dilemma

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 15 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hij laat idd die fles van 1500 vallen.

Gaat nu zo:

730 fles
    1000 fruit
    1200 fles
    Dan zou hij dus rond 1600 weer een fles ' moeten' maar om 1700 krijgt hij groenten
    1830 fles
    2200 fles

Dus dacht ik zo, als ik rond 1500 wat aan hem kan geven om te overbruggen tot aan de groentenhap.

We eten idd samen, maar op zich is dat geen drama als we dat wisselen.

Alleen drinkt hij al vroeg zijn 4e fles, rond 1800 en dan naar bed, hij slaapt namelijk amper overdag en dan is hij echt zo moe dat hij niet meer kan. Dus rond 1800 fles erin en slapen.

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Alle flesjes zijn nog 180/6 (ben mijn nummer 1 voeding op aan het maken), en meng het nu. Hij krijgt dus eigenlijk nog 5 keer 180/6 (en dan ist meer want ik vul water aan tot 210).

Nu heeft hij 2 keer een flesje 120 3 gehad van me.

Maar aangezien hij nu wel naar 4 flessen zou mogen, dacht ik ms moeten we die gaan vervangen door iets.

Hij eet nog geen brood.

Dus ik had verzonnen:

730 fles
    1000 fruit
    1200 fles
    1500 bv wat griekse yoghurt (puur om te overbruggen dan)
    1700 groentenhap
    1800/1830 fles
    2200 fles

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Oh kan natuurlijk ook gewoon 2 keer fruit geven?

Hij kan nu een hele peer en appel wegkrijgen :) nou, ja op een paar hapjes na dan.

Nu kijken wat we als volgend fruit kunnen gaan geven.

Gisteren ontdekt dat hij niet op bloemkool reageert jippiee...weer een groentesoort erbij!

Hij heeft net een bevalling van een keutel gehad, zoooo zielig. Hij had nooit poepproblemen.

GIsteren niet gepoept, en nu kwam er een dikke keutel uit, en toen ik zijn beentjes naar achtern duwde kwam er meer en meer uit geperst. (alles ondergeplast natuurlijk ;)).

Nu ga ik maar een theelepeltje olijfolie door zijn flesje doen, alleen: haha mijn standaard vraag: krijg je daar krampen van?

4. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Als de fles van 3 uur weg valt is het normaal een tussendoortje te geven. Fruit is sowieso verantwoord natuurlijk. Maar een soeostengel of rijstewafeltje kan ook.

Geef je nog geen brood ivm de krampen? Misschien dat je dat langzaam op kan gaan bouwen?

Dit is mijn idee:

7/8 uur papfles (later brood met melk)
    Half 11/11 uur fruit
    12 uur wat brood met wat drinken
    Half 1/1 uur fles
    3 uur tussendoortje
    5 uur warme hap met eventueel een toetje
    7 uur fles

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Nou hij zit nog niet zo lang goed in de kinderstoel, dus ik geef nu even al het eten in de wipper.

Voor brood ben ik niet zo bang, maar dacht dat ze daar echt goed voor moesten konden zitten ivm verslikken?

Hij had vandaag 2 stuks fruit. Om 1500 heb ik fruit en klein flesje gegeven 90/3.

Ik zit alleen met zijn slapen en eten.

Hij slaapt overdag super weinig zoals jouw kleintje zoals ik las, 2 of 3 keer een dik half uurtje als ik geluk heb.

Om 1800 is hij zooooo moe dat hij omvalt en dan moet hij echt slapen.

Ik deed voorheen zo:

730 fles
    1030 fles
    1400 fles
    1800 fles
    2200 fles

Dit zo omdat hij gewoon om 1800 richting bedje moet, dus de fles om 1900 of 2000 lukt niet. Heb geprobeerd om hem na de groenten weg te leggen, maar ws vult dat nog niet goed genoeg hij blijf huilen tot hij een fles krijgt. Ms dat een toetje erbij helpt?

