dilemma

Discussion in 'Voeding' started by Justy, Jan 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik ben ook niet zo van de liga. Is toch zoet allemaal enzo en ik geef liever gewoon alleen vers fruit. Geen idee wat er mis zou kunnen zijn met kiwi?!?!? Je ziet het idd niet in potjes maar hij doet het er prima op....

Pindakaas zou ik ook niet zo snel geven. Sowieso niet zo snel zoet beleg... Eerst maar eens gewoon brood alleen ;)

Ja... Echt heel stom van mij maar ik was dus net ook ineens zo helder dat ik ineens dacht: he, zit er geen sprong? Dus ik t boek erbij gepakt en inderdaad.... Dat verklaard alles :) dus t is een kwestie van tijd voor hij weer gewoon lekker door slaapt :-D

Oke dus die zoetstoffen zijn het die niet goed zijn... dan maar niet meer doen! Ik heb inmiddels volle franse kwark gehaald om zo nu en dan een hapje te geven na het eten. Vind hij volgens mij ook wel lekker maar t wordt wel wat minder enthousiast ontvangen dan de optimel, haha

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Kiwi is niks mis mee zitten gewoon in de 6 mnd potjes hoor

3. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Hier een bv-kindje. Dus pas met 6 maanden begonnen met bijvoeding.
    En tot het eerste jaar is het ook echt BIJvoeding. Dus ik heb die tijd gebruikt om haar van alles te laten proeven en proberen. Potjes, vers, olijven, waterijs, pizza (op vakantie), vijgen, tonijn, je kunt het zo gek niet bedenken of ze heeft het wel een keertje geproefd. Ook gewoon droog brood, brood met roomboter, met allerlei soorten beleg, gewoon voor een keertje, voor de smaak. Salami, appelstroop, kaas, noem maar op.
    Dit allemaal met haar handen, met een vorkje, een lepeltje, van alles dus.

Ik denk ook echt niet dat een keertje een boterham met pindakaas kwaad kan. Laat het maar proeven. Is er een allergie, dan verandert dat de zaak natuurlijk.
    En geen honing onder de een jaar geven!

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hihi dan zijn jullie al wat verder dan wij...

Hier kan hij nu zonder problemen eten: brocolli, worteltjes, peer, appel..(denk dat ik iets vergeten ben maar kom er niet op).

Ik prak het of geef wat uit een potje. Het geprakte eet hij stukken minder goed. Spuugt hij eruit. Uit een potje is natuurlijk superglad en dat sabbelt hij zo op.

Heb de peer en de appel gekookt op advies van de dieetiste en voor zover ik nu kan inschatten is dat wel een super tip!

Alleen kan je ook ander fruit koken?

Banaan krijgt hije cht niet meer de komende maanden hoor, daar reageerde hij 2 keer zo vreselijk heftig op pff..

En dus die theelepeltjes (morgen gaan we naar 3 schepjes theelepel) fijne granen in de fles om te oefenen. Daar reageert hij niet op. Zo stom hij reageert ook niet rijstebloempap.

Ik vind het zo lastig met het geven van nieuwe smaken, ik begin namelijk met maar 1 lepeltje. Als je de dag ervoor een hele appel, of een vol potje brocolli ophebt, is het niet leuk als je niet meer krijgt de andere dag, oftewel: hij is heeeeeeeel boos als ik maar 1 hapje geef (verspreid over een paar kleine hapjes op een lepeltje).

Hoe doen jullie dat? Ik doe het nu zo, ik geef dan bv de groenten of fruit die hij wel al kan verdragen en goed eet, als hij dan klaar is geef ik hem een lepeltje nieuw, om te testen of de darmen reageren. Niet zozeer of hij het lekker vind, want hij eet alles met heel veel smaak op, als het maar glad gepureerd is. ALs hij dan niet reageert op dat ene lepeltje, krijgt hij de andere dag 2 lepeltjes. Maar dat zou betekenen dat je dus alleen dat geeft, terwijl je na goed verdragen echt veel meer te eten geef. Hij snapt het niet zo goed en is echt verdrietig als ik alleen dat oefenhapje geef. Of boos, want hij wil meer.

