Heeft iemand ervaring met dit tanden-probleem?

Discussion in 'De lounge' started by Novastar, Jun 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mijn zwager vertelde vanavond dat zijn zoon van vijf geopereerd moet worden aan zijn gebit. Zijn tanden breken af en vallen uit. Klinkt erg heftig vind ik. Mijn zwager is gescheiden en ziet zijn zoon ieder weekend. De communicatie met zijn ex loopt vooral via haar nieuwe partner. Ik had niet het idee dat het verhaal helemaal volledig was. Mijn ex-schoonzus en haar partner zeggen dat de oorzaak ligt bij vet en zuur eten. Zuren, dat snap ik maar dat vet eten slecht is voor je tanden was nieuw voor mij. Nu eet mijn zwager op zaterdag regelmatig friet met zijn zoon dus is hij nu de boeman in dit verhaal. Later hoorde ik van de vriendin van mijn zwager dat zij nooit iets aan het gebit van ons neefje heeft gezien, terwijl ze regelmatig helpt bij het poetsen. Al met al een vaag verhaal maar ik maak me wel zorgen om ons neefje. Als het echt klopt dat zijn tanden afbreken en uitvallen is dat nogal wat. Ik heb wel een artikel gevonden over zogenaamde kaaskiezen maar dan hadden ze vlekken op de tanden moeten zien. Wij zien het jongetje niet heel vaak maar ons is ook nooit echt iets opgevallen. Slechte tanden zit bij mijn man helaas wel in de familie. Heeft er iemand ervaring met zulke slechte tanden bij een kleuter en wat kunnen de oorzaken zijn? Ik weet niet wat er doordeweeks bij zijn moeder gebeurt maar volgens mij snoept hij niet bovenmatig veel. Hij is klein en iel voor zijn leeftijd en ik vind hem altijd erg bleek. Ik maak me echt een beetje zorgen.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,251
    7,289
    113
    Female
    Brabant
    Door veelvuldig antibiotica gebruik kunnen de tanden ook heel slecht worden. Op het forum was lang geleden iemand die een kindje had die veel antibiotica had gebruikt en zijn (melk) tanden zijn toen getrokken. Maar goed ze zagen zijn gebit wel steeds slechter worden.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Antibiotica zijn inderdaad de redenen dat mijn man slechte tanden heeft. Hij had vroeger met name veel gaatjes. Ik kan me niet herinneren dat mijn neefje vaak ziek is geweest dus ik kan niet zeggen of hij veel antibiotica heeft gehad. Kan het iets met vitaminegebrek zijn?

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,164
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Tandwolf misschien?

5. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat had mijn schoonmoeder. Zij had op haar dertiende al een kunstgebit. Gelukkig is de tandheelkunde tegenwoordig wat beter. Maar tandwolf is extreme cariës en dan zou je ook zwarte vlekken moeten zien en dat is niet het geval.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Vet is geen boosdoener, suiker en zuur wel!

7. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    Ik vind het ook een vaag verhaal maar ik ken ook niemand die zoiets heeft.

Maar kan je niet je eigen tandarts praktijk bellen en dit probleem telefonisch voorleggen. Hun kunnen natuurlijk wel aangeven of er iets mis zou kunnen zijn of niet. Of eventueel de tandarts van het kind bellen en gegevens opvragen zou ik proberen

8. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Wanneer hij een beetje witjes is kan hij ijzer te kort hebben?
    Sommige mensen hebben gewoon meer kans op gaatjes en op jongere leeftijd is het nog lastiger, hier in Engeland kunnen ze ook niet veel meer doen dan operatie om wat niet goed is eruit te halen.. Omdat ik zelf gaatjes bij mijn zo'n verdenk zei ik dat tegen mijn schoonzus, van wat moet ik daar aan doen en die zei zolang hij geen pijn heeft kunnen ze weinig doen en tot 5 is het enige wat ze kunnen doen operatie wanneer er wel pijn is bijv.

9. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Een collega van mij heeft een tandwiekte met deze symptomen. Het is erfelijk en haar zoontje heeft het ook. Ze zijn nu met net 6 jaar ook aan het kijken wat ze ermee gaan doen.

Mij klinkt het dus niet heel gek in de oren.

Het dochtertje van mijn collega heeft deze ziekte waarschijnlijk niet .

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    We zijn slechts de oom en tante dus gegevens opvragen zal niet lukken. Navragen bij mijn eigen tandarts kan natuurlijk wel. Dat ga ik ook zeker doen omdat het zeer waarschijnlijk wel een gedeelte erfelijk is. Ik moet er niet aan denken dat mijn zoon dit ook krijgt. Ik heb inmiddels mijn (nieuwe) schoonzus wat uitgebreider gesproken en het was al wel langer bekend dat hij veel gaatjes had, maar dat het zo erg was hadden ze niet in de gaten. Ik hoop dat het mannetje er niet teveel last van heeft.

11. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    ik bedoelde eigenlijk dat de vader de gegevens kan navragen bij zijn zoons tandarts en jij inderdaad bij je eigen tandarts

12. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    als "slechte tanden" in de familie zit, dan ligt dat aan het snoep-eetpatroon van de familie, dus bijv. veel tussendoortjes en maar 1x per dag poetsen. dat is wat ik heb gelezen.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Tandaandoeningen zoals "kaaskiezen" zijn wel degelijk erfelijk. Het is alleen niet de enige factor. Snoepen en niet goed poetsen zullen ongetwijfeld niet echt helpen, net als het veelvuldig gebruiken van antibiotica. Dus als er al een aandoening in de familie zit is het extra belangrijk om goed voor je tanden te zorgen.

14. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Ook de zuurtegraad van je speeksel kan van invloed zijn. Mijn broer snoepte veel meer dan ik en nam het niet zo nauw met poetsen, maar ik was altijd de klos...

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,330
    16,716
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is het niet gewoon zuigflescaries want daar kan echt het hele gebit door worden aangetast maar het kan ook heel goed een andere onderliggende ziekte zijn.
    Ik ben altijd zo blij dat onze kinderen van die mooie gebitjes hebben zonder gaatjes enzo.
    Wel ontzettend vervelend allemaal want vind het erg pijnlijk klinken.

16. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Als je zuigflescariës alleen kunt krijgen door lang uit een fles drinken zal het dat niet zijn. Hij heeft volgens mij niet lang uit een fles gedronken na het jaar. Maar hij zat wel snel aan allerlei sapjes en wicky e.d. Als ik al mijn info bij elkaar optel zal het wel verschillende oorzaken hebben. Een stukje erfelijkheid, te veel snoepen en te slecht poetsen voor een gebit dat al niet heel goed is. En waarschijnlijk ook de gebrekkige communicatie tussen de ouders. Die zullen het elkaar echt niet vertellen als er iets opvallends met het kind is. Dit komt nu pas ter sprake omdat hij geopereerd moet worden. En wat er thuis bij zijn moeder gebeurt weten wij natuurlijk al helemaal niet.

Share This Page