Dip in B12, wat een ellende!

Discussie in 'De lounge' gestart door mel78, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Er zijn vast meer meiden hier die het herkennen?

Al jaren krijg ik B12/hydrocobamine injecties. Het ging zo goed dat ik ze 1x per 3 maanden krijg.

Maar ineens zijn daar weer de klachten: spraakverwarring, consentratieproblemen, duizelig, lopen op wolkengevoel, zeer moe, hoofdpijn etc.

Vanmorgen naar de huisarts geweest en die denkt dat ik veel hooi op mijn vork neem. Ik denk aan een tekort aan B12. Ik herken het aan alles. Morgen weer bloedprikken, maar het lijkt wel of de artsen nog steeds maar niet in dit tekort geloven?

Herkennen jullie deze klachten, en herken je het ook bij jezelf als je waarde zakt?

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Een paar vragen:
    - is bij jou ooit de reden van je tekort vastgesteld?
    - zo nee, dan moet je blijven spuiten in een kortere frequentie dan 1x p 3 maanden.
    - heb je recentelijk stress of ziekte doorgemaakt? Bij mij merk ik nl na 2 weken het negatieve resultaat daarvan (i.e. last van mijn B12)
    - waarom spuit hij als hij niet gelooft dat je überhaupt een tekort hebt?
    - bloedprikken na injecties heeft 0 zin. De kans dat de waarde in je bloed hoog is, maar de waarde in je cellen (dus bruikbare waarde) klein, is groot.

Zelf herken je vaak het beste dat je (weer) last hebt, dus zou toch je huisarts proberen over te halen weer vaker te spuiten. Kwaad kan het niet en als je je beter voelt, dan zou hij ook genoeg moeten weten.

In het ergste geval kun je ook zuigtabletten halen en kijken of je daarmee je klachten kunt tegengaan.

3. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ik krijg nu sinds kort deze spuiten. Eerst eenmaal per week gedurende een maand en sinds drie weken een maal per maand.
    Phoe voel me nu net een junk verlang naar mijn injectie vlgde week!
    Hoofdpijn, moe, prikkelbaar, spierpijn, lopen op wolkjes , verminderd zicht, concentratie stoornis, owh en weet niet of andere hier ook last van hebben maar een raar gevoel in mijn tanden alsof ik net in een koud ijsje heb gebeten...

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hoi, een oorzaak is niet gevonden.

Mijn internist wil dat ik de spuiten krijg, omdat mijn waarde erg laag was 7 jaar geleden, en bij het stoppen van de injecties zakt ie weer snel. De huisarts staat hier dus een beetje buiten. Ook na meerdere miskramen bleek B12 een mogelijke oorzaak te zijn.

Ik ga zeker het verzoek doen om wat extra injecties te krijgen, want de waarde zal inderdaad niet kloppen na de injectie van maandag. Daar ben ik al een stuk van opgeknapt. En ik heb nog 2 ampullen in huis en werk zelf als verpleegkundige dus desnoods zet ik em gewoon:). Maar doe het liever met medeweten van de huisarts.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik ben niet eens vp en spuit zelf, dus dat moet prima kunnen. En je moet toch herhaalrecepten aanvragen, dus dan kan hij het mooi zelf in de gaten houden. Ik spuit nu al vijf maanden elke week, nou ja, sinds een paar keer op de negende dag. Ook niet volgens de richtlijnen, maar hard nodig. Ik vraag de ampullen aan en heb er verder niets over gehoord

Ik ben als ik dit zo lees trouwens erg blij met mijn huisarts, want de eerste vraag die de assistente stelde toen de brief van de internist binnen was, was of zij moest spuiten of dat ik het zelf wilde leren. Zelf dus, dan loop je ook niet het risico dat je het gaat uitstellen omdat je geen tijd hebt om tijdens kantooruren bij de na te zitten. En het is nog eens veel goedkoper ook.

6. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wat je aangeeft herken ik ook direct. Ik heb geen pijnlijke tanden,maar wel een pijnlijke tong als ik weer moet spuiten.

7. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    1x per drie maanden is geen gebruikelijke frequentie als je een chronisch b12 tekort hebt. Dit is meestal 1x per twee maanden of maandelijks. Is er vooraf geen Schillingtest gedaan? Is wel gangbaar voor een internist, juist hij/zij zou dit moeten weten.

Wat was je waarde voordat je begon met injecties?
    Ik injecteer ook zelf, dat is makkelijker dan telkens naar de huisarts gaan vind ik persoonlijk.

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hey Jatobe,

De internist heeft van alles onderzocht, maar heb het niet allemaal opgeslagen. Bij ons is wel het erfelijk bepaald. Om het jaar word ik weer helemaal nagekeken ivm mogelijk nierfalen.

Ik weet mijn waardes nog. 7 jaar geleden was dat 78. Daarna steeds boven de 300. In mijn zwangerschappen zakte het weer tot onder de 100, en vorig jaar was mijn waarde 280 :)

9. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Wij zijn ook erfelijk belast. Nierfalen?? Dat wist ik dan weer niet, dat deel. Eh, je waarde is veel te laag. Van iemand die geen/weinig b12 op kan nemen via voeding of anderszins oraal, zou hij boven de 1000 moeten blijven. Nu kun je daar best iets aan schommelen hoor vind ik. Maar de waarde weer helemaal laten kelderen, dat is flink balen. Zou proberen een recept te krijgen bij de internist voor maandelijks b12. Gewoon zelf spuiten met een intramusculaire naald. En dan herhaalrecepten aanvragen. Zo doe ik het.;)

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Grappig, want als verpleegkundige heb ik nooit geweten dat het boven de 1000 moest zijn?! Wel dat het in de zwangerschappen boven de 500 moest blijven. Ik leer nog eens wat bij hier :)

Mijn moeder is overleden aan de ziekte van Addison. Is een zeldzame ziekte waarbij de bijnierschors langzaam verdwijnt. B12 insufficiëntie is er een kenmerk van, vandaar.

11. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Ik schrik er eigenlijk een beetje van. Deze dingen heb ik ook al meer dan een jaar.

12. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hup naar de huisarts, en B12 laten bepalen. Het heeft mij echt zo veel goed gedaan! De klachten kunnen overal van komen, maar het kan geen kwaad het even na te kijken.

Ik zou CVS hebben, depressief, en geen arts had ooit B12 geprikt. Tot een internist eens verder keek. Nu zegt zelfs mijn man tegen me dat ik moet spuiten als ik raar ga doen :)

13. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik herken je klachten ook maar ik heb nu helaas een huisarts die er ook niet in geloofd.
    2 jaar geleden van mijn oude huisarts wel injecties gehad maar ik ging toen snel daarna verhuizen en mijn nieuwe ha wil er eigenlijk niet aan
    we zijn toen ook gestopt er mee maar ik hou de klachten
    mijn vitamine D is ook aan de lage kant trouwens

Weet iemand hoe lang die injecties door werken?
    Ik zou eigenlijk wel weer een keer willen laten prikken en heb dus 2 jaar geleden voor het laatst die injecties gehad.

14. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik denk ongeveer Max 2 a 3 maanden aangezien om de twee maanden gemiddeld is om bij te spuiten. Dus die zijn wel uit je systeem.

15. pmk

pmk Fanatiek lid

17 okt 2014
    1.024
    0
    36
    Mijn waardes lagen rond de 50 toen de internist mij onderzocht. Ze geven bij mij mijn ziektebeeld de schuld. Nu ben ik zwanger en echt bang dat ik te weinig B12 binnen krijg. Slik nu dagelijks vitamines tabletten met 100% dagelijkse hoeveelheid B12 en heb mijn injecties laten verhogen van 1x in de 2 maanden naar 1x in de 1,5 maand.

Bij mij herken ik het aan ontzettend moe en lusteloos worden. Dan weet ik dat het weer tijd is. Nu met zwangerschap is dat wat moeilijker te bepalen, omdat in het eerste trimester ik enorm last heb van vermoeidheid als kwaaltje ;)

Deel Deze Pagina