Hoi, Mijn zoontje is bijna 4 maanden en sinds afgelopen zaterdag is er een behoorlijk dip gekomen in de geproduceerde borstvoeding. Voorheen kon ik makkelijk 3,5 flesjes van 180ml kolven per dag. Precies goed voor het dekken van wat hij drinkt bij de oppas en een klein beetje extra als back-up. Nu kan ik sinds zaterdag krap aan nog 2,25 flesje kolven. Dat laatste flesje probeer ik er nog uit te wringen, maar dat lukt niet. Nu is het wel zo dat mijn zoontje en ik al 2 weken een beetje ziekerig zijn. Keelontsteking en een beetje snot. Hij hangt nu ook langer aan de borst en valt daar nu ook ineens aan in slaap. Na 20 minuten sabbelen geef ik hem altijd de speen als hij toch door wilt blijven sabbelen. Voorheen waren dit soort dagen geen probleem voor mijn kolfresultaat maar misschien nu wel? Ik wil heel graag tips van u hoe ik het weer op gang kan krijgen, want ik heb nog helemaal geen behoefte om over te gaan op kunstvoeding. Ik probeer al meer water te drinken per dag, in de hoop het daarmee beter te krijgen. Ik heb overigens niet het idee dat hij honger heeft. Het is alleen dat het kolven ineens minder oplevert.
Waarschijnlijk zitten jullie niet helemaal goed in jullie vel dan inderdaad: en dan is er maar 1 remedie: uitzieken. Ook als je je niet echt zo ziek voelt dat je bed moet houden. Neem een paar dagen rust, op tijd naar bed, weinig doen, energie sparen en voedzaam eten. Je kindje dicht bij je en een paar keer tijdens de voeding wisselen van kant als dat lukt. Kolven kun je daarna nog doen: met de hand een paar minuten, om te kijken of je nog druppels krijgt. Of kolf met de kolf beide borsten kort na. Tussendoor kun je effectief kolven: wissel kolven en massage af en kolf dan steeds zo'n minuut of 5-7 per keer. Wissel drie keer. (dus drie maal kolven met tussendoor massage van een seconde of 20) Succes!