Zoontje waterpokken, ik hoogzwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jeluna, 26 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeluna

Jeluna Bekend lid

27 aug 2008
    571
    0
    0
    Hoihoi,

Mijn zoon heeft sinds deze week waterpokken. Juist nu ik bijna uitgeteld ben! Ik heb het in ieder geval zelf wel al gehad! Wie heeft deze situatie ook mee gemaakt? Is het gevaarlijk voor een pasgeboren baby? Of is de baby straks beschermd via mij?

2. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Als je het al hebt gehad, is er geen risico voor de kleine in je buik. Wat betreft als de kleine er net is:

Bij VZV-infectie van de moeder, met de eerste ziektedag (= verschijnen van waterpokkenblaasjes) 5 dagen vóór tot 2 dagen ná de bevalling, is er meestal een neonatale infectie. Dit is het gevolg van aanzienlijke placentaire overdracht van het virus tijdens de viremie bij de moeder, zonder dat er al sprake is van overdracht van door de moeder geproduceerde antistoffen. Deze laat-intra-uteriene infectie leidt neonataal tot ernstig verlopende pneumonie, meningo-encefalitis, gastro-enteritis en hepatitis.

Besmettingen via derden (vroedvrouw, broertjes en zusjes) meteen na of tijdens de bevalling verlopen minder ernstig, aangezien dan bij de pasgeborene de normale besmettingscyclus met antistofopbouw doorlopen wordt. Bovendien zijn de meeste baby’s nog beschermd door maternale immuniteit, omdat immers 96-99% van de zwangeren al eerder waterpokken heeft doorgemaakt.

3. Jeluna

Jeluna Bekend lid

27 aug 2008
    571
    0
    0
    Hey
    Dank je! Pff maakte me er ineens druk over!! Zal voor de zekerheid nog even navragen aan huisarts ofzo!
    Wat ook een timing van die waterpokken! Haha

4. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.778
    1.131
    113
    Vrouw
    Mijn zus was 40 wkn zwanger toen haar zoontje de waterpokken kreeg.
    Ook de huisarts gebeld en het kon geen kwaad!

De kleine heeft voldoende anti-stoffen nog! Dus geen paniek ;)

5. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Idd; wat een timing! Hoop dat je wat gerustgesteld bent en naar de huisarts gaan voor extra zekerheid of wat dan ook is altijd goed! Zo vermijd je zorgen :)

6. Jeluna

Jeluna Bekend lid

27 aug 2008
    571
    0
    0
    Dank jullie wel meiden!! Ben weer gerustgesteld!!

Deel Deze Pagina