hey maria, wij zijn idd ook héél blij met het wonder van onze tweeling je gevoelens met je zw vriendin zijn best begrijpbaar, had het toch ook wel moeilijk met zw in de dichte omgeving, en nu ben ik zelf een zw... jij binnenkort vast ook en die opm van de omgeving kunnen echt wel ROT zijn zo zei iemand me die WEL wist dat we in de mmm dat ik er niet zoveel mee bezig moest zijn, haha alsof dat gaat wanneer je om de zoveel tijd een spuit in je buik moet planten, regelmatig een fm en of bloedname hebt en dan ook nog eens zwangeren in je omgeving ziet... enkel mensen die zelf de mmm hebben doorstaan weten wat je doormaakt...
Maria wat een rotopmerkingen inderdaad... snap dat het je heel erg frustreerd. Wij krgen toen we het nog niet hadden verteld vaak opmerkingen van mensen dat we 'ook eens moesten opschieten' met kinderen etc. Werd er vaak heel verdrietig van. Of mensen die suggereerde (als ik een keertje geen wijntje dronk) dat ik misschien wel zwanger was... Was echt een opluchting toen ik het eenmaal had verteld en we die opmerkingen niet meer kregen.. Hoewel veel mensen denken dat ivf/icsi 1x naar het ziekenhuis gaan is, en dat het dat dan is... Wij hebben trouwens ook een weblog bijgehouden tijdens onze icsi pogingen. Als iemand interesse heeft in de link, moet je me even een pb sturen, wil em liever niet hier openbaar erop zetten namelijk De weblog heb ik naar familie en vrienden gestuurd toen we wisten dat we definitief met icsi gingen starten. Als 'bekentenis' maar ook om ze zo mee te laten lezen dat het niet 1 keer naar het ziekenhuis is en dat dat het dan is, maar dat er veel meer bij komt kijken. heb je trouwens het boek 'open zenuw' gelezen? Ik heb er veel steun aan gehad, vooral om dat ik me soms zo onbegrepen voelde door mijn omgeving. (www.openzenuw.nl) Gaby hier gaat het heel goed (tja, voelt soms een beetje rot om dat te posten terwijl jullie nog midden in alle 'narigheid' van de mmm zitten...) Ben niet meer misselijk, heb wel iedere dag hoofdpijn maar goed, het hoort er gewoon bij. Maar geestelijk gaat het zo ontzettend goed...voel me eindelijk (na 1,5 jaar) weer blij en gelukkig. Toch gek, tijdens de hele mmm speelt de kinderwens toch een grote rol, ook in mijn 'geluksgevoel' zeg maar. Nu durf ik nog niet heel erg blij en gelukkig te zijn, kan het nog niet bevatten, maar het komt steeds meer! Vandaag 11 weken geleden was de punctie, echt heel gek idee. Maar we zo blij dat 1 van de emmie's het dus toch heeft gered! Kan weer blij zijn voor andere zwangeren (vond ik de laatste maanden heel moeilijk, was alleen blij voor mede- mmm-meiden) hoewel het blijft steken als ik hoor dat iemand direct zwanger was. Ergens toch een soort 'jaloers' gevoel. Ach ja, kan wel janken omdat ik het jullie ook allemaal zó gun!!!!! Jullie gaan dit ook allemaal meemaken! Dikke knuffel voor jullie allemaal!!!!!!!!!
@Sinja, wat lief dat je zo uitgebreid reageert! Ik ga dat boek morgen meteen bestellen. thanxxx Meiden ik lees nu voor de honderdste keer het uitslagformulier van mijn vriend zijn 'zwemresultaten' van Maart twee jaar geleden en daar staat dat hij dit heeft: oligo-astheno-teratozoöspermie (OAT). Tussen haakjes staat daar dit achter: (con. en motiliteit te laag, afw. morfologie) en dan: De vitaliteit is verlaagd, Auto-immuun component aanwezig Opeens 'zie 'ik dus hoe ik al die rare termen moet lezen.... en google levert vervelende wetenschap op! Hoe kan onze arts bij het VU nou zeggen dat de resultaten niets zeggen? Hoe kan ze nou hoop geven en zeggen dat alles afhangt van hoe het reageert op het opwerken? Dat slaat dan toch nergens op? Hebben anderen van jullie soortgelijke zwemresultaten (gehad)?