Nu zijn we dus zoekende, de ochtend is nu zo, en dat gaat goed:

730 ong fles
    1000 fruit
    1200 fles
    ---------------
    Tot daar gaat het goed ;)

Hij zou dan om 1600 weer een fles mogen, maar omdat hij om 1800 naar bed gaat, wil ik dan geen fles geven zo kort op elkaar.

Dus bedacht me als ik hem om 1500 een tussendoortje geef dat we dan iets eerder de groentenhap geven om 1700, en dan om 1800 zoals hij wil en gewend is, zijn fles.

Daarna komt hij rond 2200 zelf weer. Sja de cb arts vroeg hoelang ik daarmee door wilde gaan die avondfles, maar die ga ik echt niet eraf halen, anders slaapt hij niet verder.

Omdat hij nu nog altijd op 5 flessen zit, wil ik nu wel terug naar 4 flessen.

En ik bedacht me (en ook hoe ik merk hoe het nu gaat) dat idd de middagfles wel degene is die ik kan afbouwen/laten vallen.

Vandaag is wel spannend hij kreeg voor het eerst extra fruit, dus 2 stuks, en ik heb granenpap gegeven plus een paar hapjes nieuw smaakje. Ben benieuwd of hij vannacht krampen gaat krijgen.
    Lijkt me sterk want ik heb alleen gegeven waar hij tegen kan. Alleen nu tegelijk...spannend.

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Lijkt mij idd een goed idee om het op te vangen met een tussendoortje. Je wil toch van een fles af ook en als het tussendoortje vullend genoeg is (en gezond) dan is er niks op tegen lijkt mij.... Je zit idd met die fles om 6 uur al, daardoor raak je een beetje in de knoop aan t einde van de dag dus met een tussendoortje lijkt me een goed idee. T is alleen te hopen dat je kleine er voldoende aan heeft maar dat merk je snel genoeg...

En als hij zelfmvoorndie late fles nog komt dan is er af laten niet echt een optie liikt mij ook....

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ja psies, zit met die vermoeidheid. Gisteren heb ik proberen te rekken tot 1900, nou kind helemaal overprikkeld, hartstikke moe, fles erin en niet in slaap kunnen vallen, huilen huilen huilen...

Dus ik moet gewoon om 1800 die fles geven voor hij gaat slapen. Dan zit je dus van 1200 tot 1800 met tussenruimte tussen 2 flessen.

Geef ik hem morgen eens om 1700 groentenhap, en om 1500 nogmaals fruit dan maar. Of is griekse yoghurt een optie? Niet teveel zodat hij vol zit voor zijn groenten.

Vanmiddag was dat stuk fruit niet voldoende, ik had m weggelegd voor een slaapje (hij heeft vanmorgen totaal niet geslapen en toen van half 1 tot kwart over 1) om kwart voor 3 na fruithap op bed gelegd, helemaal boos..dus maar een klein flesje om 1500 gegeven en toen heeft hij een uur geslapen.

Poehhh tis echt zoeken....

8. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Jijhebt ook wel een heerlijk hongerlapje alsik het zo lees....

Als fruit als tussendoortje niet voldoende is miss. Met wat yoghurt of kwark mengen?

Oh ja je vroeg net nog over dat rechtop zitten. Als je de wipper helemaal rechtop zet moet dit goed zijn. Wij hebben thuis die bloom kinderstoel daar zit hij super in maar bij mn ouders geef ik hem ook gewoon eten (geprakte avondhap) in de wipper. Als je gewoon eens begint met een heel klein stukje een beetje in zn wang duwen, dan gaat hij er als het goedis vanzelf op kauwen. En gaat dit goed maak je de stukjes steeds iets groter. Ik was in t begin ook bang voor stikken maar heb ff door de zure appel heen gebeten en gewoon stukjes gegeven (geprakte avondhap dus) en dit gaat prima. Eerste keren wat meer kokhalzen maar dat ging na een paar daagjes al goed, echt ze kunnen zoveel al!!!

9. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Justy en Ukdolaatje;

de fles van 15:00 u hoef je niet van de één op andere dag te laten vervallen. Geef de eerste weken nog een half flesje. Ze hebben het echt nodig. Daarnaast gaan proberen met een rijstwafeltje/soepstengel/korstje brood.

Rond de 8mnd hoop ik op dit schema te zitten:

07:15: pap met lepel (of fles) 200cc
    09:30 fruit
    slapen (fruit kan je ook na t slapen geven)
    12:00 brood met 100 cc melk
    slapen
    15:00 rijstewafel / korstje brood met wat thee/water/sap
    17:00 warme hap met yoghurt
    19:00 fles 200 cc
    slapen
    (22.00 u fles verwacht ik dan niet meer nodig is:D)

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Met brood kan je hem ook op je schoot zetten. Of zit hij dan ook niet goed ?
    Mijn dochter kan prima zitten maar soms hangt ze er ook maar bij hoor.
    Het is wel lastig dat hij zo weinig slaapt en dan zo vroeg moe is. Daar hebben wij geen last van. Hier is het weinig slapen en laat slapen. Je kan natuurlijk in de middag een warme maaltijd geven. Op de opvang van mn dochter eten ze om 11:30 warm 15u tussendoortje 16:30 brood.
    Ik hoef dan dus alleen een toetje thuis te geven.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Is dat niet weinig met 8 mnd maar 100 cc bij de boterham? Hoeveel moeten ze eigenlijk hebben? Vanaf 6 mnd minimsal 600 toch? En daarna?

Ja dat is ook zo, als je kindje het nog wel nodig heeft kan je ook ee klein flesje geven, haha helemaal niet aan gedacht!!!

12. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Ukdolaatje:

onze meid drinkt s'avonds ook eerder haar fles, is niet wakker te houden en zonder fles gaat ze niet slapen (en dat terwijl ze wel genoeg geslapen heeft overdag:().

hier gaat het zo:
    07:15
    12:00
    16:00
    19:00
    22:00

we lopen een uurtje uit door de fruithap, maar dat haalt ze einde van de dag weer dik in. Wij geven al wekenlang de vroege avondfles na 3 uur van de middagfles (en soms zelfs na 2,5u...en de fles gaat er volledig in! - hebben ze gewoon nodig om lekker te slapen).

Ukdolaatje; hier dus ook nog een 22:00 u fles. Wordt ze niet meer zelf voor wakker, maar drinkt hem wel helemaal op. Wij laten het ook nog even zo. Ik wil hem wel gaan afbouwen.......

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik herken het moe zijn aan het einde van de dag ook wel hoor. Soms is hij zo moe dan geef ik de fles een half uurtje eerder (half 7).

T is heel geknwant op de dagen dat hij vee slaapt is hij netnzo moe of sons nog moeier aan t einde van de dag.. Heel apart!

14. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Van het CB krijgen wij een overzicht "richtlijnen voor de voeding van 0-12maanden" Erg handig!

vanaf 6mnd: 3x200 cc melk waarvan 1 bord pap
    100 cc yoghurt
    fruit en groente,vlees,aardappelen

vanaf 7,5mnd: 500-600 cc melk waarvan 1 bord pap / 2x fles/beker
    fruit/groente/vlees/aardappelen/100 cc yoghurt
    boterham

vanaf 9mnd: 400-500 cc melk waarvan 1 bord pap en 1 fles

- hier adviseren ze dus de laatste avondfles te laten vervallen, maar uitervaring om mij heen drinken de meeste baby;s nog een avondfles tot ze 11mnd/12mnd oud zijn.

vanaf 11-12mnd: 400 cc halfvolle melk / 1 bord pap en 1 beker

Justy: als je wil dat je ventje thee drinkt, is t misschien ook wel een idee om 30 cc+1 schepje melk toe te voegen (en daar weer evt de helft van)

15. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    ik moet dus binnen 1 week 2 flessen van 200 cc laten vervallen:D;)

gelukkig het is een richtlijn....

