Ik werk vanuit huis en heb naast mijn gastouderschap een eigen bedrijfje in kinderfotografie. Kan dus grotendeels mijn eigen tijden indelen. Enorm handig en fijn voor mijn eigen kinderen ook. Mamma is altijd thuis, ze kunnen sporten en met vriendinnetjes spelen. echter zit er ook een nare kant aan. Iedereen verwacht van me dat ik altijd thuis ben en vooral ook beschikbaar ben! Ik kan hier steeds slechter mee omgaan. (schoon)familie valt te pas en te onpas binnen, maakt zelfs afspraken voor mij zonder te checken of ik kan en ook vrienden vragen zelden of ik wel kan voor ze iets afspreken. Hoe ga je hier in godsnaam mee om?! Ik krijg het niet voor elkaar. Voorbeeldje: Wij gaan de tuin laten verbouwen en we hebben verschillende hoveniers langs laten komen voor een offerte. Nu kennen mijn schoonouders mijn achterburen en die kennen weer een hovenier (ja zo gaat dat hier haha) en nu zou deze vanmorgen langskomen, ik de hele ochtend vrij gehouden en rekening gehouden met een hovenier want je wilt toch rustig gaan zitten met zo'n man als je een smak geld aan de tuin uitgeeft. Nu kon deze hovenier toch niet en hebben ze de afspraak verzet naar morgen 13:00 terwijl ik dan oppaskindjes hier heb die net uit school komen en nog een broodje moeten eten, helemaal hyper zijn e.d. Ik kan dan niet rustig gaan zitten. Hier reageren ze dan heel nonchalant op want ik ben thuis en ze weten onze wensen wel dus geven dat wel even door, de achterburen komen langs en ze zal er zelf ook wel bij zijn dan hoefde ik me er niet mee te bemoeien en kon ik met de kindjes bezig zijn. hoooo effe! het is wel ONZE tuin!! En het is heel lief bedoeld maar ik zit daar dus HE-LE-MAAL niet op te wachten ik wil lekker met de kindjes bezig zijn dan! En al helemaal op dat tijdstip maar hoe ik dat ook aangeef ze lijkt het niet te snappen. Heb aangegeven dat ik graag zelf even rustig met een hovenier zit en ze geeft aan dat ze onze wensen weet dus dat hoeft niet, dan geef ik aan dat als het verkeerd gaat en de offerte na acceptatie toch hoger uitvalt wij de pineut zijn. nee dan zouden ze ons echt niet laten stikken financieel gezien e.d. echt superlief bedoeld maar ik word hier gek van!! Dit is een voorbeeld uit heel veel... hoe doen de thuiswerkers dit??
Heel simpel de afspraak afzeggen en een week verschuiven. Die tuin kan echt wel een week of maand later klaar zijn. Denk dat je zelf er ook zo over denkt. Ik zou proberen het duidelijk te maken aan de mensen die over je heen lopen dat dat niet handig en gewenst is. Hier ook altijd mensen die denken (omdat je thuis werkt) oh dat kan zij wel doen. Je moet je grenzen wat optrekken zodat het wat duidelijker wordt voor de buitenstaanders! Succes en sterkte het is niet makkelijk spreek ik uit ervaring.
Ik werk zelf gedeeltelijk thuis, ik heb eigenlijk geen last van (schoon)familie of kennissen die zomaar binnen vallen. Komt denk ik vooral omdat de mensen om me heen gewoon werken, maar ook omdat ik aangeef dat ik overdag gewoon druk ben. Ik wordt wel vaak gebeld door mijn moeder of zus, meestal klets ik eventjes mee en zeg ik dan gewoon dat ik weer aan het werk moet omdat ik later op de dag nog andere dingen moet doen en anders in de knel kom. En wat betreft het voorbeeld wat je noemt, ik had gewoon meteen zelf het nummer van de hovenier gevraagd en aangegeven dat je zelf liever een afspraak maakt. Nu er een afspraak staat op een dag/tijd dat je zelf niet fijn vindt zou ik alsnog zelf even de hovenier bellen voor een andere afspraak. Lijkt mij niet zo'n probleem, je mag toch je eigen beslissingen maken lijkt mij. (zo niet dan zou ik de hovenier helemaal afzeggen, maar dat is mijn koppigheid denk ik)
Ik snap je helemaal! Thuis zijn wil niet zeggen tijd hebben! Ik zou zelf een nieuwe afspraak maken met de hovenier en zou dit absoluut niet aan een ander overlaten. En daarnaast zou ik iedere keer zeggen dat je aan het werk bent als mensen langskomen of afspraken voor je maken. Kom nou, je gaat toch niet zomaar de agenda van een ander invullen?! Succes.
