Ben ik nou wel goed bezig...?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SportySteenbok, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hallo allemaal,

Soms weet ik echt neit wat ik aan het doen ben. Voor mijn gevoel doe ik soms maar wat. Dus even jullie hulp nodig.

Onze dochter is nu ruim 5 maanden en ze krijgt borstvoeding.
    Vanaf haar geboorte al heeft ze last van reflux. Toen op advies van een lactatiekundige zijn wij de voeding als volgt gaan aanpakken: wakker worden - voeden - luier - voeden - slapen. Op deze manier krijgt ze twee keer een beetje in plaats van in een keer heel veel, beter voor haar maagje. Toen was ze 3 weken oud.

Inmiddels is het stukje "luier" uitgegroeid tot haar wakkere tijd met als gevolg dat ze nu dus voor ze in bed gaat nog een slokje krijgt.
    Dit heeft niet tot gevolg dat ze altijd aan de borst in slaap valt. Soms drinkt ze een paar slokken, heeft ze genoeg en leg ik haar wakker in bed. Soms valt ze ook wel in slaap hoor en leg ik haar slapend in bed.
    Is dit nu goed, is dit verkeerd?

Ze valt sowieso erg lastig in slaap, soms ben ik anderhalf uur bezg voor 3 kwartier slaap...

Verder heeft ze absoluut nog geen ritme, ze drinkt elke dag op andere tijden, slaapt elke dag op andere tijden en andere lengtes... Soms wil ze 5 voedingen per dag (24 uur, ze komt ook nog elke nacht soms 2x per nacht), soms wel 8! Dan twijfel ik weer of ik haar wel goed begrijp en of ik haar dan niet te vaak aanleg. Nu heb ik niet een erg druk sociaal leven ofzo, dus het maakt me niet echt uit.
    Maar ik ben wel benieuwd wanneer er een beetje ritme in komt bij baby's die borstvoeding krijgen.

Ben ik wel goed bezig zo?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je bent heel goed bezig! Bij ons was het precies hetzelfde, qua ritme. Ik deed maar wat, volgde mijn dochter in alles. Zij sliep overdag ook nooit echt goed, tot 8 maanden. Nu doet ze overdag twee goede dutjes.

Wakker in bed leggen hoeft niet altijd, als ze aan de borst in slaap valt en je haar overlegt is dat toch prima? Niet zoveel zorgen maken hoor, het ziet er heel goed en gewoon heel normaal uit. Het ritme komt vanzelf, ook in de slaapjes.

Te vaak aanleggen kan niet met bv, dat is het fijne ervan. Als ze niet wil drinken zal ze dat ook wel laten merken.

3. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat zit je dwars? Dat er geen ritme is? Of dat ze lastig in slaap valt?

Ik heb ook niet echt een ritme, er zijn goede dagen dat ze heel goed in dr vel zit en dan hebben we een soort van ritme. Maar over het algemeen heeft ze haar huilmomentjes, op verschillende tijdstippen. Drinkt ze de ene keer goed door, en andere keren om het uur paar slokken per keer. Ik probeer gewoon naar haar te kijken en speel daarop in. Heeft ze slaap, leg ik haar op bed, soms valt ze zelf in slaap en soms niet. Dan neem ik r bij me.

Ik heb geprobeerd er wat meer structuur in aan te brengen maar het enige wat dat oplevert is dat het ons beide frustreert. Ik probeer dat dus los te laten.

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ja hoor je bent goed bezig! Ik deed ook alles op verzoek al heeft Luca geen reflux. Sins enkele maanden heeft hij nu een ritme in het begin was het ook ver te zoeken! :D

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij ben je goed bezig. Probeer de zoektocht naar ritme en regelmaat een beetje los te laten. Echt waar, als er een moment komt dat je denkt iets van regelmaat te ontdekken, dan is het de dag erna toch weer totaal anders. Het gaf mij rust om dat los te laten!
    Als ze het prima vindt als het haar wakker op bed legt, zou ik dat sowieso volhouden. Ik denk dat het goed is als ze dat ook leren. Maar het is echt geen ramp om ze regelmatig slapend op bed te leggen hoor. Dat is toch ook een heerlijke manier van in slaap vallen. Ik zou het wel weten, als ik baby was, haha.

6. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Het lijkt erg op mijn verhaal.
    Hier net zo, mevrouw doet hazeslaapjes, en valt moeilijk zelf in slaap, dus inderdaad ik heb bijna altijd wel een slapend meisje aan de borst, die ik dan later overleg.. voor soms maar 10 minuten en dan aanleggen en slapen .. Ik wou ook ritme, maar op afraden van hier, en zelf ook geen goed gevoel laat ik het zo, en ze gaat vanzelf beter en langer slapen.
    snachts slaapt ze overigens wel door, en ligt ze ook bij mij (misschien is dat het ook) dus snachts geen ervaring.
    maar vaak om 0100 nog een slokje en dan pas om 6-7 weer.

7. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Je doet het super! Je volgt je kind en dat is in mijn ogen de enige juiste methode!

Hier ook een meisje met reflux en ik geef ook vaker kortere voedingen. De ene dag drinkt ze 7 keer, de andere dag 12 keer. Ik vind het allemaal prima. Slapen net zo, de ene keer leg ik haar wakker in bed en de andere keer valt ze aan de borst in slaap. Het is maar net hoe het loopt.

8. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Je bent goed bezig hoor!

Mijn zoontje is 5 maanden en 10 dagen en eet/ slaapt ook wisselend. Er is geen touw aan vast te knopen; de ene dag slaapt hij 2,5 uur achter elkaar (we moesten echt weg dus helaas wakker moeten maken). De andere dag doet hij meer korte slaapjes of duurt het heel lang voordat hij gaat slapen. In de avond doen wij het net zoals jullie; de ene keer leggen we hem slapend weg, de andere keer is hij nog wakker en speelt hij zichzelf in slaap (duurt soms wel 3 kwartier). Hij is dan aan het brabbelen enzo en dan wordt het langzaam stil (geen huilen hoor, soms kort jengelen).

Hoe gaat het bij de oppas? (als je die hebt) J zit op het kdv en daar slaapt hij gemiddeld 2,5 a 3 uur per dag maar telkens op verschillende momenten en op verschillende tijdstippen. Daar huilt hij dus soms wel even voor het slapen. Niet zo lang gelukkig, want ik ben tegen lang laten huilen. Ik heb namelijk laatst het aantal uur slaap geteld (kdv boekje doorgenomen) en toen kwam ik per dag telkens op bijna hetzelfde aantal uur slaap uit:). Hij pakt dus wat hij nodig heeft.

Laatst kwam ik geloof ik op 10 x aanleggen uit per dag:$; maar ja zoonlief weigert de fles en ik wil pas gaan bijvoeden met 6 maanden. Ik snap je onzekerheid wel, want krijg soms opmerkingen van mijn omgeving. Oma wil graag een tijdschema bij het oppassen maar dat heb ik dus niet. Wel kun je een rustige omgeving bieden en dingen in een vaste volgorde doen. Maar dit doe je al;). Mijn collega zegt ook van je kind volgen krijg je makkelijke kinderen, die leren naar hun eigen lijf te luisteren (qua eten/ slapen).

Succes!

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je doet het prima! Hier nog geen vaste tijden maar wel regelmaat.
    Rond die leeftijd kreeg ze voor en na het slapen de borst. Meestal sliep ze een uur en was ze een uur wakker. Ze kreeg dus ook vaak de borst op een dag.
    Vanaf 6 maanden bijvoeding, die gaf ik dan tussendoor nog dus was ik de hele dag bezig haha.
    Rond 7 maanden begon ze wat langere slaapjes te maken en tegen 8 maanden ben ik na de slaapjes de bijvoeding gaan geven en voor het slapen de borst.
    Ze kan nu ongeveer 2 uur wakker zijn en slaapt 2-3x op een dag. Meestal rond de 4 uur in totaal.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Helemaal goed toch :)

11. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Bedankt voor jullie reacties! :)
    Het is ook niet dat ik er een probleem mee heb ofzo, ik ben alleen sinds dochterlief geboren is zo allemachtig onzeker... hihi.
    Daarnaast heb ik een paar moeders is mijn omgeving die kunstvoeding geven en zelfs een moeder die gekolvde borstvoeding geeft en die hanteren allemaal een "tijdschema" en dan ga je wel een beetje twijfelen aan jezelf...
    Maar dochterlief is over het algemeen tevreden en groeit goed, dus daar makeert het niet aan.
    Ik heb het gevoel dat "de wereld" zo ingesteld is op kunstvoeding.
    Ze gaat overigens naar het kdv. Daar krijgt ze 2x een flesje en slaapt ze meestal 3x ongeveer 45 a 60 minuten.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het klopt wel dat je veel meer kv om je heen ziet, er wordt over het algemeen veel meer geflest in Nederland. Maar dan nog is het advies bij kv steeds meer om dat ook gewoon op verzoek te geven en de baby het te laten bepalen. Die tijdsschema's zijn van de vorige eeuw ;) ze zijn nog wel hardnekkig maar het advies wordt om toch op verzoek te geven. Bij bv is dit vanzelfsprekend, nu bij kv nog.

Deel Deze Pagina