Dat lijkt inderdaad nergens op te slaan Maria! Toevallig (heb t er direct even bijgepakt) in de brief die de gynaecoloog naar de huisarts heeft gestuurd staat ook dat mijn vriend: oligoasthenoteratospermie heeft. Daarachter staat: semen geschikt voor de ICSI-procedure.
Wat lief dat je even gekeken heb. Ik zit nu nog steeds verder te googlen, maar zie nergens mensen die door zijn gegaan voor IUI met oligo-astheno-teratozoöspermie (OAT).
Maar hoeveel zaadcellen had je vriend bij de onderzoeken? In (dezelfde brief) stond bij ons: Semenanalyuse: volume 6.0 Concentratie 0.1. motiliteit A: 2%, B 21%, C 7%, D 70%. Een week later werd de semenanalyse herhaald. Uitslag: volume 5.5 concentratie 0.3, motiliteit A 9%, B 12%, C 5%, D 47%, morfologie < 85%. Conclusie: oligoasthenoteratospermie. Semen geschikt voor de ICSI procedure. Moet eerlijk zeggen dat deze semenanalyses nog het beste waren. Voor het invriezen hebben we er nog 4 gehad. Bij alle4 was de concentratie < 0,1 en de hoeveelheid A en B was bij de eerste 3 onderzoeken 0% toen. Bij de 4e analyse was er gelukkig wel weer 'iets' A en B te vinden Staan jullie uitslagen er ook bij? Want misschien als ze het zaad opwerken dat het tochhh misschien goed genoeg is voor IUI? het is toch stom dat ze daarvan spreken als die kans er eigenlijk niet zou zijn?
Sinja, wat een mooi stuk heb je geschreven. Zo herkenbaar. Iemand zei laatst tegen me: 'als je straks zwanger bent, ben je alles weer vergeten'. Nou, dat geloof ik echt niet, je neemt het proces met je mee. Je vergeet nooit hoe je aan het kindje hebt gekregen, welke weg je hebt bewandeld. Hoop ook es in je schoenen te staan en over roze wolken te wandelen! In ons ziekenhuis krijgen we dat soort uitslagen met cijfers en procenten helemaal niet. Nou ja, bij mijn man, met zo weinig levende zaadjes valt er ook niks te procenten, hihi!
thnx Mijs! En ik hoop ook zo dat jullie in 'mijn' (en andere zwangere en bevallen mmm-meiden) schoenen komen te staan! De hele mmm heeft wel een soort 'litteken' achter gelaten. Maar des te meer besef je nu wat een wonder zwanger zijn is, en straks ook een kindje... Dat gevoel is natuurlijk ook bijzonder... (ergens doet het pijn, ergens is het mooi om dit besef te hebben denk ik) Ook weten we, mochten we ooit een 2e willen (ik durf daar nog niet eens over na te denken, eerst maar afwachten tot er écht een kindje is...) je toch weer aangewezen bent op de mmm. Dus het spuiten, punctie etc. komt in de toekomst misschien toch weer in je leven. Hoewel dat vast anders voelt (de 'angst' dat het nooit zal lukken zal heel anders, rustiger zijn). Maar goed, denk dat de mmm altijd ergens een plaatsje heeft. Bij ons denk ik wel (ben er nu nog steeds best veel mee bezig in mijn hoofd), hoewel het constante verdriet wel minder is en ook een plekje heeft nu. Tja, lastig uit te leggen eigenlijk, wellicht begrijpen jullie me (maar misschien ook wel helemaal niet tis al laat ) Maar goed, ik ben nog wel bang, ben ook pas 13 weken denk ik constant. Er kan vanalles mis gaan. Maar langzaam is er ook wel ruimte om te genieten. Want ook al gaat het mis, dan heb ik toch deze momenten (zwanger) meegepakt. Ik duim voor jullie meiden! Dikke knuf!