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oh ja dat kan ik weleens proberen. Dus 30 cc melk enn30 cc thee ofzo?

Bedankt voor het schema! Erg handig om te weten. Ik wil vanaf dat de kleine 6 maanden is toe gaan werken naar een schema met 600 cc melk ongeveer dus dat zou dan goed zijn.

Ik vind 100 cc yohurt op zich nog wel veel klimken...

Maar hoe bedoel je de laatste fles laten vallen? Als je op 4 zit en naar drie gaat? Lijkt me niet handig nee. Geven ze ook aan waarom ze dat zo aanraden?

17. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Over de thee: ik zou 90 cc thee doen en dan 30 cc melk. Gewoon een scheutje, voor de smaak.

Waarom die avondvoeding te laten vervallen? ik denk dat ze bang zijn voor overgewicht en gewenning...

Tegen de tijd dat ze 11mnd zijn vind ik een mooi moment om die fles af te bouwen en zo met 1 jr geen fles meer te geven voor het slapen gaan. Maar het hangt er erg vanaf hoeveel je kind overdag eet en hoe goed je kindje groeit.
    Onze eerste dronk met precies 1 jr geen avondfles meer.
    Onze middelste kreeg hem nog tot en met 13maanden leeftijd (we gingen heerlijk op vakantie naar Griekenland en vond t nog wel een prettig idee; ze eten daar toch minder - en maar goed ook want hij is daar toen erg ziek geworden - gelukkig hadden we de melk nog).
    Onze middelste is eigenlijk ook veel te licht dus hij had die fles nog wel wat langer mogen krijgen:D

Ik ben benieuwd hoe lang/zwaar onze meid is. Ze drinkt tenslotte nog steeds 5flessen. Maar het CB kan zeggen wat ze willen, maar ik ga toch mijn eigen weg. 31januari mogen we weer!

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik zou juist denken dat dekleine die fles dan zelf ook af gaat bouwen, was dat bij jullie ook zo?

Onze kleine zit op de +1 lijn qua lengte en de 0 lijn qua gewicht dus cb zei tegen mij laatst ga maar rijstebloem geven in de ochtend en de avond fles. Als ik dat in de avond fles deed sliep hij minder goed dus ben ik mee gestopt. In de ochtend fles geef ik het wel nog...

Ik vind het altijd lastig. Aan de ene kant kan je t advies wel opvolgen en ik heb het idee dat ze hier wel goeie dingen zeggen verder... Maar aannde andere kant, als ze straks willen dat ik hem vet ga mestenndan gaat dat toch wel tegen mn gevoel in. Ik wil niet dat hij later overgewicht krijgt doordat ik hem vol moest proppen snap je....

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ik ook niet doen hoor, die rijstebloem. Zeker als je merkt dat ie er onrustiger van gaat slapen!
    Hij zit precies gemiddeld qua gewicht en is iets langer dan gemiddeld: prima toch!

Hier tot 15-16mnd nog een fles gegeven voor het slapen gaan. Ze liet hem steeds vaker staan en toen heb ik hem een keer weg gelaten... ze heeft hem geen moment gemist!
    Wat dat betreft ging het hier allemaal heel erg vanzelf...

20. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ja haha, die heeft gewoon hele dagen behoefte aan eten, daarom nog al die flessen haha..

Zal es kijken hoe stijl de wipper kan..

En weet je............gisteren heeft hij vanalles gegeten wat ik voorheen alleen apart gaf ......en hij heeft nergens last van gehad!! Joepie..weer een mijlpaal bereikt zeg!

Krijg steeds meer het idee dat zijn darmpjes nu klaar er voor raken!

Deel Deze Pagina