halloo daar! mijn zoon is 20 maanden, en ik vroeg me af of het te vroeg is om nu te beginnen met afleren van het hebben van een speen..overdag heeft ie em eigenlijk niet in.ja soms pakt ie em stiekum als ie er bij kan..maja snachts heeft ie em nog wel..en das ook echt wel zijn troost voor snachts... Wat zijn jullie tips? nog wachten tot dat ie echt de 2 is gepasseerd of kan het al wel??
20 maanden is niet te vroeg hoor. Roy heeft hem nu al niet meer overdag, ook alleen nog in bed. Wil daar over een tijdje toch ook wel mee beginnen om hem dat af te leren. Ken een meisje van 5 die er nog steeds mee rondloopt de hele dag. Vind dat er echt niet uitzien!
Beste tijd om af te leren is tussen 9 en 12 maanden maar daar ben je al te laat voor . Hier ook nog een speen maar alleen in bed dus vind het niet zo'n probleem. Ik zie het wel, voorlopig heeft ze er nog troost van zeker als ze ziek is of tandjes/kiesjes krijgt. Hoef er ook niet uit omdat ze um kwijt is of zo dus hier blijft ie nog even (ze is 15 maanden bijna).
Mijn dochter was bijna 9 maanden toen ze hem spontaan zelf niet meer wou! Merk aan mijn stiefzoontje wel dat het echt moeilijk wordt als je lang wacht. Hij is 3.
hier met 9 maanden afgeleerd, dus met 20 maanden is niet te vroeg, je hebt alleen kans dat het moeilijker gaat omdat je kindje er bewuster van is.
Waarom zou je de speen willen afleren? Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met een speen alleen 's nachts, maar wellicht heb je er een specifieke reden voor? En anders is gold turkey denk ik het beste, dus de speen gewoon weglaten. Hij is denk ik nog te jong om er echt een ritueel van te maken.
In principe is de zuigbehoefte in de meeste mate al met 9 maanden echt weg. Daarna wordt het een gewoonte. Je kunt je afvragen wat je van die gewoonte vindt. We hebben tenslotte allemaal gewoontes.
Misschien om te voorkomen dat haar kindje als die bijv. naar school gaat nog met een speen in slaapt. Een speen is voor de zuigbehoeftes van een 'baby'. Het woord baby natuurlijk niet TE letterlijk nemen. Ik denk dat TS er erg goed aan doet om de speen af te leren zo tegen de 2 jaar aan. Mijn tip, ook gewoon in 1 keer weg laten, wel uitleggen dat spenen voor hele kleine kindjes zijn. Helpt wellicht iets voor de kleine.
Emma is nu 15 maand en we hebben net sinds gisteren de speen weggelaten. Ging erg goed! Gistermiddag wilde ze hem zelf niet omdat ze boos was, toen heeft ze flink gehuild en ook 's avonds hebben we even met haar rustig op een stoel moeten zitten. Vanmiddag is ze zonder huilen (en dus zonder speen) gaan slapen en vanavond huilde ze 2 tellen en nu slaapt ze alweer. Het kan dus best en het hoeft ook geen weken te duren...
mijn zoontje heeft alleen nog een speen als hij moe is zodat ie in slaap kan vallen ik heb het afgebouwd toen hij 15 maan was
mij meisje heeft een speen in bed, overdag en 's nachts, net als yukl snap ik het weglaten nog niet helemaal. Alleen in bed is toch geen bezwaar en er is nog een heel verschil tussen 20 maanden en naar school gaan toch??? Of jij moet bedoelen dat hij zijn speen gewoon overdag in heeft met spelen.