ik heb t boek open zenuw ook.. mijn moeder zij ook tegen mij, jullie moeten er niet zoveel mee bezig zijn, dat komt t vanzelf... nou echt niet hoor.. heb t boek gekocht.. en mijn moeder hem laten lezen, gelukkig snapt ze t nu een stukje beter. sinja: wat fijn dat het goed gaat, en dat je niet meer misselijk bent! uitslagen: bij ons was t zo slecht dat ze van een aantal dingen geen uitslagen hadden.. A: 0% B: 0% C: 4% D:96% volume weet ik niet meer.. allemaal een dikke knuffel!!
hey sinja, wat goed dat alles nog steeds zo goed verloopt, de gevaarlijkste 12w zijn voorbij, maar ik begrijp dat je je nog niet volledig kan ontspannen, bij mij kwam de echte roze wolk met de 20w echo en ja mijn man die zegt zo soms dat hij de mmm al begint te vergeten, tja dat is dan voor hem, ik zal het nooit vergeten, eerst en vooral omdat het dankzij de mmm is dat er nu 2 wondertjes in mijn buik groeien en toch ook wel omdat het zoveel pijn en vooral verdriet heeft gedaan, allemaal de moeite waard dat zeker maar toch is het een episode of moet ik zeggen hoofdstuk in mijn leven dat ik altijd zal meedragen Maria idd, daarom is dit forum idd zo fantastisch!! toen we nog in pogingen zaten vond ik hier ongelooflijk veel steun! en ivm OAT, mijn man valt ook in die categorie en ze hebben toch ook eens een opwerkingstest gedaan, in mijn ogen idd overbodig maar goed denk dat ze dat altijd doen, ik denk idd dat jij icsi zal nodig hebben al hangt het nog af van de exacte waarden van je man zijn semen... Mijs jij bijna terug een fm, hoera!! nog 3x slapen
Wij hebben nooit een uitslag met procenten gehad... Wel hebben wij iets raars met de huisarts mee gemaakt. In oktober 2008 hebben wij al een test laten doen omdat we ons zorgen maakten dat ik nog niet zwanger was (begonnen januari 2008 ). En toen kregen we als uitslag dat de test mislukt was en er geen uitslag was. We moesten over 3 maanden nog maar eens een test doen. Wij vonden dit heel raar. Toen zijn we in januari 2009 weer naar de huisarts gegaan omdat we doorverwezen wouden worden naar het ziekenhuis. Weer een test gedaan via de huisarts. Toen kregen we via de fertiliteitsarts de uitslag. Niet goed minder dan 100.000 per ml. Omdat ik het met eigen ogen wou zien had ik een kopietje opgevraagd van de uitslag bij de huis arts. Toen kreeg ik ook de uitslag te zien van de test in oktober. Daar in stond minder dan 1 miljoen! Dus er was gewoon wel een uitslag maar ze hadden het ons niet verteld. Heb het onze huisarts niet kwalijk genomen. Want ik denk dat ze dacht dat er iets mis gegaan was of zo en dat ze niet wist wat ze hier mee aan moest.
Maria ben je zeker van die procenten???? normaal moet je in totaal op 100 uitkomen hé in ieder geval is het met opwerking dat je betere a - b resultaten kan bekomen maar als je echt 5% c hebt en al de rest D neem ik aan dan denk ik opnieuw dat je enkel voor icsi in aanmerking komt
Ik zal even copieren wat hier staat: Totale beweeglij: 5% * 50- Klasse a: 0% * >25- Klasse b: 0% * >10- Klasse c: 5% * >20- Klasse a+b: 0% * >50- Dat is niet om heel vrolijk van te worden hé... des te minder begrijp ik van de uitspraak van onze arts: de uitslagen zeggen nog niets, eerst maar eens kijken wat 'opwerken'doet... Voel me een beetje in de boot genomen...
Maria, je moet sowieso een controle / 2e semenanalyse doen, mss willen die dokters je niet ongerust maken zéér soms is een 2e staal plots veel beter... dus wachten ze altijd de 2e analyse af voor ze over icsi beginnen