Ik herken het een en ander uit je verhaal. Ik werk trouwens niet vanuit huis maar parttime 24 uur in loondienst maar op mijn 2 vrije dagen doe ik boodschappen,het huishouden en afspraken (dokter, tandarts etc) en heb ik een kleine meid om te verzorgen. Iedereen in mijn omgeving denkt dat ik zeeën van tijd heb terwijl ik op een werktijd 12 uur lang weg ben. Ik zeg tegenwoordig dat als ik thuis ben ik ook van alles aan het doen ben en dat ik gewoon niet kan en/of geen zin heb.
Nou ik dacht dat ik echt mn grenzen wel aangaf maar schijnbaar niet voor iedereen even duidelijk. Ik heb letterlijk terug gestuurd "dan kan ik niet, ik heb hier dan 6 kinderen aan een broodmaaltijd" Ik krijg terug: "geeft niets ik weet de wensen en zal erbij zijn" Ik app: "Ik zit toch liever zelf even rustig met een hovenier het is een hele hoop geld en dat geef ik liever 1x goed uit, straks valt het hoger uit omdat niet alle wensen zijn meegenomen" krijg ik terug: "Wij laten jullie nooit financieel stikken komt helemaal goed"
Ze hebben wel echt een plank voor hun kop. Nouja prima, dan vraag je even als hun ook je tuin even betalen? Jouw geld, jouw afspraken. Als hun het betalen laat je hun het gesprek voeren maar hey dat zullen ze wel niet doen? Ik zou die afspraak gewoon afbellen. Klaar. Echt niet dat ik iemand anders laat beslissen over mijn tuin noch mijn geld.
Precies dit dus, ik bewaak mijn grenzen heel sterk en ben dan soms een kattekop. Tja jammer dan, je hebt het druk zat als ik heto hoor, dus gewoon afspraak verzetten hoor!
Ja dat heeft ze wel hahahahaha maar het is wel een hele lieve vrouw hoor!! Ben stapelgek op dr maar ze kan soms zooo pushen... En daar komt bij dat ze volgens mij de wensen helemaal niet weet, toen we er gister over aan het praten waren was ze meer bezig met haar kleindochter dan ons verhaal...
Misschien iets duidelijker zijn... vraag gewoon het nummer van die hovenier en zeg dat je een nieuwe afspraak gaat maken. "klaar" klinkt misschien hard, en zal misschien niet leuk overkomen, maar nu is het voor jou niet leuk...
Ik zou reageren met: dat is altijd fijn om te weten. Maar morgen kan niet doorgaan. Onze afspraak kan wel op..datum en tijd noemen.
Ik werk 1,5 dag vanuit thuis. Die dagen zijn voor mij gewoon werkdagen en wordt er dus ook niks gepland: ik ben nl aan het werk! De kinderen zijn dan ook bij de gastouder en de deur zit op slot. Af en toe maak ik op die dagen toch privé afspraken, maar ik ben toch echt zélf degene die mijn agenda bepaalt! Ik ben bang dat je dus gewoon heel duidelijk moet zijn
Nou hier valt dus duidelijk nog iets te leren... en ik kan helaas niet hard zijn voor mn schoonouders, het zijn schatten van mensen en we hebben heel erg veel aan ze te danken, daarbij doet ze het puur uit liefde en bedoeld er niets kwaads mee. Ga inderdaad het nummer vragen om zelf een afspraak te maken, denk dat dat de beste optie is. en verder gewoon wat harder leren zijn denk ik, ik ben volgens mij wel vrij duidelijk maar mensen lijken het niet te snappen! Iedereen komt gewoon aan de deur of lopen gewoon achterom naar binnen. Sta je daar foto's te maken... niet echt grappig. Vaak schrikken ze wel omdat ze zien dat ze storen en lopen weer weg maar komop ik heb toch geen open huis...?! Ben blij als de tuin af is, dan hebben we een normale hoge poort waar niemand naar binnen kan gluren en de poortdeur draai ik dan gewoon op slot als ik aan het werk ben... Dan moet ik nog wel een idee verzinnen voor de voorkant want als ik de bel uitzet beginnen ze op het raam te kloppen...
