Ik ben bijna 30 weken zwanger van ons tweede kindje. De eerste was 57 cm en 9,5 pond bij de geboorte. Hij is met behulp van een vacuum op de wereld geholpen. Momenteel ben ik dan ook onder controle bij een gynaecoloog, want ze willen dat ik in het ziekenhuis beval. De eerste keer had ik namelijk voor een thuisbevalling gekozen, ook al eindigde dit toch in het ziekenhuis. Nu had ik vorige week een groeiecho. Voor de tijd had ik al aangegeven dat ik eigenlijk alleen veel trappen in mijn blaas voel en verder niet zoveel. Bij de eerste schudde het vooral bovenin mijn buik. Het was dus een heel ander gevoel. De gynaecoloog gaf aan dat dit ook wel kon kloppen, omdat dit kindje momenteel in stuit ligt. De eerste heeft eigenlijk altijd met het hoofdje naar beneden gelegen. Mijn vraag is: Wanneer wordt er eventueel geprobeerd het kindje te draaien? Hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb namelijk nog steeds het gevoel dat ons kindje nog in stuit ligt. En als het kindje niet wil draaien en het in stuit blijft liggen. Zou de keuze voor een keizersnede bij mij dan onvermijdelijk zijn doordat de eerste zo'n flinke baby was? Zou men in dat geval minder gauw voor een stuitbevalling gaan, omdat er bij de eerste al sprake van een vacuumbevalling was? Ik hoop dat u mij wat antwoorden op deze vragen kan geven. Alvast bedankt voor de moeite.
hoi, je kindje heeft nog tot 36 weken de tijd om te draaien en de meesten doen dat ook spontaan voor die tijd. Wacht dus eerst maar af. Als ie dan niet is gedraaid kun je proberen te laten draaien. Als dat niet lukt overleg je met de gynaecoloog of je een keizersnede krijgt of gewoon gaat bevallen. Als ze op de echo zien dat dit weer een groot kind zal zijn dan heb je grote kans dat je inderdaad een keizersnede krijgt. Mirjam