Nutteloos en zelfs gevaarlijk: Rompers met drukknoppen op de rug. lucas had er eentje gekregen en toen ik hem verschoonde zag ik dat de drukker in zijn rug zat gedrukt (afdruk) en gewoon puur ijzer tegen de huid. Nee voortaan rompers die voor vastzitten of toch over het hoofd moeten hoor.
Hier ook zoiets dochter ging op haar buik rollen maar kon dan niet terug ze viel dan uiteindelijk plat op haar gezichtje. Toen was ik toch echt wel even blij met e aerosleep (of het nou wat uitgemaakt heeft of niet) tweede aankleedkussen wordt hier nog steeds dagelijk gebruikt. maar zeker in het begin (die gele spuitpoep komt echt niet in de buurt van mijn witte bank hoor) Pakjes met voetjes lekker warm, net als rompertjes met lange mouwen, staat soms ook leuk onder t-shirtjes en maakt dat deze ook aan kan doen als het even niet zo warm is. Het enige wat ik hier minder gebruikt heb dan verwacht is een draagdoen. Het is denk ik heel persoonlijk wat je wel handig vindt en wat niet, bij twijfel gewoon niet meteen kopen, je komt er vanzelf wel achter of je het 'mist'.
Jeetje dames jullie gaan wel hard hoor.... Vanmorgen is de kraamzorg geweest voor een intake, en heb gelijk een boel vragen op haar los gelaten:' Kruikzakken mag gewoon. Je kan er eventueel nog een doek omheen knopen ivm hitte. Oorthermometer voor moeder: mag niet! Moet rectaal, heb gelijk gezegt dat degene die dalijk komt en met dat ding bij mij in de buurt komt ze een heeeeel groot probleem heeft het in mijn oor of niks(ze gebruiken in het Zh alleen nog maar oor) 2de dekentje: was niet nodig in ons geval. Die we hebben is dik genoeg. babyfoon: had ze geen oordeel over maar als we er 1 nemen dan wel een goeie zei ze, en niet zo'n goedkope die pakken vaak ook kindjes uit de buurt.... En aangezien ik nummer 8 ben die moet bevallen bij mij in de straat, hoor ik dalijk allemaal baby's behalve de mijne (er komen er ook nog 2 die na mij bevallen, vruchtbare grond zit allemaal maar een week of 3a4 tussen)
@maantje85: nou, in het zkh moest ik er toch echt een rectaal hoor... Helaas... Van de kraamzorg mocht ik hem gelukkig gewoon onder mijn oksel. Van de vorige kraamzorg ook, dus dat zal wel vaker zo zijn. Oorthermometers wilden ze allebei echt niet hebben. En voor de baby schijnt het ook echt niet precies genoeg te zijn. En je wilt wel echt heel precies de temperatuur weten in die eerste dagen...
Bij ons is het zo dat het protocol rectaal voor schrijft omdat dit het nauwkeurigst is. Mochten kraamvrouwen er bezwaar tegen hebben dan vraag ik vaak eerst of ze het zelf willen doen (is ook een mogelijkheid) en anders onder de oksel of oor als ze die een hebben. MAAR mocht de oksel of oor boven de 36,7 uitkomen moet het toch rectaal even nagemeten worden want dan kan er wat meer aan de hand zijn. Meestal zie ik met oor of oksel temps van 35,8 of 36,1 of zo. We moeten er dan 5 tiende voor ons zelf bijtellen maar dit klopt niet altijd, schommelt nog wel eens. De baby moet echt rectaal gemeten worden. Oortje is ook nog te klein om daar een oorthermometer in de doen. En is niet nauwkeurig genoeg.
ja open en dicht maken was niet zon punt, maar je kind eruit wurmen voor een schone luier!?? pfffff Vind ze heeel schattig (mits ze mooi passen) maar wat een gefrut... En ik mocht van mn kraamhulp zelf tempen, wel rectaal. In het ziekenhuis hebben ze oorthermometers bij ons in Den Bosch...
