Jongensnamen zijn we al uit, maar bij de meisjesnaam kunnen we geen knoop doorhakken tussen deze 2. We dachten zelf al om te wachten tot de geboorte en als het een meisje blijkt dat we dan kiezen wat goed voelt, maar wil ondertussen toch even hier peilen. Reden van twijfel: Wij houden normaal van klassieke, tijdloze en internationaal uitspreekbare namen, zoals Juliëtte. Philou kwamen we hier tegen en vonden we echt een vrolijke, originele naam, maar mist dus wel bovenstaande ‘eisen’.
Filou (en Philou klinkt exact zo natuurlijk) betekent zou iets als ‘schurk’, zo zou ik mijn kind nooit willen noemen... Ik zou dus zonder meer voor Juliëtte gaan. Of voor bv. Milou.
Ik heb voor Juliëtte gestemd. Maar als voor jullie dé naam Philou is en jullie daar een wauw gevoel bij hebben zou ik Philou doen.
Hmm en bijvoorbeeld Julliette en dan Philou als tweede naam? Of vind je dit niks? Ik opper maar wat hoor Anders zeg ik philou
Philou komt van het Griekse Philo; Philos en betekent liefhebbend, geliefd. Het Franse filou; filoute is een ouderwets woord voor dief, maar wordt familiair juist vertaald als boefje, deugniet. Maar dan gaat het meestal om een jongen. Ik zou de 2 namen in een zakje stoppen en er eentje uithalen. Die wordt het dan. Aan jouw eerste reactie zal je wel merken of het de 'juiste' is.
Ik vind persoonlijk de Nederlandse uitspraak als in Juuliejet veel leuker/vlotter. Daarom kies ik voor Philou. Vrolijke, vlotte naam die zowel leuk is voor een klein meisje als voor een volwassen vrouw.
Juliëtte gekozen. Om de redenen die jezelf noemt. En als ik Philou uitspreek denk ik aan het woord fileren haha.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Bij de NL uitspraak zou ik voor Juliët kiezen (en die naam vind ik heel erg leuk), bij de Franse uitspraak voor Philou, omdat ik de Franse uitspraak niet zo vlot vind.