Vragen over ouderschapsverlof

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Druif78, Feb 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik wil na mn zwangerschapsverlof graag ouderschapsverlof opnemen.
    Eerst dacht ik om alles fulltime achter elkaar op te nemen, maar eigenlijk lijkt me dit weer iets te veel. Ik ben bang dat ik toch het werk ga missen, iets voor mezelf. Ik vind het ook zonde om maar een paar weken op te nemen want volgens mij moet het verlof in een aaneengesloten periode worden opgenomen?? Anders ben je de rest kwijt???
    Nu dacht ik eraan om een aantal weken fulltime op te nemen, totdat ons kindje straks een week of 20 is, en dat de rest van mn ouderschapsverlof op te nemen in bijv 1 dag per week. Dit lijkt me financieel ook beter te behappen aangezien het bij mijn werk onbetaald is.
    Weet iemand of dit kan/ mag?

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Bij mij kan dit, ik heb het met Mini1 ook zo gedaan (en zal het met Mini2 weer zo doen). Eerst een aaneengesloten periode tot ze ongeveer 4,5 maand was. kwam toevallig zo uit dat ik dan 3 januari weer zou beginnen. vanaf 3 januari 1 dag in de week opgenomen tot het betaalde deel op was. En dan heb ik nog 13 weken onbetaald ouderschapsverlof over.

Bij ons is het zo (moet je even in je cao kijken hoe het in jouw bedrijf werkt) dat je het ouderschapsverlof in maximaal 3 delen op mag nemen. Deel 1 is dan fulltime tot in mijn geval 1 januari, deel 2 is die 1 dag in de week en deel 3 is de rest. Alhoewel ik me nu afvraag of dat onbetaalde deel ouderschapsverlof niet weer opnieuw verdeeld mag worden in 3 periodes.

In ieder geval vond ik het ideaal: nog ietsje langer met de kleine thuis en op het moment dat dat me echt de neus uit kwam, rustig aan beginnen met werken 3 dagen in de week en toen ik ook daarmee wel klaar was (ik vond het te weinig) was het toch op en kon ik weer lekker 4 dagen gaan werken en dat is me tot dit verlof heel prima bevallen!

3. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    3,872
    0
    0
    ik wil dit ook gaan doen als t financieel lukt want mn werk betaald niks maar je krijgt ook een deel van belastingdienst terug he?

en dat wil ik dan niet 1 keer in t jaar uit laten betalen maar per maand ''als een soort loontje''

heeft iemand daar misschien nog meer info over?
    goed topic!!

4. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

Mar 12, 2009
    1,061
    1
    0
    In principe is veel mogelijk in overleg met je werkgever.

Ik heb eerst 2 weken ouderschapsverlof opgenomen en vervolgens een dag per week. Dat kan ik 2 jaar volhouden.

Hier is het ook onbetaald maar ik krijg wel geld terug van de belastingdienst. Dat doe ik een keer per jaar want ik weet niet hoe je het maandelijks terug moet krijgen.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Maandelijks terugkrijgen gaat gewoon via de Voorlopige teruggave. Heel moeilijk is het niet hoor.

Mbt in termijnen opnemen: het is zelfs mogelijk het in zes stukken op te nemen, maar mogelijk wordt het in jullie CAO beperkt tot minder.
    Dus idd in TS geval: deel 1 is x-weken fulltime en dan deel 2 is 1 dag p/q of x-uur per week

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik zou het dan graag in twee delen willen opnemen: 1 fulltime deel van ca 10 weken en de rest als 1 dag in de week.
    Ik hoop echt dta mn werkgever mee wil werken, zie er best tegen op. Momenteel is er al een krapte qua personeel en een hoop langdurige zieken. Ze doen al moeilijk om tijdelijk vervanging te regelen waardoor iedereen al op zn tenen loopt. kom ik straks aanzetten met mn zwangerschap en bijkomend verlof en dan ook nog eisen dat ik ouderschapsverlof krijg...
    Maar vlgs mij mogen ze officieel toch niet weigeren???

Share This Page