Toen ik jongvolwassen was (laaaaannnnngggg geleden dus ), heb ik een paar jaar vooral in de winter veel last gehad van kleine ronde eczeemplekjes (die ook erg jeukten en soms pijnlijk waren), vooral op mijn armen. Mijn huisarts zei toen uitdrogingsexceem (ik lees nu op thuisarts dat het eigenlijk nummulair eczeem heet als het een muntvorm heeft met scherpe randen) en ik kreeg toen een corticosteroide zalf voorgeschreven, die goed hielp. Nu heb ik een paar van die ronde plekjes op mijn heup en aangezien ik er niet veel last van heb (beetje gevoelig bij afdrogen, maar verder niet veel jeuk), wil ik eigenlijk eerst een vettige creme/zalf proberen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees hier regelmatig eczeem verhalen, dus ik dacht, ik vraag maar om aanraders hier. Ik lees ook dat het een beetje trial and error is, dus ik ga wel een paar verschillende aanraders kopen.
En dan zalf of creme? Dat is denk ik ongeveer hetzelfde als calendula zalf en ik bedenk me dat we daar nog een tube van hebben liggen, dus die ga ik alvast uitproberen.
La Roche Posay - Lipikar Baume ap+ Dat is onze basis zalf, aangeraden door de dermatoloog. Als baby kind dagelijks 2x per dag van top tot teen ingesmeerd omdat ze anders helemaal onder het eczeem lag. Wordt hier door iedereen gebruikt, voor onze dochter specifiek als een soort bodylotion, maar ook als extra zalfje voor schrale plekjes en beginnend eczeem. En als het koud en guur is, smeer ik er een beetje van in mijn gezicht om te voorkomen dat ik daar helemaal schraal wordt. Anders lanette crème, gewoon eigen merk van een apotheek of drogist.
Ik heb in mijn winkelmand bij de ah al zowel de cetomacrogol creme als de lanettecreme van etos gegooid. En ik heb nog bepanthen (de zalf, bepanthen heeft ook een eczeem creme, maar op de website staat dat de zalf meer geschikt is bij zeer droge eczeem) in huis, en dus als het goed is ook nog een calendula zalf. Bedankt voor jullie reacties!