Olijfboom hangt slap

Discussie in 'De lounge' gestart door Pinkblossom, 19 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Oké help.. de zoveelste olijfboom lijkt nu dood te gaan.
    Wat moeten we met 'm doen?:)

Bijgevoegde bestanden:

2. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik ben ook niet goed in planten , maar heb dit even opgezocht:

Water geven
    Een olijfboom heeft regelmatig water nodig, dit is noodzakelijk voor een goede groei. Van nature wortelen ze diep in de grond en kunnen ze vrij lang zonder water, zijn ze echter net aangeplant (de kluit is dan nog vrij compact) of staan ze in een pot dan moet de grond goed vochtig worden gehouden. De grond waar de boom in staat moet plakkerig zijn, dit is makkelijk te controleren door een vinger in de grond te steken.
    Maakt u dus niet de vergissing om te denken: 'een olijfboom komt uit droge en warme streken dus kan vast lang zonder water’. Zelfs in de winter (mits het niet vriest) vraagt een olijfboom in pot eens in de vier weken een kleine hoeveelheid water.
    Maar opgelet, ook natte voeten zijn niet goed voor een olijfboom. Het water moet goed weg kunnen lopen. Bijvoorbeeld door voldoende gaten in de pot te boren en gebruik te maken van potscherven

En

Overwinteren
    Zorg ervoor dat de olijfboom tijdens langdurige vorstperioden goed beschermd is met o.a. een dikke kwaliteit fleecedoek of jute. De grotere olijf- en vijgenbomen (vanaf 25cm. stamomtrek) kunnen -16/-18 graden Celcius verdragen voor korte tijd. Bij kleinere bomen en indien de vorst zich langere tijd achtereen aanhoudt dienen er enkele maatregelen getroffen te worden. Wanneer het 3 nachten achtereen 8 graden of meer vriest, dient u het fleecedoek meerdere malen om pot en stam te wikkelen.

Misschien is dit verkeerd gegaan? Vooral die laatste zou ik NOOIT aan denken

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Het nederlandse klimaat is helemaal niet geschikt voor olijfbomen buitenshuis.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Staat hij wel op een zonnige plek en zo veel mogelijk uit de wind? Wij hebben er eentje die we hebben gered uit het tuincentrum, hij stond bij de uitverkoop, heel ielig. Maar hier staat hij zonnig, uit de wind, in een zinken teil en krijgt hij extra water als het wat langer droog is of heel heet. Soms wat extra voeding er bij in de gieter. En zowaar zaten er afgelopen seizoen 2 olijfjes in :D

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou m verpotten, nieuwe tuinaarde erbij en bemesten.

Ik heb mijn olijfboom een paar winters ingepakt met bubblewrap, maar dat verstikte teveel. Toen met van die speciale plantendoeken, maar daar kropen allerlei insecten in die dat ook lekker warm vonden en intussen mijn boom opvraten. Uiteindelijk is mijn boom het best af als hij gewoon buiten blijft zonder verpakking. Ik heb er nu 2, ze hebben de afgelopen 3 winters onbeschermd buiten gestaan en ze doen het nog steeds. Mits ik ze in het voorjaar even een boost geef dmv nieuwe aarde en bemesting.
    Ook in Italië vriest het in de winter weleens. Ons klimaat is te koud om de olijven te laten rijpen, maar puur het overleven moet met deze winters wel lukken.

6. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Maar de boom staat er net een week.. dus verpotten zou toch niet nodig zijn?

7. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Als je hem nog maar een week hebt, zal ik ermee terug gaan naar de winkel. Maar wellicht dat het toch nog te koud voor hem is.. De kou hangt nog echt in de lucht, ookal voelt het in de zon warm.
    Hier staan sommige planten nog met een jutte jas in de tuin. Die gaat er volgende maand pas af, als de kans op nachtvorst minimaal is.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het vriest nog 's nachts. Zet hem binnen of op een tafel minimaal 1 meter van de grond.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Als je m pas een week in huis hebt zou ik idd terug gaan naar de winkel. In een week kun je zelf nog niet zoveel fout gedaan hebben lijkt me!

10. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ik denk toch dat de kou hem genekt heeft
    Het vriest nog snachts

11. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Je kunt gewoon terug.naar de winkel en je geld terug krijgen. Ook op planten heb je garantie.

Deel Deze Pagina