Wie is er hier advocate of juriste?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaVanGilani, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik heb dringend advies nodig voor een vriendin van me. Als je advocate of juriste bent of je hebt veel weet over de wet zou je me dan willen pben? Heel erg bedankt!

2. Locusta

Locusta Niet meer actief

Mijn interesse is gewekt ;) Helaas heb ik geen juridische achtergrond. Misschien zou je het verhaal in hoofdlijnen willen plaatsen? Mijn google-fu is ook aardig goed als het op juridische vraagstukken aankomt :)

3. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    En misschien zijn er ook nog wel leden met een juridische opleiding, maar die geen advocate of juriste zijn....

4. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zwerven hier sowieso wat rechtenstudenten rond... (ben er een van, maar ben nog niet echt heel ver in de studie).

5. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Eh.. Gaat het om een civiele kwestie? Of het strafrecht? In dit laatste geval mag je me pben, familierecht heb ik weinig verstand van.

6. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hier een strafrechtjurist, van privaatrecht weet ik een klein beetje...

7. MamaVanGilani

Een vriendin van mij is 3 weken geleden door haar vriend met geweld buiten gegooid omdat zij schuld zou hebben gemaakt. ( ze had een lening afgesloten om hun nieuwe huis te financiëren ). Maar goed.. daar gaat nog n heel verhaal aan vooraf en hij heeft ook dingen afgesloten en gedaan.. Maar goed, nu houd hij de kinderen bij hem en mag zij haar kinderen niet zien! ( 2 dochters van 9 en 1,5 ). Hij beweert nu dat zij gek is en niet in staat is om voor de kinderen te zorgen! ( nou ik vind dat zij juist een super moeder is die veel met dr kids onderneemt ). Zij heeft een advocaat in de arm genomen maar hij dus niet. Ze mocht haar kinderen afgelopen week voor een uurtje zien en er heeft politie aan te pas moeten komen voor ze naar binnen mocht! ( hij had haar zelf gezegd dat ze de kinderen mocht zien, toen ze aan de deur stond trok ie terug, bedreigde haar etc. etc..). Nu staat ze vanavond weer aan de deur met kado's voor de oudste, zij is volgende week jarig en ze mag niet bij de verjaardag aanwezig zijn! En hij laat haar binnen en slaat haar vervolgens tegen de trap aan omhoog en geeft haar een kopstoot. ( zij hoort haar kinderen roepen in paniek mama, mama!! ). Staat zijn beste vriend erbij en die zegt.. er is helemaal niks gebeurd want ik heb het gezien! Ze belt me helemaal in paniek op en ik zeg politie bellen! Heeft ze gedaan en nu zijn ze aan t onderhandelen op dit moment. Ze hebben haar wijsgemaakt dat ze haar kinderen nooit meer terug krijgt! ( haar ex dus ). Hij wil haar niet tegemoet komen en probeert haar helemaal uit de tent te lokken.. Ze hapt hier niet op, maar het word steeds moeilijker niet te happen. Ze is aan het einde van haar latijn, ze is doodsbang. Bang dat ze haar kids echt kwijt is. Volgende week is de eerste zitting.. ik wil haar moed in praten, maar ik heb geen verstand van t hele gebeuren! Mijn zus werkt bij DAS rechtsbijstand als juridisch secretaresse en die gaat t morgen allemaal navragen op haar werk, maar ik wil haar nu gerust kunnen stellen. Dat ze haar kindjes niet kwijt is! Mijn hart breekt, kon net goed mee gaan zitten janken.

8. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Jeej zeg, wat een verhaal, wat vreemd dat hij zomaar die kinderen weg kan houden bij de moeder.
    Ik heb geen advies behalve veel sterkte en succes voor die vriendin.

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

jeetje wat een verhaal! Echt afschuwelijk,hopelijk komt het goed! Ver heb ik geen zinvolle bijdrage want ik heb hier geen verstand van.

10. MamaVanGilani

Ik zit er echt mee in mn maag! Heb ze net proberen te bellen maar denk dat ze nog steeds in gesprek is met de politie

11. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik neem even aan dat ze beiden gezag hebben over de kinderen? Als dat het geval is, dan onttrekt de vader nu de kinderen aan het gezag van de moeder. Dit is strafbaar gesteld!

Nog mooier zou zijn als de vader geen gezag heeft over de kinderen. Dan heeft hij helemaal geen poot om op te staan.

In ieder geval is het wijs dat je vriendin de politie in heeft geschakeld. Deze zullen verslag maken van hun bemiddeling en dit kan misschien wel weer in een rechtszaak gebruikt worden.

Lijkt mij dat de vader zich behoorlijk in de vingers heeft gesneden door de kinderen bij de moeder weg te houden. Volgens mij had hij dan op zijn minst bureau Jeugdzorg in moeten schakelen om hier toestemming voor te krijgen.

Daarnaast zal het feit dat er nu tot tweemaal toe geweld door hem is gebruikt (ook al is dat misschien niet al te makkelijk aan te tonen) ook niet in zijn voordeel werken.

Maar goed, het is wel heel lastig oordelen zonder de personen in kwestie te kennen. Het is naar mijn gevoel namelijk niet alleen een puur juridisch vraagstuk, maar ook een vraagstuk over wie er geschikt is voor het ouderschap (en daar mogen andere deskundigen zich dan weer over buigen).

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Eens met Mon... voor wat betreft de juridische kant van de zaak moet ze bij een advocaat zijn, en die heeft ze gelukkig al. Ik neem aan dat die een kort geding kan aanspannen om snel duidelijkheid te krijgen over een omgangsregeling.
    Allerlei zaken zijn van belang, zoals wie het gezag heeft, maar ook: op wiens naam staat het huis? Is het koop of huur? Als het bijvoorbeeld huur is, zij hoofdhuurder is, en zij zelf de huur zou kunnen opbrengen, is de kans groot dat de rechter de woning uiteindelijk aan haar toewijst als zij ook de meeste zorg heeft voor de kinderen. De rechter kan hier een vonnis over vellen, en zo nodig door middel van een dwangsom ervoor zorgen dat haar ex zich aan de afspraken houdt.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik denk dat je vriendin erg gebaat zal zijn met een bezoek aan het algemeen maatschappelijk werk.
    Via het maatschappelijk werk kan zij verder geholpen worden naar de juiste personen/instanties (sociaal raadslieden, schuldhulp, gemeente etc.), en wordt ze op emotioneel vlak begeleid. Misschien kan er via het maatschappelijk werk bemiddeld worden met haar ex, of kan er een mediator worden ingeschakeld.

Deel Deze Pagina