen aan doet of je handen goed wast dan is er niks aan de hand, ze kunnen het ook goed overdrijven.
    wat wel heel belangrijk is dat je ze goed ontwormt, wormen zijn nog veel gevaarlijker ook voor je baby en kind.

ik zou gewoon een 2de bak erbij halen en je man een schop onder zijn kont geven, je neemt niet alleen een huisdier en je bent 5 min bezig met schoonmaken(bak pakken contrainer open doen, leegspitten bak terug zetten)

16. schaapie123

oja en de geur inverband overgeven, probeer even een sjaal om te doen met een geur waar je wel tegen kan, parfum of eeh dampo (luuf) (en je man een schop verkopen )

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Lekker nutteloos hier hoor, ik kan NIET tegen geurtjes, geen enkel geurtje. Maargoed. Bak is verschoond, kat pist nogsteeds op de grond.

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat zal denk ik ook niet meteen nu over zijn als ze geregeld een vieze bak had. Ze zal die bak wel associëren met dat ie vies is en weer moeten leren dat hij schoon is (en blijft!).

19. schaapie123

nutteloos, je vraagt advies, aangezien je man het vertikt, zal je het toch zelf moeten doen, een huisdier neem je niet alleen.

en als je hem ziet plassen oppakken en in de bak zetten. je moet gewoon weer van vooraf aan beginnen

20. LittleMonsters

Aardig antwoord;)

Maargoed net wat denemarkw zegt van voor af aan beginnen

Deel Deze Pagina