dilemma

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 15 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hihi op schoot gaat hij gymnastieken ;)

Wil hij gaat staan en dan hupsen. Of hij gaat mijn haar vangen..of vangt alles wat binnen handbereik op tafel staat..

..kortom hij zit dan echt niet stil..haha..lijkt me niet echt ideaal om dan brood te eten ;)

Even wat anders, ik lees dat jullie broodjes geven, bedoelen jullie dan een boterham of echt van die zachte broodjes?

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Nou hier ook, soms heeft ie een tuk van 2 uur te pakken (eens per maand ofzo, en dan tegen einde van de middag, ik helemaal blij dan zouden we beter uitkomen), en dan nog is hij hartstikke moe rond 1800.

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Heel herkenbaar lijkt ons schemaatje wel..

Alleen meldt hier meneer zich echt wel voor de avond fles:D;)

4. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wat goed uk dat die mix goed gegaan is... Fijn! Waarschijnlijk waren zn darmpjes gewoon wat later er aan toe....

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    @kristelrijbos: lijkt mij ook dat het goed is. Misschien dacht ze: die kan nog wel wat gewicht hebben dus volstoppen maar, haha

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Echt brood, bruin volkoren brood. Inmiddels eet mijn kleine vreetzakkie ook stukjes korst op. Dus ik ga starten met 2 broodjes als lunch :).

Ook kan je bijv een stuk stokbrood geven als jullie dat zelf eten.

Is er in jullie stoel plek voor een boek of kussen ?
    Op de opvang zat ze ook niet stabiel want die stoel was te groot. Dan deden ze achter het zit kussentje een boek haha.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ukoldaatje, goed nieuws! Met (donkerbruin) volkorenbrood zou ik wel oppassen, zeker omdat je ventje zo gevoelig is.

Ons CB zegt dit:
    "Brood met hele korrels of vlokken is niet geschikt voor kinderen jonger dan 1 jaar. Wacht met volkorenbrood en andere volkorenproducten tot de leeftijd van 18 maanden. Een teveel aan voedingsvezels kan tot krampen en winderigheid leiden. Bovendien kan de opname van mineralen verstoord worden."

Het beste is gewoon lichtbruin tarwebrood. Lastig want ik eet zelf heel graag Waldkorn maar zit nu door mijn dochter aan dat fantasieloze lichtbruine brood haha.

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Oww ik heb op veel sites licht volkorenbrood gelezen. Apart dat overal anders wordt geadviseerd. Denk dat je het best je cb boekje kan raadplegen daar staan dat soort dingen ook in.

9. adi

adi Niet meer actief

Voedingsadviezen in Nederland en België verschillen vaak van elkaar.
    In Nederland mag je gewoon met volkoren beginnen als tarwe goed gaat. Volkoren granen zijn heel goed voor de darm werking.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Adi dat verklaart een hoop.

Aangezien jullie ervaring hebben hier ff een vraagje. Als we naar de mc donalds gaan haal ik bijna altijd een happy meal nu hebben ze snoeptomaatjes daar is dat verantwoordt voor een baby of zijn die ook nog "ongezond" ?

11. adi

adi Niet meer actief

Snoeptomaatjes zijn gewoon tomaten, dus prima.
    als je thuis al tomaten geeft, en dat gaat goed, kan ze daar lekker van snoepen als jullie bij de mac zitten.
    ( ik heb tot 9 mnd tomaten en paprika geschild, maar veel mamas doen dat niet, en gaat het ook prima)

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

@ ikdus, gaat hier ook echt perfect, tomaatjes. Mijn dochter "schilt" ze zelf. Met andere woorden, de schilletjes tuft ze gewoon compleet afgesabbeld uit :D

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Vanaf wanneer kan jeniegenlijk tomaat geven? Dat kan hij nu nog niet eten neem ik aan...

14. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik heb ze gewoon ook al gegeven vanaf 6 maanden, net als bijvoorbeeld komkommer. Wanneer ze een hele stronk broccoli weg kan knagen zag ik niet veel probleem met het af sabbelen van een tomaatje :)

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook precies hetzelfde! Zit ze in de kinderstoel omringd door allemaal uitgeknepen tomatenvelletjes:D

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Maar je gaf dan dus grote stukken?

17. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ja, maar goed, hier ook eten alleen a la rapley, uberhaupt nooit gepureerd. Maar vanaf 6 maanden kan dat dus prima. Ik deed hem meestal in 4 stukken ofzo en dan gaf ik haar een partje, verder gehalveerde cherry tomaatjes. Dit omdat dat net wat makkelijker hapt dan een hele. En komkommer maakt ik repen van. Nu nog steeds zo trouwens. Grappige is dat ze nu sowieso veel uit tuft. Wanneer ze iets anders ziet kost het teveel tijd om het te kauwen en door te slikken denk ik ofzo. Dan tuft ze het maar uit om het volgende te pakken.

18. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Waar vallen de granen/vezels uit fijne granenpap dan onder nu we het over granen hebben van het brood?
    Daar reageert hij dus ook niet op, gelukkig ;)

Ja denk idd dat zijn darmpjes iets langer de tijd nodig hadden. Nu zie ik ook geen krampen meer met nieuwe smaken.

Moet eerlijk zeggen, de banaan mijd ik echt. Die krijgt hij niet voor hij 1 wordt ;)

Zijn jullie niet bang dat de tomaatjes en stukken komkommer in de keeltjes schieten?

Nu de granenpap goed gaat, de groentes goed, fruit ook *kloptditnogwelevenkeihardaf* durf ik wel wat brood te gaan geven..

Ik heb voor de jongste de kinderstoel van de ikea. Daar heb ik de stoelverkleiner van de oudste in zitten (das ook maar een ukkie die zit nog in een kinderstoel met bijna 4 anders kan je hem gaan zoeken aan tafel ;)) plus het bijbehorende kussentje van de ikea, kussenverkleiner zeg maar...

Maar mijn jongste is gewoon zeg, hollands welvaren, hij zit dan wel klem, maar je ziet dat hij gewoon in zakt, dus door zijn rug gaat en dat wil ik gewoon niet te lang laten duren. Even eten smorgens in de stoel, en savonds krijgt hij in de wipper.

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    ja dat van in de keeltjes schieten ben ik ook wel bang voor. Vooral met gehalveerde cherry tomaatjes dan...

Komkommer in repen is een goed idee. Al merk ik hier wel dat als ik hem iets in een stuk geef als hij er dan een grote hap van neemt dan haal ik het weer uit zn mondje en geef ik er stukjes van.

Hoe doen jullie Raply'ers dat?

20. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Nou, een gehalveerd cherry tomaatje is best groot nog, en bovendien, ze kauwt er gewoon op. Wanneer iets te groot is of te ver in haar keel gaat dan komt het er vanzelf weer uit. Vooral niet met je vinger in de mond gaan want dan loop je het risico dat je het juist verder duwt. Mijn dochter heeft in het begin nog wel eens gekokt van het stukken eten, maar eigenlijk nu nooit meer. Ze kauwt op haar eten en dat gaat perfect. Verder vooral niet te druk maken. Juist dat kokhalsreflex wat zo dicht nog op de tong ligt bij baby's, zorgt ervoor dat ze er niet in stikt.

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik een kinder ehbo diploma heb. Dat maakt dat ik ook precies weet wat ik wanneer moet doen.

Ik vind dit zelf heel veilig juist. Ze doet het allemaal zelf. Brengt het zelf naar haar mond, hapt af en kauwt. Dan komt het er soms dus uit, maar steeds vaker gaat het gewoon naar binnen. De komkommer ging ze overigens pas echt lekker eten toen ze haar ondertandjes had. Toen schraapte ze namelijk af.

Wanneer jullie je kindje iets in stukjes geven, zetten jullie ze dan wel goed rechtop? Desnoods gewoon op je schoot? Want in een wipstoel of andere niet zittende houding, dat maakt het sowieso al gevaarlijk.

Deel Deze Pagina