Net bij mij niet ver uit de buurt een (blauw) geboortebord gezien met: Nijs. Ik had er nog niet eerder van gehoord.
Komt van Dionysus. Zeldzame naam maar hij is zeker niet de enige, er liepen in 2014 nog 261 andere Nijs-en rond
Off-topic; Het valt me op dat jij veel afweet van achtergronden en uitspraak van een naam. Ik kan me herinneren dat je vertelde over de Wolf (naam van jouw ongeborene toch) en de herkomst ervan, niet zo lang geleden.. Leuk dat je je er zo in verdiept hebt en ik vind het heel interessant om te lezen
Ik dacht gelijk Rob de Nijs. Los daarvan niet zo mooi. Zie een leuke luiertaart van Nijntje voor me met deze naam erop maar geen volwassen man.
Ook off topic: Wolf, prachtige naam! Net als Storm! Maar kreeg van manlief twee grote ogen van verbazing toen ik die namen opperde, dus die zijn het nooit geworden voor onze jongens
Ik vind Nijs wel leuk, fijne klank! Alleen betekent het 'nieuws' in het Fries dus ik zou er niet zo snel voor kiezen. De betekenis en populariteit van namen kun je vaak gewoon in de Namenbank van het Meertens Instituut vinden trouwens NVB - verklaring voornaam Nijs
Klopt, voor ik een naam als "raar" ga bestempelen check ik eerst even in de voornamenbank van Meertens of het niet toevallig gewoon een normale bestaande naam is . Maar inmiddels weet ik op die manier wel een hoop betekenissen en achtergronden van namen uit mijn hoofd. Nutteloze kennis, wel leuk
Ja, te leuk! Ik vind het ook vaak tof te ontdekken dat sommige namen dus echt al heel oud zijn terwijl ze 'bedacht' lijken haha!
ik dacht ook aan Rob! hahaha! verder is het een beetje alsof je de T van Tijs niet uit kan spreken en het Nijs is geworden. Mijs/meis is ook niet mijn smaak!
Ja, zo was ik laatst aan het uitzoeken of alle "hippe" woordnamen wel echt hip zijn. En toen kwam ik erachter dat Splinter al sinds de Middeleeuwen voorkomt, dus niets hip aan maar hartstikke oud juist