reuma en zwanger

Discussion in 'Zwangerschap' started by ptries, Aug 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ptries

ptries Bekend lid

Feb 22, 2011
    874
    834
    93
    Female
    Verpleegkundige
    Hoi hoi,

ik ben nu 26 wk zwanger en tot mn 22e week bijna geen last gehad van de reuma, ondanks dat ik nu natuurlijk geen medicatie of ontstekingsremmers gebruik.
    Maar sinds zo'n 4 wkjes begint het steeds erger te worden, de afgelopen 3 dagen beginnen al mijn oude (voorheen rustige) ontstekingsplekken ook weer op te vlammen wat er vandaag voor heeft gezorgd dat ik mijn werk voor morgen en donderdag maar af heb gezegd. Met dikke, hete voeten en polsen is werken in de zorg (verzorgingshuis) niet echt fijn.
    Mijn teamleidster was er niet dus haar heb ik gemaild, en dan hoop ik dat ze het goed oppakt... Eerder al een x n dag afgemeld vanwege flinke harde buiken en dat viel niet helemaal goed bij haar. (Zomerperiode, te weinig personeel etc. dus hopelijk houd ik het wel tot het einde vol is wat ze toen ong. zei.)
    Terwijl ik me nog nooit heb ziekgemeld vanwege de reuma, altijd doorgezet op een mindere dag, maar toch.
    Ik moet donderdag weer naar de gyneacoloog dus ik hoop dat er íets is wat ik evt. tijdens de zwangerschap wel kan nemen en anders wordt ik ben ik bang veel rusten en koelen. Ik moet er alleen nog niet aan denken om nu al thuis te moeten zitten.
    Vooral omdat het tot voor kort zo goed ging zelfs beter als daarvoor dankzij de hormonen:( En toen ik net zwanger was waren er veel mensen die al zeiden of zich afvroegen of ik met de reuma wel een zwangerschap zou aankunnen. Nu baal ik dat ik ze de eerste 22wk het tegendeel bewezen heb maar nu toch thuis ben vanwege die stomme reuma:s

Ik moest het even kwijt;)

2. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ook ik heb reuma en ben nu bijna 16 maanden zwanger ( lees 2 zwangerschappen achter elkaar ;)
    En bij beide zwangerschappen op het eind meer last dan in het begin maar heb het idee dat het laatste week een stuk erger is en dit komt volgens mij door de luchtvochtigheid die is niet echt bepaald gunstig voor reumapatienten.
    Ik loop nu bijna op het eind en ben bang dat ik net als vorige zwangerschap steeds meer last ga krijgen en dat ik zodra ik ben bevallen gelijk weer enorme ontstekkingen en pijn heb en aan de medicijnen moet.
    Heel veel sterkte het is rot maar het enigste wat je kan doen is jezelf erdoor heen slepen;)

3. Snowy82

Snowy82 Actief lid

Apr 19, 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Ik heb zelf fibromilagy en was ook gelijk gestopt met de medicijnen die ik had toen ik wist dat ik zwanger was. Eigenlijk de eerste weken nergens last van gehad ondanks geen medicijnen (wat normaal nooit gebeurd). Heb horen zeggen dat het iets met de hormonen te doen heeft die je krijgt met je zwangerschap. Maar nu zelf ook in de 22ste week begon bij mij ook dingen terug te komen. Speciaal mijn heupen en becken doen pijn :(

Ga wel in 2 weken beginnen met zwangerschapsgym in water, hopen dat het beter word :)

4. ptries

ptries Bekend lid

Feb 22, 2011
    874
    834
    93
    Female
    Verpleegkundige
    @brenda Ik hou met dit warme weer wat vocht vast en dat is ook zeker niet bevordelijk voor mijn beweging, alles wordt er nogal stijf van in mn benen... maar het begint al een tijdje weer te zeuren en dat ik eerder moet gaan rusten, voor het warme weer aan zeg maar.
    Ik ben zelf ook bang dat ik na de bevalling meteen met de medicatie weer moet beginnen of dat de pijn echt in 1 klap heel heftig terug komt, over 3wk heb ik n afspraak bij mn reumatoloog dus dan zal ik even informeren hoe het beste op te starten na de bevalling.

@snowy82 Ja de eerste 22wk écht nergens last van gehad, heerlijk;) maar nu pff ik zwem ook graag, niet perse zwangerschapsgym maar ik zwom voor de zwangerschap al veel dus dat doe ik nu lekker door, alleen maar goed lijkt me!
    hopelijk krijg je niet alle pijnklachten terug...en wordt het wat beter, zal voor je duimen:)

fijne aaf!

5. Babette8

Babette8 Bekend lid

Nov 29, 2011
    727
    0
    0
    Kun je niet eerder naar reumatoloog?

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik heb een erumatoide artritis in combinatie met de ziekte van Crohn en slik hiervoor salazopyrine. Tijdens de zwangerschap erg weinig last, maar bij mij komt het eigenlijk ook alleen opzetten wanneer de Crohn actief is en die is tijdens de zwangerschap rustig.
    Je mag hiervan maximaal 2 gram per dag. Wellicht dat je dit eens met je reumatoloog kunt bespreken? Sterkte in ieder geval!

7. rinnie

rinnie Bekend lid

Apr 11, 2008
    660
    0
    0
    Je bent al 26 weken, is jouw werk in de zorg zwaar lichamelijk?
    Ik zou zsm een afspraak maken met je arboarts. Dat jouw teamleider jou zo behandelt wil niet zeggen dat je met deze klachten door moet lopen hoor!

8. ptries

ptries Bekend lid

Feb 22, 2011
    874
    834
    93
    Female
    Verpleegkundige
    Mijn reumatoloog is op vakantie, ik zou 3 dagen eerder als mijn bestaande afspraak kunnen, dus dat scheelt niet veel, morgen moet ik naar de gyn dus wil met haar bespreken wat het beste is. Zij heeft zich ook goed verdiept in zwanger/reuma toen ik bij haar kwam en denkt ook goed mee gelukkig.

Ja mijn werk is lichamelijk best zwaar, veel lopen, rolstoelen, ADL hulp etc. dus ik wacht even af wat de gyn morgen zegt en dan zal ik eens een afspraak maken met de arboarts.

bedankt voor de reacties :)

Share This Page