Als ik straks weer aan het werk ga dan wilt mijn moeder op mijn baby passen. Nu las ik dat zij daar een vergoeding voor kan krijgen die ik kan aanvragen via de belasting voor kinderopvang. Maar om voor deze vergoeding in aanmerking te komen heeft zij een diploma nodig. Weet iemand welk diploma dit is ? een vriendin van haar zei dat ze dit online kan halen klopt dat ?
Ze zou dan gastouder moeten worden. Informeer bij een gastouderburo bij jou in de buurt, zij kunnen je alles vertellen. Op de website van de meeste gastouderburo's staat vermeld welke diploma's er nodig zijn en aan welke voorwaarden je nog meer moet voldoen. Vaak willen ze je graag helpen. Heb je hier wat aan?
Uhh dat zal dan als gastouder zijn...ze moet dan de gastouderroute volgen...zo heet die opleiding...kinder ehbo halen, elk jaar herhalen. De ggd komt haar woning checken volgens de RIE (risico inventarisatie en evaluatie) en ze zal aanpassingen aan haar huis moeten doen. Dan sowieso inschrijven bij een gob waar ze aangemeld wordt bij de gemeente en het lrk. En dan moet je als gastouder 1x per jaar een andere scholing volgen, die vaak door het gob georganiseerd wordt. helemaal online kan niet....volgens mj hoort bij de gastouderroute ook een praktijkdeel....je moet dingen in de praktijk aftoetsen. Iemand komt dan een paar uurtjes meekijken hoe ze bepaalde situaties aanpakt en dan krijgt ze pedagogisch gerichte vragen.
Ik moet zeggen dat ik mijn kinderen ook niet zomaar zou achterlaten bij iemand die online een cursusje heeft gedaan.. Oke, oma is dan wat anders in dit geval, maar gelukkig is er een opleiding/traject te volgen wil je gastouder worden..
Haha ja snap ik. Al denken veel oma's wel dat ze dat even doen om het geld binnen te slepen. Ik ben blij dat ze dat gestopt hebben en veel eisen stellen waardoor het onaantrekkelijker wordt om dat zo te doen. Gastouder is een baan waar je terecht voor betaalt wordt. Als oma op een kleinkind passen zie ik als gunst.
Wat je kunt doen is uitrekenen wat je normaal aan eigen bijdrage kwijt zou zijn en een gedeelte aan oma geven. Ze heeft dan geen gedoe als gastouder. Als ze als gastouder werkt moet ze diploma's halen, krijgt ze controles aan huis en moet ze ivm belasting geld opzij zetten om eind van het jaar belasting te betalen over haar inkomsten. Met beetje pech raakt ze zo eventueel deel of helemaal de zorgtoeslag kwijt etc. Zou de gewoon zo nu en dan wat toeschuiven
en er zijn volgens mij ook nog regels dat je als oma niet enkel op je eigen kleinkinderen mag passen. Om kinderopvangtoeslag te kunnen krijgen dient de oma dan volgens mij ook andere kinderen op te vangen. (Maar pin me er niet op vast hoor!)
Maar hoe zit dat dan met een gastouder aan huis? Die heeft alleen de kinderen van dat gezin. Telt dat ook niet zo bij een oma?
Dat hoeft niet hoor, je mag zoveel opvangen als je wilt (niet meer dan 2 baby's, niet meer dan 4 kinderen onder de 4 jaar, totaal niet meer dan 5 of 6, eigen kinderen die dan thuis zijn meegerekend) Kijk hier of je moeder het juiste diploma heeft: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2011/03/18/diplomalijst-gastouders Daarnaast moet er een EHBKO diploma gehaald worden die elk jaar of om het jaar bijgehouden wordt. Dit diploma moet van een erkende instantie zijn (oranje kruis geloof ik). er moet een Risico inventarisatie gedaan worden thuis. Vraag inderdaad even informatie op bij een gastouderbureau. En betaal niet teveel bureaukosten! meer dan 50 euro per maand voor 1 kind is echt te veel! Je kunt per uur bureaukosten betalen maar een vast bedrag is meestal voordeliger. als je moeder al een betaalde baan heeft mag ze belastingvrij bijverdienen tot 5.000 per jaar ongeveer dacht ik. Heeft ze geen andere baan dan moet ze 33% ongeveer afdragen van wat ze als gastouder verdient. Alle gemaakte kosten mag ze als aftrekpost opgeven (wel alle bewijzen daarvan bewaren). Als ze een uitkering oid heeft of inderdaad iets van zorgtoeslag eerst goed berekenen of ze dat niet kwijt raakt. Ze kan er dus per uur ongeveer 3,80 netto aan overhouden. Dan krijg jij kinderopvangtoeslag maar dat is maar 50 procent ongeveer, de rest betaal je zelf. Wil je er zelf niets voor betalen dan moet je daar weer wat voor regelen, dat je moeder je weer een gedeelte van het verdiende geld terug schenkt zodat jij quitte speelt en zij er iets aan overhoudt maar dat is dan wel heel weinig, bovendien weet ik niet of dat officieel wel mag. Er is een speciale berekening voor die gastouderbureau's maken voor oppassende opa's en oma's zodat je geen problemen krijgt met de belastingdienst oid. Kort samengevat heeft het alleen nut als je moeder veel uur per week oppast. Anders kun je haar inderdaad beter elke maand gewoon iets leuks geven, scheelt veel gedoe.