@lovelylonnes: bij ons hebben ze ook oorthermometers in het zkh, maar deze keer moest de eerste meting toch rectaal. Geen idee waarom. Alle metingen daarna waren gewoon via de oorthermometer, in het ziekenhuis dan.
Bij ons hadden ze ook oorthermometers in het zkh. Voor mij nooit meer. Voelde me niet goed en echt koortsig, maar oorthermometer gaf 36,2 aan, niets aan de hand zeiden ze dus. Op mijn aandringen toch rectaal nagemeten (voelde me echt niet goed), toen bleek dat ik 38,9 koorts had. Thuis komt er voor ons dus geen oorthermometer.
(Nog even off-topic... Sorry!) @Ster27: inderdaad... Het is toch wel erg belangrijk dat je de juiste temperatuur weet. Dan maar even 'afzien' door rectaal te meten (na een bevalling of een ks is dat peanuts, vind ik). Zo zijn mijn hechtingen van de knip opengegaan, en ik heb me best wel een beetje zorgen gemaakt dat dat ontstoken zou raken. Daarvoor is het wel belangrijk dat ik op tijd zou weten dat mijn temperatuur te hoog is. Ik wilde namelijk niet riskeren dat ik al 'te ver heen ben' en in het zkh zou belanden, midden in mijn kraamtijd... Daar heb ik wel een beetje ongemak voor over.
Ik vind het een beetje raar met die thermometers allemaal en ik zie het wel... Voor de kleine heb ik wel een rectale maar ik koop geen 2de... Als de oorthermometer een rare themp geeft kan ik het met die ZELF na meten... Mijn kind komt tenslotte ook uit mij dus met goed ontsmetten met alcohol kan ik die eventueel ook wel gebruiken
ik heb wel 2 thermometers, maar dat komt omdat er 1 in mn kraampakket zat Bij daniel had ik er 1, egwoon met alcohol schoonmaken
Vind het gewoon heel vreemd, een aantal jaar geleden zweerde iedereen in de medische wereld bij oorthermometers. (waren toen ook niet te betalen) En nu schijnen ze niet betrouwbaar te zijn.... Ik heb er nog nooit naast gezeten met die van mij en mijn man heeft een jaar of 2 terug bijna 42 graden gemeten met die oorthermo, en bij de HA en het ZH gaf ie nagenoeg het zelfde aan(temp is natuurlijk bij niemand een paar uur/dag hetzelfde dus wisselde iets). Ach ja ik zie het wel. Mijn zusje is vorige week bevallen en heeft een KS gehad en had speciaal 2 thermometers gekocht (rectale) en heeft ze alle 2 NIET gebruikt toen de kraamhulp er was
Meis maak je niet druk over het feit dat ze je temp in de gaten willen houden. Ik had van te voren ook heel erg van dat gaan ze bij mij niet doen, maar geloof me voor je al dan niet bevallen bent hebben er al zoveel mensen aan je lijf gezeten dat dat er ook nog wel bij kan. En misschien gaat je kraamhulp ook wel akkoord met de oorthermometer.
2 kruiken gekocht maar 1 gebruikt (kruikenzak mocht gewoon hoor), navelbandjes niet gebruikt, neuspeertje werkt gewoon niet. Vooral niet teveel kleding vooraf kopen je krijgt heeel veel kleertjes van visite en de winkels verdwijnen echt niet hoor....papa kan ook kleertjes kopen
Nog een tipje dat goed werkt (voor mij dan). Wij hebben de goedkoopste houten commode bij ikea gekocht en in de badkamer gezet (en ja we hebben een kleine badkamer). Leuk geschilderd en elke dag plezier van. Bijvoorbeeld na het douchen blijft ie lekker warm in de badkamer. Bij dikke poepbroeken, water bij de hand, tandenpoetsen enz. De flessenwarmer is bij flesvoeding echt pure onzin (als je dan wel een magnetron hebt). groetjes!