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Op welke manier reageerde de oudste op de peer?

Jaha, dat hapje kreeg ik 34 jaar geleden als beeb al te eten, en lange vingers en nog meer zoetigheid, helaas is het bij mij al mijn hele leven een strijd tegen de kilos, dus mijn zoontjes krijgen dit niet (oudste in beperkte hoeveelheid).

En mijn moeder zei vandaag nog vol enthousiasme tegen de jongste: oma gaat lange vingers voor je kopen! Daarop zei ik: als oma dat maar laat ;)

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Klopt ja, heb ik ook gezien en ik heb 5 jaar op een babygroep kdv gewerkt en daar mochten veel kindjes ook al rond 6 maand kiwi, maar genoeg kindjes ook niet, geen idee wat de reden was.

Advies van de dieetiste bij mijn zoontje is dat niet te geven omdat hij zo reageert op nieuwe dingen (eigenlijk alleen heel heftig op die stomme banaan, op derest alleen een uur of iets later een paar dikke winden, doen ze dat bij jullie niet?) en kiwi schijnt heel heftig te zijn voor de darmpjes.

Ik kook dus het fruit van te voren.

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Dat is ook een beetje mijn insteek. Ik heb nog maar weinig gegeven, maar wel potjes, gekookt, vers gegeven. Hoop dat hij zo alles smaken en structuren leert kennen ..

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Kiwi is allergeen.
    In potjes is het zo bewerkt dat de kans op reactie klein is. Zo zit er ook al in 6 maanden (?) potjes aardbei. Of bijv. bruine bonen terwijl dat vers denk ik niet aan te raden is op heel jonge leeftijd.

@Ukoldaatje, hier ook windjes hoor en ze poepte ineens keuteltjes ipv spuitluiers. Geef nu een paar theelepeltjes olijfolie per dag en nu gaat het beter. (op brood, door het avondeten en als ze weinig binnen heeft gekregen s avonds een beetje door de fles)
    Ze is hier ook 2 weken ouder he dus die weekjes lopen we voor ;)
    Oudste at a la rapley dus die kreeg maar heel weinig binnen en liet ik het zelf bepalen. Via de borstvoeding was ze natuurlijk al wel 't één en ander gewend. Bij de jongste verwacht ik niet direct reactie en die krijgt het alleen geprakt of in stukken en dan wordt er veel weer naar buiten gewerkt dus ik geef hier gewoon wat ze wil. Vaak is het een paar theelepeltjes per keer.
    Wij kregen idd vroeger ook veel suiker binnen en hier ook het voornemen dat te beperken. Oudste kreeg het 1e jaar geen suiker, daarna heel af en toe en nu gewoon met mate. 1x sap per dag, meestal 1 koekje, snoepjes maar heel soms en verder gewoon gezonde dingen.
    Reactie op peer was hier vrijwel gelijk aan reactie op koemelkproducten: onrust, huilen, krampjes, spugen en uitslag in haar gezichtje.
    Stoofperen ging wel goed en rond 14 maanden kon ze wel tegen ongekookte peer. Hier verder niks gekookt qua fruit dus weet dat niet zo goed. Mango kun je denk ik wel koken. Citrusvruchten, kiwi, aardbei en ananas pas later geven.

Wij houden dit schema aan
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

@broodbeleg, ik heb liever dat ze appelstroop, zonnatura jam of pindakaas op brood eten dan bijv. boterhamworst, salami e.d.
    Zoet is niet altijd ongezonder dan hartig. Overigens mag m'n oudste gewoon zelf kiezen wat ze op brood wil en ze lust graag vleeswaren (krijgt ze vanaf een jaar of 2) dus maak ik daar niet zo'n probleem van.

9. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    @ukoldaatje: las je kindje zo boos wordt na 1 oefenhapje kan je hem dan na het oefen hapje niet niets geven waar hij wel al tegen kan? Dat zal hem vast tevreden stellen....

10. adi

adi Niet meer actief

over de kiwi: fruit met 'pitjes' ( bijv kiwi en aardbeien) zijn zeer allergeen, en kunnen allergien triggeren op jonge leeftijd. Niet bij alle kinderen natuurlijk.

Op zich moet je niet afgaan wat op in de potjes zit voor jonge babys. Die groente en fruit worden door en door verwerkt ( uberhaupt om al die maanden goed te blijven), dus daarmee worden de allergenen ook geneutraliseerd.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik neem wel aan dat die allergieen er al in zitten dan.... Lijkt me stug dat ze daardoor zomaar ineens een allergie krijgen.

Ikmwist het overigens niet anders had ik waarschijnlijk wel even gewacht met kiwi maar aangezien ik het niet wist heb ik het gewoo gegeven en het gaat prima...

Kan niet wachten tot het zomer wordt... Dan is er ten minste weer lekker veel fruit. Ik vind die potjes maar niks!

12. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Dat merk ik hier ook wel idd, dat het poepen moeizamer gaat, terwijl ik dus dacht, die gaat me daar een potje poepen van groenten en fruit:D;).

Kan hem ms ook helpen met een lepeltje olijfolie, nu slaat hij namelijk wel eens een dag over, terwijl hij normaal elke dag wel 1 of 2 keer een behoorlijke volle luier had.

Hij gaat een poosje na de fruithapjes even moeilijk kronkelen, en laat dan even een paar winden, huilt er even bij (kort hoor zeg een paar seconden) en dan is t klaar. Zolang alleen dit de reactie is op fruit of nieuwe smaken, durf ik wel wat meer te geven. Kwestie van uitproberen stapje voor stapje.

Justy:

Ja ik vroeg me dus af of dat gewoon kan, want dan zit je met 2 verschillende smaken kort op elkaar.

Ik wilde dus zo gaan doen: eerst nieuwe smaak proeven, paar hapjes, en omdat hij dan boos is omdat hij echt meer wil, gewoon hetgene geven wat hij lust en waar hij tegenkan. ALs hij dan gaat reageren weet ik dat het op de nieuwe hapjes is, toch?

Hier houden we het voorlopig even op peer en appel qua fruit. Ga eens kijken wat ik nog meer kan koken voor hem qua fruit. Citrusvruchten wachten wij zeer zeker nog ene poosje mee, sowieso, maar vooral omdat ik denk dat hij hier ook op zal reageren.

Hij reageert dus niet op rijstebloem of granenpap. Dat laatste krijgt hij nog geen halve eetlepel van in zijn fles, maar geen reactie. ZO ging dat ook met de rijstebloem. Hoe kan het dat hij wel zo op fruit reageert en niet op de pap?

Ik durf hem zo wel een hapje te laten proeven van mijn griekse yoghurt denk ik. (ik eet via de methode grip op koolhydraten ;) val er mee af als een tierelier en het is goed vol te houden een manier van leven die bij mij past, man en kids uiteraard niet hoor)

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Uk, je kan natuurlijk ook fruit geven in de ochtend wat ie lust zonder reactie en dan in de middag een hapje nieuw fruit.
    Ik denk dat je hem nu zonder moeite wel een halve appel of peer kan geven of meer.

