Borstvoeding, medicijnen en kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Laust, 10 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Hallo!

    Hopelijk kunnen jullie me van advies voorzien. Mijn dochter is nu 4 maanden en de borstvoeding loopt vanaf het begin heel makkelijk. Sinds een maand slik ik pijnstillers waardoor ik 2 keer per dag 6 uur niet mag voeden. Ik slik deze na de ochtendvoeding en na de avondvoeding. Ik kolf dan de voeding daarna af gooi de melk weg. Dat doe ik nu ruim een maand en ik ben daar eigenlijk wel klaar mee. Het is zo zinloos om steeds te kolven en de melk weg te spoelen.

    Het "schema" ziet er ongeveer zo uit (tijden zijn niet echt vast):
    4.00 uur borstvoeding
    7.00 uur borstvoeding
    10.30 uur flesvoeding en kolven
    13.30 uur borstvoeding
    16.30 uur borstvoeding
    19.00 uur borstvoeding
    22.30 uur flesvoeding en kolven

    Zou ik het redden om gewoon te stoppen met kolven of is dat echt vragen om productieproblemen? En zo ja, kan ik dan straks weer terug naar volledige borstvoeding? Ik hoop toch dat ik over een tijdje (weken of misschien een paar maanden) weer zonder pijnstillers door het leven kan
     
  2. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Eerst even een vraagje welke pijnstillers slik je want vaak weten de artsen die het voorschrijven niet precies hoe of wat en zeggen dan dingen die niet kloppen.

    als je straks weer alles live wil doen dan is het idd het beste om toch te blijven kolven op de momenten dat ze een flesje krijgt. Anders heb je straks te lage productie als ze weer volledig aan de borst kan.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Met 4 maanden is je productie nog niet stabiel. Vanaf 6 maanden zou je het kunnen proberen, Maar het is niet zeker of je productie dan in stand blijft.

    Zoek op lareb eens op welke medicatie je gebruikt. En als doktersassistente ben ik ook wel aagje wat je gebruikt.
     
  4. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie! Duidelijk dat ik voorlopig dus veroordeeld ben tot het kolven. Jammer maar wel fijn dat jullie zo duidelijk zijn.

    Ik gebruik tapentadol. Volgens de neuroloog en de apotheker mocht het niet samen met borstvoeding. Ik heb toen de lactatiekundige gebeld. Zij heeft het uitgezocht en met 50 mg mag ik na 6 uur weer voeden. Bij een hogere dosering moet ik helemaal stoppen. Zo lang ik het trek wil ik dus ook niet ophogen.
     
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ja ik zie het het is een opoid variant idd dus ze hebben helemaal gelijk. Wat goed dat ze ook echt gekeken hebben helaas weet ik van veel collega’s dat ze de laten website niet kennen en verkeerd advies geven.
    Heel veel sterkte is best een heftig middel, hopelijk heb je het snel niet meer nodig! En lukt de bv zoals je wil!
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik geef al vanaf 2 maanden nog maar 3-4 voedingen per dag (+2 flesvoedingen) dus het kan zeker wel, je kunt eerst proberen met 1 te laten vervallen bijv
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik denk dat je wel kunt proberen te stoppen met kolven als je het heel rustig afbouwt.
    Dus echt een week of misschien wel twee de tijd nemen per voeding.
    Ik zou dan elke dag een beetje minder kolven. Dus bijv als je normaal zo’n 100 ml kolft stoppen bij 90 ml. En dan dag 2 of 3 bij 80. En dan steeds een beetje minder. En dan kan je kijken of het goed gaat met je productie
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Bij de meeste vrouwen is de borstvoeding stabiel na 10 maanden. Dan zou je voedingen kunnen gaan overslaan zonder productie verlies.
    Voor nu zou ik t nog niet doen. Zijn er geen pijnstiller die wel voor je werken maar geen invloed hebben op je moeder melk?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Maar je productie mag toch ook naar beneden? De gekolfde voeding heb je immers niet nodig omdat hij vervangen wordt.
    Je lichaam ziet dus niet dat er een voeding mist, want hij hoeft nooit aangevuld te worden.

    Je productie zal waarschijnlijk ook wel weer omhoog gaan. Kost wel moeite en zal in het begin aangevuld moeten blijven met kv. Maar aan de andere kant eet je kindje tegen die tijd ook wel vaste voeding, dus heb je aan 5x bv misschien dan ook wel genoeg.

    Waar je vooral op moet letten denk ik is dat je de flessen kv niet te hoog maakt en deze therapeutisch geeft. Anders verwacht je kindje aan de borst op een gegeven moment ook die hoeveelheid en snelheid en dat is niet haalbaar.
     
  10. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Niet als je daarna weer volledig terug wilt naar live voeden. Kolven wordt ook steeds minder omdat het minder goed leegt en dus minder "vraag" geeft voor het aanhouden van het aanbod. Dat kost nogal wat werk om goed te houden met kolven is mijn ervaring. Voor mij mislukte het.

    Ik zou even kijken op facebook bij de groep voor Full time kolvers, die hebben er vast veel tips over.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier ging m’n dochter uit haarzelf weer van 1 naar 3-4 voedingen, totaal geen probleem. Maar ik kolfde niet.

    Het is de afweging waard. Als het kolven niet meer vol te houden is, wat is dan beter, proberen die 5 voedingen te houden, dus door rustig af te bouwen. Of straks het helemaal niet meer volhouden en dus helemaal stoppen.
    Het is een afweging die ze zelf moet maken. Daarbij is het ook de vraag hoe lang ze de medicatie moet gebruiken. En ook de vraag hoe erg ze het vindt om ook na het stoppen met de medicatie toch 1 of 2 flessen kv te blijven geven.
     
  12. Laust

    Laust Lid

    10 sep 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden! Er zijn dus ervaringen dat het ook nu al zou moeten kunnen om flesvoeding en borstvoeding te combineren zonder daarbij te kolven. Of en hoe ik eventueel later dan weer terug kan naar volledig borstvoeding is even de vraag.

    Ik probeer nu aan te houden dat ik even veel kolf als dat ik aan flesvoeding geef. Ik hoef het dan niet helemaal leeg te kolven (ik hou ongeveer 10 minuten aan). Komt ook nog bij dat dochter eigenlijk altijd maar 1 kant drinkt, terwijl ik natuurlijk 2 kanten tegelijk kolf. Op die manier loopt het nu op zich al een maand prima.

    Het is nu dus de afweging om die 2 momenten af te bouwen en later proberen weer op te bouwen, of om dit gewoon maar even zo vol te houden. Hoe lang ik die pillen nog moet slikken, weet ik niet. Ik hoop niet lang meer :rolleyes: Volgens de lactatiekundige waren er geen soortgelijke pijnstillers die wel konden i.c.m. borstvoeding.
     
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik zou die van overdag laten vallen en de avond nog kolven en dat een paar weken doen als je dan kunt stoppen met de medicatie kun je de avondvoeding weer live doen en anders die dan ook proberen f te bouwen en kijken of t lukt
     

Deel Deze Pagina