Wij hebben twee kinderen en inmiddels hebben deze twee zo hun hobbies. Onze jongste (zoon) zit op zwemles, dat is dus niet echt een keuze maar een must. En hij voetbalt. Onze oudste (dochter) zit op turnen en op paardrijden. Nu vind ik het allemaal wat veel, de tijd die we ermee kwijt zijn maar ook het geld. Vooral het paardrijden is een erg kostbare hobby (het zwemmen ook, maar dat moet gewoon en heeft onze dochter ook gehad ABC). Maar mijn dochter vindt het paardrijden echt leuk, al kan ze tussen paardrijden en turnen niet kiezen wat e leuker vindt en wat ze liever zou doen. Daarnaast zegt ze dat haar broertje ook twee sporten heeft en zij dus ook 2 sporten mag...deels heeft ze daar een punt maar zwemles is geen vrije keuze zoals turnen en paardrijden wel is. Voor de beeldvorming, het paardrijden kost 12,50 voor een half uur les. Nu lopen we wegens omstandigheden inkomen mis en moeten we toch een beetje oppassen. Dus dacht ik dat we misschien om de week zouden kunnen paardrijden ipv iedere week, dat scheelt toch weer. Al krijd ik door die gedachte weer een schuldgevoel dat ik dan op een hobby van mijn dochter ga bezuinigen en dat zij dus dan de dupe is van het financieel gedoe en dat voelt heel vervelend. Hoe zouden jullie hierin handelen? Wat is wijsheid, hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?
Toen ik klein was moesten we altijd eerst ons zwemmen afmaken voor we een andere hobby mochten. Wat jou kindjes allemaal doen vind ik persoonlijk best veel. En kost veel geld.
Ik weet niet of je dochter ook echt een half uur per week rijd of een uur? Maar ik zou eens kijken of er geen goedkopere zijn... Als ik nl zo even snel vergelijk dan zijn de gemiddelde kosten 60 Pm boor een uur per week...
Dat gold voor mijn dochter ook, ze heeft eerst haar zwem ABC gedaan en mocht toen kiezen, ze koos paardrijden. Van mijn moeder mocht ze een half jaar turnen uitproberen, maar inmiddels dragen we de kosten zelf. Het voetbal van ons zoontje....daar is hij ingerold. Al zijn klasgenootjes deden voetballen (is hier nogal hot in het dorp) en pas vanaf 5 jaar hoeven ze dan contributie te betalen (hij is inmiddels net 5). Tot die tijd is het gratis...en nu dus betalen
Als een keer per twee weken lessen een optie is, dan zou ik dat toch doen als je het financieel anders niet redt. Natuurlijk kun je kijken of je eerst ergens anders op kunt bezuinigen, maar anders houdt het toch op... En dan heeft ze alsnog twee sporten, alleen niet iedere week. Misschien kan ze in de week dat ze niet kan lessen wel alsnog voor een paard zorgen? (En wat je zegt: zwemmen is geen keuze. Daarnaast is paardrijden wel een erg dure hobby en zou je ook kunnen zeggen dat het bij zo iets daarom maar een ding 'mag' zijn. Het moet wel realistisch blijven.)
Ze rijdt een half uur, wel zowat prive-les (met tweetjes). Er zijn wel plekken goedkoper, maar dan moet ik een stuk verder met de auto en kost het me nog meer tijd en meer geld aan benzine.
Daar heb je ook een punt...we hebben zelf aan huis een paard en een pony staan. Mijn paard verzorgt ze wel met mij maar kan ze absoluut niet op rijden (zij is heel klein, paard is een groot fries paard). Onze pony (die ze vaker verzorgde) is 3 weken geleden ingeslapen, nu staat er een leenpaardje bij de fries maar dat is een stuiterbal van nog geen 2 jaar. Deze kan ze niet verzorgen, nog niet.
ik vind 25 euro per maand per kind ongeveer het maximale voor een hobby. Tenzij ze echt heel talentvol zijn misschien... (en dan komen er nog materiaal kosten bij - qua kleding etc) Maar ik vind veel sporten erg prijzig, voor wat je er voor krijgt zeg maar. 1 uurtje sporten als dansen, paardrijden... daarvoor ben je een stuk meer kwijt dan voor veel teamsporten die 3 uur in de week zijn... Het contributie bedrag is dus hier ook wel een reden om te zeggen; je mag er nog een sport bij doen. Of juist niet... Ik vind sport overigens geweldig en stimuleer mijn kinderen wel hierin. Maar er is geen onbeperkt budget. Gelukkig wonen we in een fijne gemeente - waar redelijk wat buitenschoolse sport activiteiten georganiseerd worden, gratis of tegen een zéér gering bedrag. Dochter wilde ook paardrijden - maar wij hebben aangegeven dat als ze dat wil, dat ze dat mag, maar dat dan wel het enige is wat ze kan doen aan betaalde 'sport' . Dat half uurtje per week. Omdat het gewoon veel geld kost.
maar dat is waarschijnlijk een schijntje vergeleken met zijn zus wat dat betreft.. dat zwemmen is financieel even doorbijten he zeker nu.
