Diploma zwemmen

Discussie in 'De lounge' gestart door Panda1, 8 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Het c diploma heeft voor mij echt geen meerwaarde. Ze halen het vaak in een paar lessen. Zullen ze van die paar keer profijt hebben als ze met hun laarzen en regenjas aan in het water vallen?
    Ik ga liever geregeld zwemmen met ze om ze vertrouwd te maken met het water en de omstandigheden.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Zwemles is heel erg duur. Maar tegenwoordig zijn er aantrekkelijke abc pakketten die hebben wij dan ook genomen. Ik zelf het ook a b tussentijdsetoets zwemvaardigheid 1 en 2.

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Onze dochter is na B ook gestopt, omdat wij het wel mooi vonden zo. Tegenwoordig wordt het gewoon verkocht als ABC zwemmen en je moet ze alledrie hebben wil je goed genoeg zijn. Vroeger was dat een heeeel ander verhaal en haalde ik mijn B toen ik 14 was ergens. Het waren gewoon drie losse diploma's en geen bepaalde druk van je MOET ook C halen.

Het is een kostbaar verhaal, en ook veel werk als je meer kleintjes hebt, opvang regelen of uit middagslaapjes halen en mee naar zwemles.

Ik vond het echt raar toen iemand op school zei: onze zoon moet C halen want wij hebben een boot en daar willen we van de zomer mee varen :(...owkay....en dat kan niet met A en B??

4. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit,..
    Die paar extra lessen maken mijn kind niet opeens nog veel beter in het water. Ik ga later toch niet meer oefenen met een jas aan ofzo, dus dat verleer je toch hoe dat is.

Hier is het echt een opgave/ strijd. A was een drama, b ook, daar is ze nu mee bezig. Hopelijk snel achter de rug,... Ze heeft het trouwens wel redelijk snel gedaan. Ze zwemt nu en jaar en is inmiddels een maand bezig voor b.

En nog maar niet te spreken over de melkkoe die het inmiddels is.

5. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    A is hier prima .. Hij heeft hem 2 weken geleden gehaald.. Voor hem was het al extra moeilijk omdat hij een handje mist ..extra kracht moet hij zetten.. Hij wilde niet meer op zwemles ..prima toch.. Hij heeft 2 maanden 'pauze' gehad ivb verbouwing zwembad en precies 2 weken na de verbouwing geselecteerd daarna proefzwemmen en afzwemmen.. Je zag echt niet dat hij 2 maanden geen les had gehad .. Hij wilde ECHT niet verder.. Misschien later nog.. In januari gaat zijn broertje.. Verplicht A daarna zien we wel ...

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oeh.. ik vind dat C door veel mensen toch wel onderschat wordt..
    C is veel meer gericht op survival - overleven dus!
    Dat maakt daarmee ook gelijk leuker dan A en B - en het is jammer dat veel mensen dat niet zien en dat dát niet gepromoot wordt.
    Je leert weer nieuwe dingen (in plaats van uitbreiden/verbeteren van dingen van A) en die zijn voor veel kinderen echt een leuke uitdaging!

Met een koprol in het water gaan - is al zo'n voorbeeld: Als je écht plotseling in het water valt (of geduwd wordt) dan kun je de weg kwijt raken onder water... Zeker als je niet zo'n held bent (onder water) en snel in paniek raakt, is dit echt goed om te oefenen.

Verder moet je nu echt goed leren uitblazen door je neus (koprol in het water) wat iets is, wat je eenmaal aangeleerd, niet snel meer afleert- en dat is ook wel heel prettig. Wanneer je in het water valt en je loopt gelijk 'vol' dan wordt het gelijk al erg moeilijk.

Ik kan me voorstellen dat mensen zeggen: A en B - en daarna mag je een andere sport ERBIJ kiezen.. maar ik vind C echt wel een aanrader (mits het van het zwem-ABC is - diploma van de ENVOZ -otter -zeehond etc- vind ik iets minder compleet met name door het niet dragen van een jas)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Kan mij helemaal in je reactie vinden Athina, maar ben zelf een fanatieke zwemmer en oud-badjuf/toezichthouder, dus vind het echt heel belangrijk. Middelste zit nu op peutersurvival: wow, hadden ze dat bij de oudste maar gehad. Ze gaat dus al koprollend te water, leert wat te doen met omvallen met bijv een luchtbed, zwemt stukjes onderwater en leert hoe goed te drijven, hoe de kant op te klimmen en volgende week gaat ze met kleren zwemmen. Geweldig initiatief! Jongste mag over een paar maanden ook: echt heel zinvol om die praktische vaardigheden te leren en gewoon te worden (wel in warm water, maar ok).