Ik denk dat je te subtiel bent Ik zou het stelliger zeggen, door jouw formulering geef je ze ruimte om het toch op hun eigen manier te doen.
iAgh gossie, ze is echt lief idd hahaha. Dan is het NOG moeilijker om gewoon te zeggen: NEE, zeg maar af, IK wil erbij zijn. Ik zie de goede bedoelingen van haar eraan af en jij die probeert vriendelijk te zeggen dat je een andere afspraak wilt (maar dat zeg je niet). l Als ik je een tip mag geven dan zou dat zijn dat je duidelijker moet zijn. Dus wel even vriendelijk, maar duidelijker. Je zegt namelijk nergens dat je een andere afspraak wilt. Je zegt alleen: ik kan niet, ik heb 6 kids te eten. Waarom zij zegt: geeft niks, ik ben er bij. Daarna gebruik je het argument dat het dan mogelijk duurder uit valt. Waarop zij zegt: 'wij helpen je dan wel'. Wat je beter kan zeggen is: ik wil graag de afspraak op een andere dag want ik wil er echt graag bijzijn en op dat tijdstip kan ik niet. Zal ik het verzetten of doe jij dat? Bij alle argumenten van haar kun je dan ook aangeven: nee, ik wil er echt zelf bij zijn! [FONT="][/FONT][FONT="][/FONT]
hahaha jeetje! ben jij t cafe van de buurt? die altijd open is en waar iedereen altijd zomaar binnen mag lopen misschien toch wat harder en duidelijker worden. ik zou terug appen het kan dan niet ik maak graag zelf een afspraak zodat ik samen met de hovenier kan gaan zitten. als je schoonouders je financieel niet laten zitten en je graag willen sponzeren in de vorm van een nieuwe tuin mogen zij beslissen, zolang jij betaalt beslis jij. en als er iemand aan de deur komt hou je ze bij de deur en zeg je dat je aan t werk bent en dat je morgen ofzo wel tijd hebt. daaagg!! ik ga werken, bam deur dicht
Ik denk dat je inderdaad wat harder moet worden. Leuk hoor dat iedereen dichtbij woont en binnenvalt maar het is niet handig. Mijn ouders wonen ook dichtbij en die komen nu tijdens mijn zwangerschapaverlof ook steeds vaker zo in t weekend of 's avonds binnenvallen, gelukkig werken ze overdag. Leuk en aardig maar ik heb na een week toch echt aangegeven er geen behoefte aan te hebben dat ze te pas en onpas aan de deur staan. Als ze langs willen komen kunnen ze bellen, anders wordt er niet open gedaan.
Ik zou terug appen: Ehm welk deel van 'dat kan niet' begrijp je niet? Ik zou dit gewoon niet samen doen met die achterburen. En verder altijd heel duidelijk je grenzen aangeven. Niet er omheen draaien, dan maar hard en direct overkomen.
Nou zo voel ik me soms wel ja hahahaha Vooral 1 buurmeisje die komt gewoon binnenzetten en is niet weg te krijgen. laatst aan dr arm naar buiten gezet en gezegd dat ik bezig was en de deur dicht gedaan. Laatst had ik de poort op slot en dan gaat ze kloppen bij de voordeur op het raam net zolang tot ik kom en dan vraagt ze of mn dochter buiten komt spelen, dan zeg ik dat die bij oma is en dan vraagt ze wat ik aan het doen ben, foto's maken, oh wie is dat dan? etc. brrr haha en elke dag komt ze aan de deur. moet vooral ook niet zeggen: "misschien vanmiddag nog even" want dan staat ze een half uur later weer aan de deur. Soms wil ik alles uit doen, ramen dicht gordijnen dicht maarja dat gaat helaas niet met kinderen die in en uit lopen via de achtertuin en klanten die gewoon aan moeten kunnen bellen...