Voor het voetbal betalen we iets van 80 euro per jaar, dus in verhouding is dat inderdaad een stuk minder dan het paardrijden
Als jullie thuis paarden hebben zou ik haar op paardrijden laten... daar geeft ze dan echt wat aan en dan van turnen af (Indien er natuurlijk een paardje komt waar ze wel op kan rijden) En die 80 per jaar voor de voetbal is dat incl kleding en schoenen? Ik denk het niet? Dat brengt het bedrag ineens weer een stukje hogwr
Mijn zoon zit op voetbal dit kost 60'euro per jaar, vanaf 12 jaar 120 per jaar en vanaf 16 150 per jaar Mijn dochter zit op zwemles ( indd een must ) maar ze vind het super leuk dus voor haar gevoel een hobby ze zit ook op hiphop dit kost 37,50 per kwartaal De andere twee hebben nog geen hobbies of sporten
Als jullie een paard en leenpaard bij huis hebben, dan zou ik het helemaal overwegen. Zou haar uitleggen dat paardrijden gewoon erg duur is en dat het daarom niet realistisch is dat ze en iedere week paardrijles heeft en turnen. Ze kan dan misschien zelf kiezen of ze met turnen wil stoppen of om de week wil paardrijden. Een paard verzorgen kan dan altijd en hoeft ook niet op de manage oid. En misschien in de toekomst dan wel een pony erbij waar ze op kan rijden?
Eerst zwemles afmaken en dan pas één sport uitkiezen, is hier het motto Helaas is voetbal 2x per week. Dus zoon gaat 2 x per week en dochter 1x turnen. Beiden kosten 120 per jaar. Dochter heeft nog 1x club door week in de avond. . Afgezien van de kosten ga ik niet elke dag heen en weer rijden voor een sport. Als ze wat ouder zijn, jaar of 12 en ze willen meer sporten zou ik dat oke vinden. Mits ze daar dan zelf naar toe kunnen.
Hier zitten ze trouwens allebei op dansles (28 euro per maand oid) en allebei op handbal (100 euro per jaar) en de jongste daarnaast ook nog op zwemles (56 euro per maand).
Oei dat is een lastige, ik zou dat zelf ook heel moeilijk vinden en echt proberen te bezuinigen op iets anders. Hier sport de oudste 4 keer per week, 2 sporten, kosten 70 euro per maand. Jongste sport nu 2 keer en daar komt over een paar maanden paardrijden bij, dan wordt het ongeveer 80 euro per maand. Dus samen 150 euro... en dan nog af en toe kosten voor kleding en materialen. Maar goed we kunnen het nu prima betalen, als het (tijdelijk) niet zou kunnen zou ik wel echt kijken of we ergens anders op kunnen bezuinigen. Het heen en weer rijden valt hier wel mee of in ieder geval geen moeite mee. Mijn man en ik verdelen het ook. Ik breng de oudste op donderdag naar turnen en de jongste op zaterdag naar turnen en dansles. Daar komt straks de paardrijles op vrijdag bij. Mijn man brengt de oudste op woensdag en vrijdag naar dansles en op zaterdag naar turnen.
Onze kinderen mogen pas na de zwemlessen iets kiezen, en dan maar 1 ding anders is het idd duur en intensief. Uitzondering is de scouting, daar zit mijn jongste op op aanraden van de kinderpsychiater. Hij heeft ass en is faalangstig en op scouting leert hij een heleboel. Het kost gelukkig ook maar 30 euro per kwartaal. Hij wil al 2 jaar op vioolles (hij is bijna 6) en dat mag straks ook, dat gaat ons ongeveer 80 euro per maand kosten. De oudste heeft nog geen keuze gemaakt.
De oudste doet voetbal ad 175 euro per jaar, speelt in de C. De middelste doet handbal in de D ad 155 euro per jaar. Ook nog paardrijden per kwartaal 150 euro voor 1 uur rijden per week. De jongste klassiek ballet 1 uur pw ad 20 euro pm.
Wat een dure hobby's eigenlijk. Ik betaal 25 euro per kwartaal voor voetbal (4x per week) en 18 euro per maand voor turnen (1x per week).