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Maar vallen jullie kinderen dan zo makkelijk / vaak in 't water? Zonder jullie erbij dan nog?

Je laat een kind toch sowieso niet zonder begeleiding bij een beek / rivier / aan 't strand / in 't zwembad? Die kleine kans dat er dan toch iets gebeurt, duik je er toch direct achter of roep je er in een zwembad toch direct een redder bij?

(Onder kind versta ik: Alles beneden de 10 à 12 jaar.)

Mijn ouders hebben ook een zeilboot, maar ik ben toch écht nooit van de boot getuimeld ofzo. Daarbij moesten wij tot we 12 à 14 waren altijd onze reddingsvesten aan. Zowel op de boot als in de jachthaven.
    De enige keer dat ik ben "omgekiept" was toen ik leerde zeilen met een optimistje op mijn 12. En toen was in 5 seconden ofzo de lerares erbij om mij te helpen. De vereiste om die cursus te volgen was overigens ... 100 meter schoolslag kunnen zwemmen.

Ik snap dus wel dat veel ouders die C niet zo extreem belangrijk vinden.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kinderen gaan ook buiten spelen en als je dan in een waterrijke buurt woont is de kans dat ze ooit in het water vallen natuurlijk veel groter. Hier niet veel water in de buurt maar ik vind het een fijn idee dat ze met zware kleding aan op de kant kan klimmen. Ik vind het verschil tussen a, b en c wel groot. Hier dus a, b en c gehaald. Wij gaan bijna elke week zwemmen. Ze zijn gelukkig allebei niet bang. Lisa is net begonnen met zwemles maar die gaat ook wel eens (per ongeluk ;)) met een koprol het water in, ze is dan heel even gedesoriënteerd, maar komt zelf weer met haar hoofd boven water, kijkt even beduusd en zwemt weer verder :). Wel met bandjes nog uiteraard. Denk dat het watervrij zjjn hier vooral komt door ons bad en doordat we zelf vaak zwemmen. Het c diploma halen is dan ook vanzelfsprekend, ze vinden het heerlijk om te zwemmen!

10. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Mijn dochter van 9 ging in ons plaatselijke bad wel alleen zwemmen hoor, ook al toen ze 8 was.... ze kent get bad door en door het is er overzichtelijk en ze zwemt goed. Ze kent de badmeesters ook goed, dus als er wat is gast ze er naar toe maar ook op de camping gaat ze gewoon alleen zwemmen in het zwembad op de camping hoor. En bij mijn dochter van 6 , die heb ik dit haar gewoon ook met haar grote zussen op de camping laten zwemmeb, ze geeft AB en C en ze zwemt goed, bij grote zwembaden doe ik dat niet hoor, en ze mag niet alleen , of met ons of met grote zussen van 9 en 13.

Ik ga oom lang niet altijd meer mee het water in zit dsn aan de kant wat te lezen.

11. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Ik zat even te kijken op internet op de site van alles over zwemles,

en daar kwam ik deze vraag tegen;

Moet je kind het diploma A, B én C halen?
    Antwoord
    Ja, want alleen met zwemdiploma A, B én C is je kind echt voorbereid op een leven lang zwemplezier. In 1998 is het zogenoemde Zwem-ABC ontwikkeld. Met de komst van de zwemparadijzen met wildwaterglijbanen en veel nieuwe vormen van recreatie in, op en bij het water, hebben kinderen andere vaardigheden nodig dan vroeger. Die andere vaardigheden leren kinderen vooral tijdens de lessen die voorbereiden op het zwemdiploma C. Anders dan vroeger, toen er nog alleen diploma A en B waren, hebben kinderen dus ook echt diploma C nodig.

12. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, eigenlijk wel, tenzij er iets medisch zou zijn wat mijn kinderen zou belemmeren, maar is in ons geval niet zo. Ik werk in een zwembad, en ja, mijn oudste heeft A,B,C en nu zwemvaardigheid 1, ze houdt van zwemmen, ze gaat ook voor 2 en 3. Dat voelt wel heel veilig. Mijn tweede heeft gisteren haar B gehaald en ook al is ze klein en dun, en heeft ze dus meer moeite om kracht op te doen, en ook al gaat het ene tijdje duren, we gaan toch echt voor C.

13. Tuuttuterdetuut

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben die envoz zwemeisen en daar moet je bij c ook een jas dragen hoor.
    Is bij a en b van die anderen al een jas verplicht?

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fijn om te horen! Als je online kijkt bij de eisen van de diploma van de Envoz- dan staat er alleen dit:

C-DIPLOMA (Zeehond) richtlijnen en eisen:
    Kledingeisen:
    Hemd, onderbroek, blouse of T-shirt met lange mouwen, lange broek, sokken en schoenen

en bij B:
    kledingeisen:
    Hemd, onderbroek, blouse of T-shirt, korte broek, sokken en schoenen
    - wat bij de NPZ-NSF lánge kleding moet zijn.

Ik ben dan nu eigenlijk ook wel benieuwd of ze bij B bij jullie ook al een lange broek aan moesten?

Fijn als het zwembad de lat wat hoger legt- daar wordt je kind in dit geval niet slechter van!

15. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om mijn dochter te laten zwemmen voor haar A, B en C. Maar dit alleen als zij dit zelf ook wil. A en B zijn natuurlijk verplicht maar als ze ook de C wil halen dan zal ik dit zeker stimuleren (heb er altijd spijt van gehad dat ik mijn C niet heb).

16. tuc

tuc Niet meer actief

Natuurlijk is het prima als je kind c wil halen. Maar er zijn ook kinderen die zwemmen fijn vinden maar zwemles niet...niet bij iedereen gaat het even makkelijk en ik dwing mijn kind dan niet om dat nog te halen. Als C zo belangrijk is dan moeten ze die vaardigheden maar onder A en B gaan verdelen. Dan duren die misschien langer maar heeft een kind niet zo het gevoel weeeeer te moeten.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Wat Tuc zegt. Maar wat ik ook echt niet snap. A heeft hier bijna 2 jaar geduurd, denk toch wel tussen de 80-100 lessen. B gaat hier in 6 lessen. Hoeveel kunnen ze dan in verhouding in die 6 lessen nog leren wat hij nu nog niet weet? Iemand die mij daar antwoord op kan geven?

Ik ga dan liever zelf wat extra met hem zwemmen de komende tijd om hem op een speelse manier nog wat dingen aan te leren.

18. Tuuttuterdetuut

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij a was korte broek, tshirt met korte mouwen, sokken en schoenen.
    Bij b is dat met lange broek en longsleeve, sokken en schoenen.
    Hemd en onderbroek hoeft niet, badpak is voldoende

Bij c moeten ze ook in het water uitkleden.

19. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Suus, wat betreft het verschil: dat is vnl. de afstand opbouwen (sterker worden, waarbij je in nood dus langer volhoudt in het water en verder kunt zwemmen), je beter kunt redden met meer kledij aan. Voor C gaat dat nog een stapje verder, afstanden worden ook weer verder dan B, ook onder water, met een regenjas aan, zodat je, als je met jas en al in het water valt je jezelf beter kunt redden. Koprollen e.d. is vnl. om onverwachte draaiingen in het water beter op te vangen, en niet in paniek te raken. Ik vind persoonlijk C dus belangrijk, juist daarom, weer meer kracht opbouwen dan bij B. Daarnaast, als je kind sportief is (zoals mijn oudste) en graag wil gaan wedstrijdzwemmen etc. je vaak ABC nodig hebt, ook als je bijv. een ROC opleiding sport gaat doen, of het CIOS of de HBO variant. Je moet dan dus alsnog C halen, doe het dan maar meteen gelijk denk ik dan. Heb je hem tenminste.

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier moet er met C een regenjas aan.

En de oudste heeft vandaag met schoolzwemmen Zwemvaardigheid I gehaald :D Was vanaf het nieuwe schooljaar bezig.

Deel Deze Pagina