Hier sinds 2,5 mnd harde ontlasting en sinds 6 mnd moet ze ook beetje huilen bij t persen. Dr poepdrollies zijn zooo groot.
    Nu sinds de kiwi eergister al 4 poepluiers en de van gister waren zonder te veel moeite. De laatste was zelfs wat zacht. Had ook zonnebloem olie door haar avond eten gedaan zaterdag. Dus ik blij.
    Potjes avond eten ga ik niet meer geven. Wat een kliederboel zeg. Fruit is tenminste nog stevig maar groente t glijd zoo van je lepel af.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Kinderen hebben van nature juist wel een stop en kunnen over het algemeen goed aangeven wanneer ze genoeg hebben.
    Kijk maar naar kinderen die voeding (borst of fles) op verzoek krijgen!
    Hier ook een kindje die vanaf het begin goed kon aangeven wanneer het genoeg was en daar altijd goed naar gekeken.
    Wel ook pas vanaf 6 maanden gestart met bijvoeding en altijd zoveel groenten gegeven als ze wilde en met fruit ook (die max van 2-3 stuks per dag heeft ze nooit gehaald!).

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en moet je altijd even in de gaten houden dat je kind zich niet overeet, maar dat zie je als moeder zijn snel genoeg.
    Maar 1 banaan als fruithap is niet zo vreemd hoor!

15. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    @kristelrijbos: dank je :)

@uk: ik denk dat dat geen kwaad kanneerst een paar hapjes om te wennen en danniets wat hij al kent. Je weet tenslotte al dat hij daar niet op reageert dus dannkan het daar niet vannzijn maar moet het van de nieuwe smaak zijn.

Geen idee hoe het kan wel een reactie op fruit en niet op granen maar op zich is dat denk ik niet zo raar. Enngelukkig ook maar dat hij niet op alles reageert....

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Fruit is 'scherper' dan granen of groenten, dus reacties hierop zijn 'logischer', om het zo te zeggen. Wel balen ukoldaatje, dat je mannetje zo sterk reageert. Gelukkig heb je nu goed advies gekregen van een diëtist.

Kiwi's kunnen inderdaad triggeren, maar onze meid eet ze vanaf 7 maanden erg graag en ze zijn ook goed voor haar stoelgang.

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ja fijn dat ik bij mijn eigen dieetiste mijn vragen kon stellen, even tussen neus en lippen door.

Doe nu idd voor hetgene wat hij lust en waar hij tegen kan, een hapje (en dat weer opbouwen) met nieuw smaakje.

Ik krijg nu wat vertrouwen erin .

Moet ook melden dat hij de middag fles aan het laten vallen is :) hij slaapt er doorheen gisteren kreeg hij 1600 trek, klein flesje gegeven en 1700 zijn groenten.

Vandaag weer dat hij pas na 1600 wat trek kreeg.

Nu heb ik hem weer een klein flesje gegeven.

Zouden jullie een klein flesje geven of is het tijd dat hij om 1500 bv wat griekse yoghurt gaat eten?

Omdat we dus nog altijd 5 flessen hebben.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Raar, want aangezuurde zuivel kan echt wel na zes maanden hoor. Die op het CB hebben zeker weer een gratis 'bijscholing' gehad (van Fristricia of zo).

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Welke fles laat hij dan vallen ? Die van 14:30? En hoe groot is dat flesje.
    Je zou bijv voorlopig groentes kunnen geven dan. En dan op de tijd van groentes griekse yoghurt. Of eten jullie samen ?
    Ik vind yoghurt namelijk best zwaar vallen en bang dat er dan minder warme hao wordt gegeten.
    Uit eindelijk schuift het toch allemaal door de brood en tussendoortje dat je gewoon om 17/18 u groentes kan gaan geven. Even kijken wat het beste bij jullie oast. Dat is eigenlijk waar je altijd naar moet kijken. Als jij yoghurt om 16u wilt geven moet je dat natuurlijk gewoon doen.

20. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik heb me door een voedingsdeskundige laten vertellen dat de derde fles als eerste vervalt en dat je dan ipv die fles een tussendoortje met wat drinken geeft. Miss fruit als tussendoortje of een rijstewafeltje of een soepstengel?!?!

Share This Page