Is mijn productie stabiel?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jennifer0306, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Beste lactatiekundige,

Mijn dochtertje krijgt nu al 9,5 mnd borstvoeding. Ze eet daarnaast nog weinig aan vaste voeding en omdat ik ook weer wat dingetjes wil oppakken zoals sporten, evt binnenkort een studie, wil ik de vaste voeding wat opvoeren en de borstvoeding iets minderen.

Nu hoor je overal: rond 9 maanden is je productie stabiel.
    Hoe werkt dat in de praktijk? Is het geen vraag aanbod systeem meer maar zit het anders?
    Ik zit nu meestal echt nog wel op 7 voedingen per 24uur.
    Ik zou graag iets minderen (4 a 5 voedingen zou al top zijn), maar moet dit geleidelijk? Kan mijn productie dat aan? Kan ik overdag gewoon een borstvoeding vervangen door vaste voeding? Hoef ik dan niet te kolven?

Ik merk dat ik bang ben voor een keldering in mijn productie. Mijn meisje bijt vaak bij dipjes en neemt geen fles, pap oid. (Ik wil dus zeker tot 1 jaar bv blijven geven want ik heb ook geen andere optie qua fles oid). Ik wil het dus wat minderen maar hoe doe ik dat? :D

Nu heeft zij een soort 'ritme van 3 a 4 uur tussen de borstvoedingen overdag en s nachts is er geen peil op te trekken.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kijk naar je dagindeling. Dan kijk je welk moment je het eerst zou willen vervangen: vervang bijvoorbeeld door een boterhammetje of een groentemaaltijd. Ook de avondmaaltijd kun je meer en meer in gaan bouwen. Zorg wel voor een evenwicht.
    Ik zou 1 voeding per keer afbouwen. Zo zie je ook of het werkt, of dat ze stiekem gaat verschuiven(overdag minderen maar nachts weer inhalen) Kijk het een week aan, gun haar de tijd om haar calorieen uit de andere voeding te halen. En als je 1 a 2 voedingen zo kunt vervangen heb je vaak al een heel andere dagindeling!

Nogmaals: kijk wat mogelijk is en langzaamaan. Je kindje mag tijd hebben om te wennen en ook om haar calorie-inname te verdelen over de andere momenten.

Tot slot: afleiden met spelen, een boekje, een eindje fietsen kan helpen een voeding later te laten plaatsvinden!

Deel Deze Pagina